Sadelpad, varför?

Sv: Sadelpad, varför?

Jag har ett får närmast hästen då hon får skav av schabraket annars
Är det inte väldigt klumpigt med ett får mellan hästen och sadeln?? ;)

---

Jag använder ibland pad, främst för min egen bekvämlighets skull. Jag vande mig vid att rida med pad för en attans massa år sedan och tycker att det känns konstigt utan.
Fast mitt halvblodssto funkar inte att ha pad under sadeln på, för då bara glider den i sidled. Fast hon är ju också rund som en gårdstank över ryggen....

Rent generellt är det nog faktiskt så att en pad oftast inte gör sadeln smalare, utan den gör bara att sadeln hamnar ett par cm längre från hästen men med samma vinkel.

Ja, jag tror också en del på mode... Kan man förklara varför man har den så är det helt ok med mig men bara man tänkt efter först! :D

Det låter lite som har man en sadel som passar så är gelpad bättre för stötdämpning, medans fårskinn är bra om sadeln inte passar 100% just då? :)
Det är säkert lite individuellt också, man ser hur sadeln ligger med en pad under och känner hur det känns och hur hästen reagerar osv... :)

Ah okej, men är det inte bättre om man sitter nära hästen? Eller det kanske inte spelar någon egentlig roll, bara en smaksak? :)

kl

Tack för alla grymma svar! :bow:

Klart det är mode, som med hals på täcken. För 20 år sedan kan jag inte komma ihåg att nån hade halsduk på hästen. Och maggjorden, kom och försvann, så nuförtiden frysen inte hästen om magen längre.

Jag har en sadel som passar, självklart har jag inget får under, det skulle ta bort en stor del av känslan.

Ja, jag tror också en del på mode... Kan man förklara varför man har den så är det helt ok med mig men bara man tänkt efter först! :D

Det låter lite som har man en sadel som passar så är gelpad bättre för stötdämpning, medans fårskinn är bra om sadeln inte passar 100% just då? :)
Det är säkert lite individuellt också, man ser hur sadeln ligger med en pad under och känner hur det känns och hur hästen reagerar osv... :)

Nepp. Enligt den lilla forskning som är gjord är fårskinn det bästa för just stötdämpning.

Klart det är mode, som med hals på täcken. För 20 år sedan kan jag inte komma ihåg att nån hade halsduk på hästen. Och maggjorden, kom och försvann, så nuförtiden frysen inte hästen om magen längre.

Jag har en sadel som passar, självklart har jag inget får under, det skulle ta bort en stor del av känslan.

Å andra sidan är förändring inte alltid av ondo:p. Hals på täcket är fullt försåeligt att ha i synnerhet eftersom dagens hästen i jämförelse med för 20 år sen klipps i större utsträckning.

Finns dessutom fortfarande täcken med fodrade maggjordar (bla Eskadrons innetäcken).

Å andra sidan är förändring inte alltid av ondo:p. Hals på täcket är fullt försåeligt att ha i synnerhet eftersom dagens hästen i jämförelse med för 20 år sen klipps i större utsträckning.

Fast om man tar del av den forskning som finns, ang komforttemperaturer så vet vi att hästen har en stor kropp i förhållande till sin yta. Mao den släpper inte iväg särskilt mycket värme, därför blir halsduken i princip onödig. Och klippte hästar tycker jag man gör i samma utsträckning som tidigare.

Rent generellt är det nog faktiskt så att en pad oftast inte gör sadeln smalare, utan den gör bara att sadeln hamnar ett par cm längre från hästen men med samma vinkel.

Håller med! Förstår inte alls dom som skriver att sadeln blir smalare. Det har varit fruktansvärt svårt att hitta sadel till min kuse, allt har varit för smalt! När vi väl hittade en sadel som var tillräckligt vid och som låg bra för övrigt och som jag trivs i så hamnade den för nära manken eftersom den var gjord för låg manke och min ponny har ganska stor. Skaffade då en mattes fårskinnspad(med kanal, mycket viktigt!!). Sadeln blev inte ett dugg smalare utan lyftes bara upp en bit och gav mer plats åt manken. Sen är det även ett stort plus att det är stötdämpande och mjukt för ryggen. Och snyggt :p Den låg fortfarande i precis samma vinkel.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
693
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
983
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 436
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31