Sadelpad till bomlös

Sv: Sadelpad till bomlös

Då trycker ju sadeln på tornutskotten i ryggraden....

Att du inte använder pad får du själv ta ansvaret för.
MEN det är inte bra att du här skriver att det går utmärkt att rida utan pad med vanligt schabrak. Bomlösa som inte har paneler SKA ridas med pad för att skapa ryggradsfrihet.
En svettig rygg tycker jag låter som en konstig ursäkt för att inte använda den. Då kanske en pad av annat material är bättre.
// Linda

Jag håller med! Mig veterligen kan bli hästar svettiga även med vanlig sadel och shabrak på vintern, beroende på hur hårt man rider.
Verkar ju vansinnigt att välja bort tryckutjämning och kanal för ryggraden för att få det mindre svettigt.

Då ka man inte rida barbacka heller då? Man jag ju inte direkt en inbyggd kamal i arslet. inte tillräckligt bred för hästens ryggrad i alla fall...

Nä man ska inte rida barbacka för mycket heller. Det finns ju inget som fördelar trycket då heller.

Naggur skrev:
Då ka man inte rida barbacka heller då? Man jag ju inte direkt en inbyggd kamal i arslet. inte tillräckligt bred för hästens ryggrad i alla fall...

Det är ju sant. Fast när du rider barbacka har du ju inte heller några stigbyglar att stå i och belasta, men det har du ju på sadeln. Gör man då det utan tryckutjämnande pad är det kanske inte så bra.

okej. varför "bygger" man sadlar utan kanaler. verkar ju inte så smart... Jag har ingen sadel för tillfället utan rider med barbackagjord. Vet flera som gör det och ingen har någonsin klagat på att det är dåligt för hästarnas rygg. och nej jag använder inte stigbyglarna när jag rider.

Nej men om du inte använder stigbyglar så är ju inte gjorden dålig i sig. Men din rumpa har väl ingen kanal heller?!

Naggur skrev:
okej. varför "bygger" man sadlar utan kanaler. verkar ju inte så smart...
det är skitsmart. Det är ju därför man har padden. Och du verkar ju vara medveten om att det är dumt att rida med sadel utan kanaler. så varför är du emot oss?

de e ju de jag menar. att rida barbaka är de ingen som blir upprörd över, men att rida i en bomlös utan padd är en dödssynd=) nu använder ju folk stigbyglarna olika mycker men...

Du verkar vara emot eftersom du högg emot direkt när andra skrev att man inte ska rida utan padd till bomlösa sadlar.

Använder din kompis stigbyglar till sin bomlösa sadel då? Isåfall bör hon nog också använda padden istället för vojlock.

japp hon använder stigbyglar. ska meddela henne att hon får plocka fram padden. tror hon tycker den e rätt ful men hon kan ju sy på fickor på don vanliga schabraken å stoppa inläggen i:idea:

okej? har nog aldrig hört någon som varit emot barbackaridning

Beror nog på vilka kretsar man rör sig i.
Sen har jag diskuterat det här på forumet och vet att jag inte var helt ensam om åsikten, så någon till här finns det iallafall.

vilka kretsar rör du dig i då? jag har hållt till i fler än islandshäst i alla fall...

Nu blir det mest klassisk dressyr(enligt Craig Stevens filosofi) men har även tränat lite för en westerntränare. Och när jag varit på föreläsning om sadlar.
Men även på den tiden jag red på ridskolan så pratade dom en del om riskerna med barbacka ridning för hästens del (en ridskola med utprovade sadlar:bow: :bow:)
Har även träffat islandshästfolk som är anti barbackaridning.

Men även om jag inte är så förtjust i det så är det inget jag skyltar med, lättare att ligga lite lågt då jag inte alltid har lust att ta den disskussionen. Gissar att det finns fler osm jag.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 294
Senast: iNHALE
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 233
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka