Sadeln glider fram - för smal el för bred?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare astanisse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 286
A

astanisse

En sadelutprovare sa att om sadlar är för smala så glider de fram men:

En annan sadelutprovare sa att Prestige, Stübben och Dominus skulle passa min häst, jag har provat 2 st Prestige bomvidd 36 och 37, de gled fram väldigt mycket!
Provade min gamla Stübben bomvidd 32 (tror jag), den gled inte fram
Så min egen minililla undersökning visade att de glider fram om de är för breda

Så hur är det - glider de fram om de är för breda eller för smala?

Min häst är tjock kan jag tillägga, det kan ju spela in mycket

Sv: Sadeln glider fram - för smal el för bred?

Sadlarna glider fram BÅDE om de är för breda och om de är för smala! En för bred sadel är ju "större än hästen" och därför finns inget som stoppar den framåt, alltså glider den. Och en för smal sadel ligger mer "ovanpå" hästen än "runtom" hästen och glider därför framåt-uppåt.

Att hästen är tjock/bukig kan också göra att sadeln glider framåt. Sadelgjorden glider då fram så den sitter framför den tjocka magen och drar då med sig sadeln framåt.

bommen kan vara för svängd på prestige sadlarna......

Jag kan intyga att för smala sadlar glider framåt! Har själv varit med om det... Och då såg det bra ut så länge sadeln nlåg ppå hästen UTAN ryttare (alltså var den inte överdrivet trång inan den sjönk ner mot hästen eller hur man ska säga) Eftersom jag hade hört att för vida sadlar åkte fram så började jag låna sadlar med smalare bom... Som tur var fick jag låna flera stycken och jag såg direkt att INGEN av dem låg bra. Jag åkte tillbaka til butiken och pratade med dem och fick mkt hjälp. Då hade jag även tagit med mig den sadel jag hade från början och vi kollade på den.
Efter detta har jag frösökt lära mig så mkt jag kan om sadlar då det visade sig at min "ordinarie" sadel inte alls var i de måt som den var beställd i! Det skulle vara en vid 17" men det visade sig vara en normal mot vid 16.5", inte konstigt att jag haft problem att rida i den!!!

Så... Båda för smala och för breda sadlar glider framåt....

//Lillan

Jag hade också samma problem... Sadel som åkte fram på bogarna( hästen är ganska rund om magen;) )... Testade sadlar som både hade större och smalare bom. Men det visade sig att sadlarna med smalare bom låg mycket bättre än de med bredare!:) Så det blev en Cliff Barnsby som jag är super nöjd med!!:love:
Lycka till!!:bump:

Det är hästen jag har på min avatar som jag har försökt prova ut sadel till. Bilden är nog int eden bästa men hon är rund om magen vilket INTE underlättar det hela. Och sedan är hon på gränsen till överbyggd bak så det skjuter ju också på sadeln framåt... Det går dock att hitta sadlar åt henne, om man letar tillräckligt...

//Lillan

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Fibusen
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 068
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 658
Senast: ylvalill
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31