sadeln glider fram!

Rouise

Trådstartare
nu har jag försökt söka men hittar inget som hjälper mig, alt söker jag helt fel.

mitt problem är att jag har en Knights bareback bomlös, den ligger stilla i sidleds men den glider fram. Jag blir tokig, rider hela tiden på bogarna och tycker att man på något sätt borde kunna få den att ligga still!

jag har provat ha svanskappa vilket iof funkar men jag är lite skeptiskt emot att ha svanskappa jämt, kan man ha det? tycker att ett konstant tryck mot undersidan av snasroten borde bli fel.
Sen har jag funderat lite på sadelgjord, min nuvaranade är en helt slät läder dressyrgjord, från knights. den glider fram på ett kick och då har jag hästar i god form utan gräsmage, då den borde inte glida men det gör den. Tips på annan gjord?

Till den bomsadel jag har till andra hästen har jag en repgjord som jag verkligen älskar de rör sig inte en millimeter och hästen älskar den gjorden! funderar då på om den finns repgjord i dressyrlängd?

Andra tips/synpunkter?

Sv: sadeln glider fram!

Funkar stropparnas placering till hästens sadelgjordsläge? Absolut vanligaste problemet när sadeln hamnar för långt fram.

tror att dom gör det på ena hästen för på henne glider inte sadeln mer än i neförsbackar som är lite branta. men inte på andra för på henne glider sadeln oavsätt.

men hur exakt vet jag var sadelgjordsläget är på prespektive häst??

Där sadelgjorden ligger kvar och stannar. Det är sadelgjordsläget. Samma som sadelläget - där sadeln stannar och vill ligga, där ska den ligga. Försöker man motverka det genom att spänna fast den på annat ställe kommer man få problem.

Där sadelgjorden ligger kvar och stannar. Det är sadelgjordsläget. Samma som sadelläget - där sadeln stannar och vill ligga, där ska den ligga. Försöker man motverka det genom att spänna fast den på annat ställe kommer man få problem.

ok. så "enkelt" :idea: jag försvårar alltid och vågar inte anta något!

då är jag ganska säker på att på ena märren så är stropparna fel placerad gentemot sadelgjordsläget, stropparna är för långt bak. och då antar jag att den trista lösningen på det är att byta sadel?

Oj vad du får det att låta enkelt:-)

Min pålla har ett sadelläge och ett helt annat sadelgjordsläge- vilket dessutom ligger så pass långt fram att det 1. drar fram alla sadlar (oavsett sadelgjordsstropparnas placering) och 2. ger henne skav på armbågarna, vilket hindrar hennes frambensrörelser.. Har du några bra tips på hur man löser det?

Vi har testat anatomiska gjordar (såna böjda), vi har testat med bred magplatta och tunt på sidorna och även "vanlig" sadelgjord, läder och i bomull??. Vi har inte testat en sån h-gjord, mest pga kostnaden vilket jag inte är villig att lägga på nåt som jag inte VET funkar. Just nu rider vi barbacka:-).

/Lavinia, som just nu inte rider alls pga sjukdom

Oj vad du får det att låta enkelt:-)

Min pålla har ett sadelläge och ett helt annat sadelgjordsläge- vilket dessutom ligger så pass långt fram att det 1. drar fram alla sadlar (oavsett sadelgjordsstropparnas placering) och 2. ger henne skav på armbågarna, vilket hindrar hennes frambensrörelser.. Har du några bra tips på hur man löser det?

Vi har testat anatomiska gjordar (såna böjda), vi har testat med bred magplatta och tunt på sidorna och även "vanlig" sadelgjord, läder och i bomull??. Vi har inte testat en sån h-gjord, mest pga kostnaden vilket jag inte är villig att lägga på nåt som jag inte VET funkar. Just nu rider vi barbacka:-).

/Lavinia, som just nu inte rider alls pga sjukdom

Min fick skav på armbågarna, för oss funkar gjord i neopren. Vi kör Wintec Cair Gjorden, den som är luftstoppad. Den åker också fram, men inte lika långt, är mer följsam med hästen och neoprenet minskar skavet.
Provade Bates variant med läder, men den var för tjock och otymplig o gav mer skav. Lite intressant då det ska vara samma utformning med olika material. Neopren mot hästen är det på båda.

Provat antiglidpad och Tixerant gjord? Det finns på A*biose i Borlänge.

Det är det enda som får en sadel att sitta någorlunda kvar på min häst.

Är i regel väldigt anti antiglid grejer osv för att jag hävdar att en sadel ska ligga bra utan det, men i vissa fall måste man nog inse att man behöver ta till hjälpmedel sålänge det inte skadar hästen.

Samma problem som dig, hittills inte hittat nån lösning så jag rider oxå barbacka, när jag väl rider. Är just nu lite deppig pga att jag aldrig hittar nån lösning...

ska få låna en antiglidpadd av en stallkompis och prova. ska kolla upp tixerantgjorden. jag bor ju granne med nämnda hästsportbutik!

provade en annan gjord idag, den funkade bra på ena märren. så då drar jag slutsattsen att min gjord är lite boven i dramat. på märr nr 2 gjorde det ingen direkt skillnad, vad jag kunde märka just idag men ska prova lite mer.

nästa fråga:

Svanskappa, bra el dåligt?

Beror på, på min dam glider sadlarna fram fasligt mkt. Det innebär att efter ett tag så står svansen rakt upp av trycket från svanskappan, yttligare några km så har hon sår av den... så på henne är det inte bra!

Om det är gjordläget som inte funkar till sadeln, tycker jag det är vansinne att ha svanskappa. Då drar gjorden sadel framåt medan svanskappan drar sadeln bakåt.

till er båda:

precis som jag har tänkt, jag har undvikit att använda svanskappan så mycket som möjligt, på ena märren har jag använt den när jag vet att vi ska ner för nån rejälare backe, men på henne glider inte sadeln fullt så mycket. som på den andra märren. men jag har då hoppat av och rätat till sadeln om den har hamnat allt för fel eller om svanskappan har blivit allt för spänd.

jag får fortsätta fundera helt enkelt och prova lite. ska undersöka mer exakt hur sadeln ligger på båda hästarna i helgen.

Om sadeln passar osv och det enbart beror på att sadelläget är längre bak än sadelgjordsläget så tycker jag att en rejält sväng gjord brukar funka kanon.
Kom ihåg att ha svängningen frammåt ;)

Min häst har sadelläget längre bak än gjordläget, en svängd gjord gör underverk :)

Det här kan vara helt tokigt, men jag ger ändå tipset eftersom det hjälpte mig. Hade samma problem som dig med min Knights Bareback, fast tvärtom - sadeln åkte bakåt hela tiden. Detta trots att sadeln egentligen låg bra på hästen. För mig var hjälpen den enklaste man kan tänka sig: Jag lade en anti glid-pad (svart, tunn sak som jag köpte billigt på Börjes) mellan sadeln och padden, eftersom jag irriterade mig på att padden gled under sadeln. Inte tänkte jag på att det var tvärtom - att sadeln gled framåt på padden! Med en anti glid-pad mellan sadel och pad så hindrades min sadel från att glida framåt på det glatta bomullstyget, och sadeln låg still. Det funkar fortfarande alldeles utmärkt, även i upp- och nedförsbackar, åtta månader senare.

nästa fråga:

Svanskappa, bra el dåligt?

Jag har använt svanskappa ibland under kortare perioder. När hästen av någon anledning tappat lite och sadeln därav glider fram. Om jag då haft svanskappa i ca 2 veckor, så sadeln legat stilla så har hästen musklat på sig och sedan har jag plockat bort svanskappan och sadeln legat kvar.

nu när du säger det så glider min sadeln också fram på padden till viss del, men jag tror att även padden glider fram på hästen, men ska undersöka lite mer och prova!

Dorina: ja som du säger, svanskappa tilfälliga perionder känns helt ok men som permanent lösning var det jag var skepiskt emot, och är fortfarande.

Provat det, tyvärr så är dressyrgjordar inte speciellt svängda eftersom de är så pass korta.

Har även provat antiglidpadd utan framgång.

kapar tråden lite ursäkta....

Så du menar att om man upplever det som att ens sadel glider bakåt så är det helt enkelt där sadeln passar bäst nu?
Har en HDR sadel som alltid suttit perfekt,nu har den plötsligt börjat glida bakåt och vi får sätta om den hela tiden.
Kanske vi bara ska börja acceptera det nya läget?Kan det bero på att hästen musklat sej annorlunda eller blivit lite tunnare.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna... 2
Svar
22
· Visningar
4 231
Senast: CarEr
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 330
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 161
Senast: Nominous
·
Utrustning Hej!! Min ponny är en maxad B ponny av den lite kraftiga typen. Hon har ingen manke alls, utan det är helt rakt och platt! Sadeln...
Svar
11
· Visningar
1 681
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka