Sadeln glider fram!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare I_Love_Humle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 501
I

I_Love_Humle

Hjälp mig! Vi har en liten c-ponny, welsh. Smäcker, men bred över ryggen och hög manke.

Sadel vi har köpt är en 16 tum, och med vid bom (32) Den ligger jättebra på honom, och den är helt underbar att rida i.
Men problemet är att den glider framåt...

Svanskappan hjälper inte, och om man spänner den hårdare går den och rycker i svansen hela tiden... Hur hårt ska man spänna svanskappan egentligen? Något speciellt? Har hört något om en knytnäve, kan det stämma? :confused:

Finns det någon bra pad som ni kan rekomendera? Eller är det bara att sälja den underbara sadeln och köpa en ny?? :cry:

Lina

Sv: Sadeln glider fram!

Hej!

Har samma problem som du - fast det var värre förut när hästen var ännu rundare om magen. Sadelgjorden kasar framåt och drar med sig sadeln. Den sadeln jag har passar hästen, sadelgjordsläget är dock lite långt fram på min häst... :smirk:
Har en anatomisk gjord som hjälper lite - kanske värt att testa?
Sadeln kan ju glida av lite olika orsaker - antingen att den helt enkelt inte passar eller att hästens mage är lite
"stor". :crazy:

Sadlar glider lätt på överbyggda hästar också...

Du kan testa att lägga en bit antiglidmatta (som man köper på rulle att ha under mattorna hemma så att de inte halkar runt på golvet) mellan sadel och häst.

Sadelmakaren som var ute på min ridskola när jag jobbade där hjälpte oss med två ponnyer utan manke som sadeln hela tiden gled fram på, han föresod svängda sadelgjordar eller att man la på en hoppplata som billigare ngt sämre alternativ.

Sadeln kan ju glida för den helt enkelt inte passar, det kan en sadelmakare avgöra.

Sen har viss ahästar ett sadelläge och ett sadelgjordsläge som inte matchar varandra helt enkelt och då kommer sadelgjorden dra fram sadeln.

Om sadeln passar så bra som en sadel kan passa (då borde den inte glida men som sagt undantag finns) så kan man prova:

Greppvojlock (vojlock med antiglidmaterial mot hästen)
Spänn gjorden ett hål mer än man eg vill (om hästen tycker det är okej)
Sadla en aning längre fram, ett finger ungefär
Olika sorters antiglidpaddar. Jag har en som läggs mellan sadel och schabrak som på något mystiskt vis förhindrade glidning.
Prova förgjord eller ännu hellre att hos sadelmakare sätta in en extra gjordstropp som går från ortspetsen (dvs är placerad betydligt längre fram än 'normalt', vissa sadlar har det redan i ursprungsversion dock)

Men börja med att kolla sadeln och hästen hos sadelmakare.

/Alexandra - tyvärr snudd på expert för att försöka förhindra glid. Och som idag pratade med sadelmakaren om just sadel som glider.

Tack för svaren! Jo, den här sadeln har fyra stroppar, men jag tycker att det trycker på bogarna när man spänner i dom främre, eller är det bara något jag får för mig för att jag är ovan?! Vi ska låta en riktigt kunnig person kolla på sadeln, men enligt vår uppfattning ligger den väldigt bra. Vi har ju letat en del sadlar till både honom och fjordingen. Vi har en anatomisk lädergjord! Visst, det blev lite bättre, men inte helt bra.. Ska kanske testa någon pad? Jag frågar på granngården om dom har någon bra!
Och så ska jag återigen testa att spänna sadelgjorden i dom två främre stropparna!

Lina

Haha! Men just nu är det nog faktiskt MAGEN som gör att sadeln glider, den är så stOOOr! :D

Sommartider- Feta ponnyer

Vågar man verkligen ha en sån där antiglidmatta mellan hästen och vojlocken? Jag har sytt fast sån där matta på ett schabrak så att det ligger mellan saledn & schabraket, hjälper säkert bättre om det ligger direkt mot hästen, men är det inte risk att materialet "bränner"???

I_Love_Humle skrev:
Tack för svaren! Jo, den här sadeln har fyra stroppar, men jag tycker att det trycker på bogarna när man spänner i dom främre, eller är det bara något jag får för mig för att jag är ovan?! Vi ska låta en riktigt kunnig person kolla på sadeln, men enligt vår uppfattning ligger den väldigt bra. Vi har ju letat en del sadlar till både honom och fjordingen. Vi har en anatomisk lädergjord! Visst, det blev lite bättre, men inte helt bra.. Ska kanske testa någon pad? Jag frågar på granngården om dom har någon bra!
Och så ska jag återigen testa att spänna sadelgjorden i dom två främre stropparna!

Lina

Oavsett hur du spänner ska sadeln inte trycka på bogarna, då är den för långt fram redan där!

Prova spänn i främre och bakre stroppen, spänner man bara i främre KAN man få problemet att sadeln 'trycks ner' för hårt i fram, och släpper i bak.

Hade samma problem med min mara, sadeln låg jättebra men när han började röra sig gled den fram, dels pga att han rör ryggen så mkt när han går och pga av sadelgjorden drogs fram, men med en svängd anatomiskgjord försvann problemet direkt, så det är värt att prova :)

Jag har inte märkt att antiglidmattan "bränner" hästen på något vis, det är ju hål i den så det blir ju inte tätt.

så gjorde polarens ponnys sadel också.. även med en dyr svängd gjord.. lösningen blev en repgjord som ligger stilla på magen och inte glider fram såsom läder gör..
för ofta är det ett dåligt sadelgjordsläge som gör att sadelgjorden drar fram sadeln.. så mitt tips är att prova med repgjord..

Vad är detta för anatomiska svängda sadelgjordar ni menar? Är det till hopp o allround då eller? Till dressyrgjord blir det ju problem, då får den vara ett par dm bred eller?

Liknande trådar

Q
Utrustning Har ett problem med mina sadlar och häst för den delen. Det är en liten arab jag har som har väldigt platt rygg, ingen manke och inga...
Svar
7
· Visningar
2 153
Western Japp då var man där igen. Men har nu ett lite mer angenämt problem. Har redan en köpare till min Crates Arabian show sadel. Men men...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: r_freddy
·
M
Dressyr Jag har en islandsvalack som jag desperat letar sadel åt. Han rids med bomlöst, men det fungerar inte längre. Han är ev ngt svankig och...
Svar
14
· Visningar
1 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka