Sadelprobelm+ medryttare

K

kbr

Har ingen egen sadel till min dam utan har lånat en sadel från en i stallet nu är saken den att saden är för trång och har börjat tappa formen stopningen. Stopningen har gått in i tunnen där ryggraden ska ligga skyddad.
När jag själv skulle rida henne sist kändes det som plågeri och hon vissade mer än vanligt att hon defentivt inte vill ha saden och jag hade lovat mig själv föruta att vara nogran med dom signaler som hon sänder ut för sist hade jag fel och hon rätt och det höll på att gå illa med hennes rygg om jag inte efter väldigt många signaler från henne förstod att hon hade ont.

Har en medryttar och jag har bestämt mig för att min häst inte ska behöva gå med den saden fören jag har råd att köpa en sadel till henne. Jag själv kan ändo inte rida för jag ska snart ha barn och fått bäckenupplukring.
Berättade för några i stallet och dom tyckte att jag överdrev och tyckte att jag skulle använda den saden ändå. Dom tyckte synd om medryttaren och att en gång i veckan gör det väll inget att saden inte passar.

:mad: Jag känner mig lite förbanad det är inte deras häst och jag vill inte plåga henne igen.
Vad tycker ni att jag ska låta medryttaren rida med sadel även fast saden inte passar.
Eller att hon får rida barbacka eller inte alls tills jag har råd med en sadel.

MVH Karin
 
Sv: Sadelprobelm+ medryttare

Nää... Säg att hon kan rida barbacka om hon känner sig redo för det och så. Annars kan hon väl gå ut och gå med hästen så länge!! För min del (som medryttare) är inte ridningen det viktigaste, ibland kan jag tom tycka att det är mysigare att bara pyssla med hästen!! Så prata med henne om det!!
 
Sv: Sadelprobelm+ medryttare

Du överdriver absolut inte. Jag skulle inte använda den sadeln om det vore min häst, även om det "bara" är en gång i veckan. En dåligt tillpassad sadel kan skapa många problem.
 
Sv: Sadelprobelm+ medryttare

Jag skulle inte låta henne rida i sadeln som inte passar.
Har själv samma problem, fast för mig hänger det på att jag inte kan prova någon sadel pga att han har ont i ryggen (just pga en sadel som legat kanon helt plötsligt inte alls passade längre)

Finns det ingen annan sadel som passar som du kan få låna?
Annars skulle jag nog låta henne rida barbacka eller tömköra eller något tills du har fått tag i en sadel.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Sadelprobelm+ medryttare

Jag skulle personligen inte rida i en sadel som jag visste inte passade på hästen. Skulle säga att hon fick jobba hästen från marken eller rida barbacka. Man kan göra mycket roliga grejer när man tömkör... :)
 
Sv: Sadelprobelm+ medryttare

Jag tycker inte att du överdriver! Hade resonerat likadant och låtit medryttaren rida barbacka eller inte alls. Tycker inte att hon borde ha något problem med detta om hon gillar hästen och vill hästens bästa! Lycka till med sadelsökandet....
 
Sv: Sadelprobelm+ medryttare

Jag skulle ALDRIG rida med en sadel som inte är korrekt för min häst, och inte heller om jag var osäker. Som du säger att du inte har råd att köpa en ny sadel just nu, tänk om hästen får ryggproblem eller ännu värre, ryggen blir förstörd! Då blir det betydligt mycket dyrare än ett sadelinköp och det är ju måttligt kul med en förstörd rygg.

Så satsa hellre på att rida barbacka och spara till en bra sadel som passar.

Låt din medryttare rida barbacka om hon är redo för det, annars finns det ju mycket annat man kan göra med en häst. (tömköra, longera etc.)

:)
 
Sv: Sadelprobelm+ medryttare

Jag vet att jag egentligen har rätt men dom anser att det är välgörenhet att dom rider henne och medryttarens mamma är en väldigt bestämd dam som tyvärr har ganska bra kontroll på sin dotter.
Jag håller på att fixa min tömkörningsgjord så att den passar henne så att jag kan börja tömköra henne.
Sedan funder jag på att ta ett lån och köpa den sadel som jag har provat och då har passat min dom. hon var fullständigt undrerbar att rida den gången framåt och ett helt annat steg än vad hon brukar ta.
Det var gången efter den som jag var tillbacka i den gamla saden och hon vissade till och med ögonviterna när jag kom med den sedan var det omöjligt att rida hon tvärnintad för allt och jag som måste sitta stilla i saden annars gör det förjävligt ont klarade inte av smärtan kunde knapt gå efter den ridturen. Jag tycker att det är nog till signaler att saden har böjat ligga jätteilla och hon har böjat få ont.
Nu åker jag upp till stallet och borstar och masserar hennes ryg och där saden har klämt om någon har ideer hur man gör så är jag tacksam, nu är det endast efter eget påfund med en liten plast skrapa.
Har plockat bort allt från saden så att hon inte kan rida med den om hon dycker upp utan att ha pratat med mig först (hon har vait bort nu i tre veckor).
Det som är bra är att hon är jätte förtjust i min dam. Vi får se hur det går.
Tack för alla svar
MVH Karin
 
Sv: Sadelprobelm+ medryttare

jag är medryttare och har ridit barbacka sen i somras.. ägaren rider såklart också barbacka! det är rätt självklart att skippa sadeln när den inte passar tycker jag :bump: men du kan få se vad ajg kör med istället: www.freewebs.com/tuschpenna/ridning
kostade mig 300 spänn och funkar bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 213
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 920
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp