Sadeln lägger sig på manken (+ bilder på sadeln)

Sv: Sadeln lägger sig på manken (+ bilder på sadeln)

Vad kul att det gick bra :D

Hon är bra att bolla idéer med Linda!

Ja, och hon berättade för mig med att (jag som ska sy egna fina schabrak till sadeln) kanalen inte får vara för smal. Torsionschabraken har en för bred kanal, och då blir det att man belastar ryggraden istället. Jag frågade om det inte skulle avr aen ganska bred kanal med mycket luft emellan (som på en bomsadel) men då sa hon att man inte ska ha det på bomlösa.
Hon sa att kanalen ska avra 3-4 cm, inte mer.

Och det var väl tur att jag pratade med henne ikväll... Ska köpa tyg till schabraken imorgon och sätta igång.... :)

Har samma gjord från H**ks som Heylan, och kan bara säga att den är bra, stabil, skaver inte och kinkiga hästen gillar den.

Härligt att det fungerar för er nu! Och också härligt att du ser att bomlösa inte är ett så taskigt alternativ... ;)

Jag var och kände på den korta gjorden med ringarna idag, och den var väldigt tunn. Tror inte min häst hade gillat den. Kan se om jag känner någon som har en, så jag kan prova, men annars är jag tveksam till den. (det med ringharna verkade dock vara bra)

Ja, vi ahr inte fått det att funka riktigt ännu med mankfriheten, men vi jobbar på det ;)
Behåller sadeln i vilket fall som helst, för hästen gillar den ju, även om den nästan slår ner på manken.

Missat den här tråden jag, men kan inte låta bli att le åt att jag ju sa att dus kulle ge FF:en en chans. Kul att du gillade den med.

Ang sitta upp från mark är det en vanesak tycker jag, det går bra om man tar sig upp med sas ren benstyrka och inte hjälper till att dra sig upp med armarna. Jag har dock tvingat hästen att gå me dpå palluppsittning sen FF:en, men precis som DB vill jag kunna sitta av och upp i skogen, och inte något problem.

Nu vet jag inte om du fått ordning på själva problemet med kopppjärnet, men jag fick BANKA IHOP det och padda vid manken för att lyfta den över manken. Ironiskt nog. Men när jag bankat ihop järnet till 90 grader (hästen skulle DÖ om jag försökte lägga på en engelsk sade med 90 grader) och lagt in shims vid sidan om manken blev det bra. Dock bara ett finger i slutet av manken (låång manke), men hästen är nöjd. Men jag lurade mig från början och bankade ut järnet brett, men det sitter ju ÖVER manken liksom, så man kan få tänka baklänges annars.

Ja, tänk om vi inte hade haft alla livliga diskussioner om bomlöst, då hade jag nog inte känt till den sadeln ;) Och efter att Kaupre la in min beställning 3-4 veckor för sent och då sa att jag skulle få en ST i slutet av januari, bestämde jag mig för att prova. Det kostade ingenting, för vi körde tillbaka sadeln själva och hämtade den nya på samma gång. Och det var ju tur att jag bestämde mig för FFn ändå (velade en del) för annars hade jag ju aldrig fått en sadel. För STn hade nog inte passat mig eller hästen, och det hade ju dröjt många månader att få den, och då hade nog FFn varit slut och jag hade fått vänta 3 mån till. Ibland är man glad över ens vänner som kan banka lite vett i skallen på en :)

Jag har hoppat upp idag utan hjälp, sadeln gled lite, men inte överdrivet mycket. Jag ahr då också inte tagit tag i sadeln när jag har hoppat upp, utan har lagt höger arm på höger kåpa som ett stöd men inte tagit tag vid fram och bakvalv och hivat mig upp.

Det enda som fick sadeln att ligga still var att banka UT koppjärnet så det var samma vinkel som hästen och sedan när man la Skiton under blev ju koppjärnet "för smalt". Fastsatt i FFn blir det ju ytterligare lite smalare. Och så la jag två skumgummipaddar från Hööks mellan FF och Skiton. Vek dom dubbla och la en på varje sida. Men med tanke på att jag är född med tursked i mun så var ju mitt säte snedsytt och man sitter helt snett, och det dröjer en månad innan det kommer.... Men jag får rida med det så länge. Det funkar... Hästen är helt överlycklig över att bli riden. Han är så pigg och framåt.

Vad är shims? Små paddar eller?

Diabolical_Kitten skrev:
Vad är shims? Små paddar eller?

MM, shims kan bäst översättas med ilägg tror jag. Finns shoulder shims och back shims och så vidare. Går köpa lösa, eller så köper man padd med himsen 'monterade' (jag hade lösa men limmade fast dem med superlim - det är inte att rekommendera, superlimmet smälter skitomaterialet lite. Det gick iofs bra ändå för mig, men skjut inte mig om det misslyckas..)

Diabolical_Kitten skrev:
Köpte du såna genom Stall Vrå?

Nej, jag köpte ju min FF begagnad (men typ ny) och fick dem med. Men STall Vrå kan skaffa fram dem (och sälja dem alltså)

*raderat*

skrev i fel tråd :P

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 511
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 327
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har en unghäst som jag är mitt i inridningen med och sadeln har börjat glida så otroligt mycket. Han har växt jättemycket i år och... 2
Svar
22
· Visningar
1 835
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har lite halvt panik. Med min andra häst vet jag precis vad som passar och inte, men med min unghäst är jag mer osäker.. Provade en...
Svar
14
· Visningar
1 203
Senast: hjarterdam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka