Sadelpadd - din favorit

Liten

Trådstartare
Nu behöver jag tips på sadelpadd! Vilka tycker du är bra?

Märke
Material
Fördelar +
Nackdelar -
ca.pris

Sv: Sadelpadd - din favorit

Jag har lite olika sadelpaddar:
*Två tjocka teddypaddar (okänt märke)
*En tjooock gelépadd (för tjock för att ha under sadeln tycker jag) Inhandlad på Gek*s

och sen favoriten jag använder mig utav på bla. långritter och nya sadlar och vid hårfällning då min häst är lite känslig:
*En tunn, tunn gelpadd (tyvärr vit) men den tar inte upp en massa plats och gör sadeln trång. Inhandlad från B*rjes för några år sedan för några hundralappar. Märke vet jag inte, kan kolla upp det imorrn :)

Om jag behöver använda en sadelpad använder jag en lammullspad från Mattes, correctionvarianten där jag kan ändra fyllningen efter behöv. Lammullen ger bra tryckfördelning och stötdämpning tycker jag. Viktigt dock att det är en luddfri kanal för ryggraden dock så att paden kan dras upp ordentligt i sadelns kanal för att undvika tryck på ryggraden.

Jag har Mattes fårskinnspadd och en från Mark Todd. :laugh:

Jag har samma sadlar till båda mina hästar och använder de också på andra hästar jag rider, om de passar ok, och har alltid någon padd under.
Den ena hästen ska ha fårskinnet under och på den andra har jag Mark Todd padden.

Mark Todd tycker jag om för den är stötdämpande men inte speciellt tjock så det går att ha den under sadeln utan att man ändrar passformen. Dessutom är den "figursydd" med kanal så den ligger bra.
Mattes paddar är ju de man ska ha om man ska har fårskinn, bra passform så att kanten kommer utanför sadeln och kanal.

Tror Mark Todd kostade ca 250 eller 300 Mattes ca 1200

Jag gillar inte gelpadd, de flesta har dålig passform och ligger bara som en tung klump på ryggen och trycker på ryggraden. Min veterinär tycker dessutom inte de är bra då tryck från sadeln trycker undan gelen från ett ställe och bildar då en klump på ett annat som trycker istället.
Men det är nog iof. olika från olika veterinärer kan jag tänka mig ;)

Har en Acton pad med vitt " örngott" som jag använt ett tag men tycker att den är tung,ligger tight mot ryggen och blir väldigt varm ( har den mellan sadel och schabrak) .
Så jag har nu på prov en Dressyr Cool Grip. Har ridit i den i tre dagar och haft den mellan schabrak och rygg. Tycker att den känns jättebra.Är lätt, blir inte varm och är "formsydd".Är intresserad om det är någon annan som testat/har en Cool Grip och vad tycker Ni ?

Vilken padd som är bra eller ej beror ju helt och hållet på användningsområde. Den enda padd som kommer i närheten av min häst är isf en Mattes korrektionspadd med kanal (givetvis!). Tappade lite muskler förra vintern och då blev korrektionspadden en tillfällig lösning. Den är bra eftersom man kan reglera hur mycket den ska fylla ut genom att lägga i mindre eller fler ilägg både fram och bak.

Överlag är jag av den åsikten att man ska vara sparsam med att använda div paddar under sadeln en längre tid. Bättre att sträva efter en väl inpassad sadel....om det nu inte är så att man har flera hästar som måste gå med samma sadel.

Div gelpaddar använder jag enbart vid hoppning av högre hinder eftersom det ger en viss stötdämpning. Min sadelutprovare rekomenderar inte att man använder gelpadd dagligen eftersom det blir ett tryck på ryggraden (är ju ingen kanal som på fårskinnspaddarna) Jag har en från Hansbo Sport som är ca 5 år gammal. nypriset låg på ca 1000 kr och den är fortfarande hel och fin:)

Jag har Mattes fårskinnspad till mina hästar. Den fyller ut lite under unghästens sadel nu när vi skaffat en att växa lite till i.
Min gamlings sadel är utprovad att fungera med padd som extra stötdämp då han är känslig i ryggen pga gamla skador. Så han får ha sin Mattes han med.

De ger bra stötdämpning och ligger inte an längs ryggraden. Det viktigaste: de¨är gjorda av fårull som ger bra dämp.

Väl världa sitt pris!

Jag måste bara berätta att jag efter att nu har provat Cool Grip-padden fler gånger har beslutat att skicka tillbaks den.Är inte nöjd med kanten runt den, dvs den är för "kantig" och hård och tycker att den trycker på hästen. Dessutom låg den an mot bogspetsarna för mycket. Tror säkert att den är bra, men till min häst passade den inte. Måste ändå ge en eloge till firman som låter en prova den i 3 veckor.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
551
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
779
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 419
Senast: Silje
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Islaend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka