Sadelproblem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Iza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 056
I

Iza

Köpte en Appaloosa Venus för ca 4 månader sedan. Utprovad av sadelmakare. Till att börja med var jag supernöjd. Satt som juten i sadeln och hästen blev mycket friare fram.

Nu till bekymret, märkte för 5-6 veckor sedan att sadeln åkte ner på vänster sida samt att den började glida fram. Har kontaktat sadelmakaren som lade i mer stoppning på vänster sida och lite mer fram. Men fortfarande kanar den både fram och åt vänster. Nästan ännu mer nu. Samt att han får som en liten svullnad på höger sida långt bak där högra bossan hamnar. När jag sitter i sadeln och ser manken under framvalvet är den ca 1-1/5 cm åt höger. Samt så när jag kastade upp kompisen ser jag bakifrån att den hänger på vänster sida mycket tydligt.

Hästen har inte ändrat sig som vad jag kan se. Jag har ridit likadant som jag har gjort i alla år. Inget annat foder. Ser inte att han vare sig ha bullat till några muskler eller tappat. Provade stallkompisens sadel och den ligger rakt, kanske en aningens åt vänster men det är marginellt. Ska prova en annan sadel idag och se så den ochså ligger rakt. Så detta är ett mysterium för mig.

Om hästen nu är sne det kan inte sadelmakaren göra så mycket åt. Men när sadeln glider fram det vill jag ha till att bommen är för vid. Stämmer det?

Vad kan jag ställa för skäliga krav på sadelmakaren? Och vad tror ni om detta bekymmer?

Sv: Sadelproblem

Spontat; Kolla så att bommen är rak! Det KAN ju faktist vara ett konstruktionsfel på bommen från tillverkaren. Det kan ju också vara då mycket annat som är galet...

Annars; hur är venusen att rida i? *nyfiken* Venus D el K? Blir man fastlåst, lagom knästöd, djup sits (vill gärna ha grand canyon i sätet)? *jättenyfiken*

Lycka till!

Hur kollar jag så bommen är rak? Tycker spontant att sadelmakaren skulle säga något när hon hade den där för 1 vecka sedan. Om hon är seriös vill säga.

Det är en Venus D (kalvskinn, eller hur). Jag är i övrigt supernöjd. Höga knästöd, rätt djup sits. Fastlåst, ja till viss del får jag nog säga. Men inte i negativ ton. Jag sätter mig ner och där sitter jag sedan under hela passet. Sadeln har gjort underverk på min sits, den ser avslappnad inte lika ansträngd ut som innan.

Ja, sadelmakaren BORDE kunna kolla så bommen är rak. Eftersom hon bara har fyllt sadeln är det inte säkert att hon kollat om bommen är rak.

"Om hon är seriös vill säga" Ja, det är just det. Man får nog vara lite skeptisk ibland. Kan du inte ringa generalagenten för Prestigesadlar i sverige och fråga vad de tror? *tipsar* Så hade nog jag gjort. Iaf om andra sadlar ligger rakt på hästen.

Det är en Venus D (kalvskinn, eller hur). Jag är i övrigt supernöjd. Höga knästöd, rätt djup sits. Fastlåst, ja till viss del får jag nog säga. Men inte i negativ ton. Jag sätter mig ner och där sitter jag sedan under hela passet. Sadeln har gjort underverk på min sits, den ser avslappnad inte lika ansträngd ut som innan.

:d Låter kalas! Lite synd bara att hästen har rygg av den rakare typen.... :cry: Jaja, när det väl är dags så får vi se vad sadelmakaren här kommer fram till....

//Alice

"Kan du inte ringa generalagenten för Prestigesadlar i sverige och fråga vad de tror? "

Det ska jag ta och göra.

Det här med att sadeln åker fram, vad tror du om det? Är bommen för vid?

Kan bero på att bommen är för vid, men även att den är för smal! Så det är svårt att säga generellt.. Är hästen överbyggd, så kan det bero på det.
Det låter ju nästan som om bommen är sned. Eller så är DU sned, så att du gör sadeln sned.

Verkligen svårt att lita på nån när det gäller sadlar, folk säger så olika..

Vad jag tror så är sadeln lite för vid (bomvidd normal mot vid, haft normal förut). Den kanar inte framåt lika mycket med en fårskinnspadd. Dock på sniskan. Jag tror att vissa snedheter har alla, även jag och min häst. Men frågan är hur mycket. Hur kan jag påverka att sadeln hamnar snett på hästens rygg med min sits? Frågar bara för jag är nyfiken.

Överbyggd är han inte. Rätt bra sadelläge, rätt hög manke och lite svängd rygg.

Tänk om jag hade lite kort. Har en digitalkamra, men jag vet inte hur jag i såfall skulle kunna lägga ut de här.

Hur tycker ni jag ska gå vidare till sadelmakaren med detta bekymmer? Om hästen är sned det kan hon inte göra så mycket åt. Men om sadeln är för vid eller bommen är sned?

Ska nu i em prova 2 st andra sadlar som jag har fått låna. Ska bli spännande att se hur de ligger.

Tänkte berätta vad som hände med min sadel.

Provade 3 st andra sadlar och de låg rakt.

Kontaktade sadelmakaren och skickade in sadel på nytt. Hon konstaterade att bommen var skev och höger bossan satt snett.

Skönt att det äntligen kommer till ett slut med detta. Får verkligen berömma sadelmakaren, har tom fått låna en Albion dressyr tills min nya Appaloosa kommer till Sverige.

Låter ju jättebra! Även de mest välarbetade sadlar KAN ha konstruktionsfel.....

Lite nyfiken bara...du hade fått en venus utprovad (som ska vara svängd i bommen enl "folk") men fått låna en Albion som ska vara väldigt rak i bommen...Är lite nyfiken bara; Hur ligger Ablionen? Berätta gärna! Är som sagt nyfiken eftersom jag börjar "ifrågasätta" den generella attityden som finns; Rak häst-rak sadel, svängd häst-svängd sadel utan hänsyn till rörelsemönster...

Men jag måste säga att; Heder åt sadelmakaren som hjälpt dig och lånat ut en sadel under tiden du väntar på en "ny" venus. :bow:

Kul att det gick så "smärtfritt"!

//Alice

Venusen var hon här och provade ut. Provade då ett antal olika sadlar, ca 10 st. Utav dom låg Venus och Leonardo bäst men Albionen skulle också fungera enligt henne.

Vid utprovningen gick jag på henne råd om att Venusen eller Leonardo var som skapt för honom och slantade upp ett antal tusenlappar mer för att få det bästa. Om nu detta bara var försälningsteknink det veto 17. Men jag fick förtroende för henne både innan och sedan nu när det har krånglat. Så jag tror inte att det bra var tomt prat för att få sälja en dyrare sadel.

Jag har nog inte funderat så mycket på detta med rak el svängd bom. Utan har litat till 100% på sadelmakaren. Jag tycker dock att Albion har lite väl mycket plats för manken. Jag är lite rädd att den ska hamna i lite bakvikt. Men det är inget som jag kan se.

En till som är nyfiken på det! Jag har nämligen en Albion som hästen får ont i ryggen av, och den ser ut att ligga bra när han står still... Så nu letar jag efter en Prestige i passande bomvidd att provrida, misstänker att dom trots allt kommer passa hans rörelser bättre.

Men väldigt intressant att hon först "gav" dig en Prestige och nu en Albion!! Albionen är ekstremt rak!
Vilken färg hade du på din Venus förresten?

Venusen är svart.

Nu är jag väldigt novis om detta med sadlar. Så jag kan inte uttala mig så mycket. Men jag har inte märk någon skillnad ridmässigt när jag har använt Albionen (iof endast 2 ggr än så länge). Han verkar vara lika rörligt. Har heller inte märkt något med ryggen. När jag bytte till Venusen märktes det stor skillnad framförallt med bakbensaktiviteten och rörligheten i frampartiet, ska vara mycket uppmärksam på att inte det blir sämre.

Men iof så märktes det inte så tydligt på honom när Prestigen rent ut sagt hängde på vänster sida. Han var fortfaraden lika rörlig men jag fick svårare att rida igenom höger sida.

Din häst är nog inte så svankig i ryggen då, för jag provade att lägga min Albion på min andra häst, som har väldigt svängd rygg, och då såg jag dagsljus på mitten. Snacka om punkttryck. :crazy:

Han är nog inte så svängd i ryggen, men inte är har rak heller. Han har en rätt rejäl manke sedan så en liten rundning där manken "går över" till ryggen, efter det är han rätt rak.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·
Utrustning Söker efter en sadel till min islandshäst. Har just nu en äldre zaldi isafold, som jag sitter okey i, men som är för vid för henne. Har...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: skiesabove
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 320
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka