Bukefalos 28 år!

sadelproblem

I

Idabn

Jag ska köpa sadel till mitt varmblod, han har ganska låg manke och väldigt rak rygg. Har funderat på denna billiga från h**ks
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320020&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Men vad innebär normal och vid bom på deras sadel som dom skriver att man kan välja mellan? Ska jag ha en vidare bom på honom, eftersom han har låg manke och rak rygg?

(Jag använder självklart inte en sadel som inte passar)

här är en bild på honom:
31816265.jpg
 
Sv: sadelproblem

jag skulle hellre tipsa dig om en Wintec sadel, Finns billiga begagnad + att dom är mycket bättre.
den där sadeln är ofta sned,och väldigt oskön att rida i.
 
Sv: sadelproblem

Säger som ovanstående, satsa på en billigare kvalitetssadel, typ wintec eller griffin/thorowgood. Dessa från CH är ofta snedtillverkade i både bom och bossor.

Det säger sig självt att en sadel som kostar 1-2000:- ny inte är så mycket tid nedlagd på, eller pengar. Vilket gör att de är sneda, ojämnt stoppade, och vissa inte ens gjorda för att passa någon häst. Enligt mina erfarenheter.

:)
 
Sv: sadelproblem

KL

Om du söker här på bukefalos på den sadeln så kommer det upp massor om den. En del kunniga har sagt att den är helt oki för det priset, det är ju trots allt en syntet sadel som är billigare att tillverka än en i läder.
 
Senast ändrad:
Sv: sadelproblem

En av 5 st som jag varit i kontakt med har varit raka i bossor och bom. En av fem är inte mycket... Och ja, självklart är syntet billigare, men syntet eller inte, en sadel för strax under 2000:- i nypris är inte mycket tid nedlagd på. Du får betala åtminstone 4-5000:- för att det ska vara kvalité om det är syntet.

Men visst, hittar man en CH som är exakt rak och bra gjord så, då kan man göra sig ett kap. Om den passar dvs. För den är grymt skön!

Likadant som att jag tycker att lädersadlar med nypris runt 4-5000:- är skit.
 
Sv: sadelproblem

Fast jag har inte sagt något om vad jag tycker? Bara att hon skulle söka på den ;)

En av 5 st som jag varit i kontakt med har varit raka i bossor och bom. En av fem är inte mycket... Och ja, självklart är syntet billigare, men syntet eller inte, en sadel för strax under 2000:- i nypris är inte mycket tid nedlagd på. Du får betala åtminstone 4-5000:- för att det ska vara kvalité om det är syntet.

Men visst, hittar man en CH som är exakt rak och bra gjord så, då kan man göra sig ett kap. Om den passar dvs. För den är grymt skön!

Likadant som att jag tycker att lädersadlar med nypris runt 4-5000:- är skit.
 
Sv: sadelproblem

Nej, den sadeln är inget att ha.
Av hööks sadlar så prova Griffin. De har modeller för olika ryggar o du vet ju att du letar efter en till låg manke.
// Linda
 
Sv: sadelproblem

Beror på vilken Wintec. Isabell Werth och Wintec Wide är de rakaste inom Wintec-serien. Wide passade min donna med väldigt rak rygg. Isabellen passade nästan i rakhet. Sedan hoppen. Dressyren och allrounden är det inte ens värt att försöka på henne.

Så det är väldigt olika. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vi försöker hitta sadel till en ardenner. De provade den vidaste på CH syntetsadel som säljs nu på H**ks. Den glider inte ens ner i...
Svar
10
· Visningar
1 589
Utrustning Hallå alla häst och sadelkunniga! Jag är på jakt efter sadel till min kallblodstravare och blir helt snurrig i detta sandelträsk🙈 Vill...
Svar
1
· Visningar
723
Senast: Monjana
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
1 783
Senast: Amaryllis
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 453
Senast: Design05
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp