Sadelproblem

jenny82

Trådstartare
Ja nu undrar jag vad jag ska göra.
Det är så att sadeln på min häst har börjat att glappa där bak.
Det syns tydligt när den sitter på hästen, sen när jag sätter mig i sadeln så syns eller märks det inte längre. Vad kan jag göra? Lägga under en padd? Köpa ny sadel?

Jag använder teddypadd under nu men det hjälper inte. Tänkte att det kanske skulle hjälpa att lägga under en kilsits eller nåt:confused:
Jag har ju en unghäst då och detta är den tredje sadeln jag har haft på honom sedan februari i år. Självklart vet jag att dom ändrar sig mycket unghästar så därför tyckte jag att jag var smart som köpte en wintec med ändringsbar bom på så att det bara var att byta bom vartefter han växte, men nu är det ju inte bomen som är fel utan där bak.
Så ska jag behöva köpa en fjärde sadel nu eller vänta o se om han musklar sig i ryggen.
Han har inte ont i ryggen, men han är alltid reserverad när jag kommer med sadeln, men det kanske är unghästfasoner att försöka "komma undan arbete".
Eller är det sadeln?
Vad tror ni?

Sv: Sadelproblem

Det är inte så att sadeln är lite vid fram - så den tippar framåt och glappar bak?

Annars skulle jag byta sadel - om den glappar redan när hästen står rakt med ryggen, hur blir det då när den ska höja ryggen?
Är det en unghäst så skulle jag vara ännu mer försiktig med vad jag lade på - hästen är ju inte färdig ännu och är i ett känsligt läge.

Jag slår alltid ett slag för de bomfria sadlarna då jag tycker de är suveräna! Min pålle har förändrats en hel del sen jag bytte sadel och ändå har han alltid varit fin i ryggen!
Kolla på www.kaupre.se där finns många olika modeller - allt från spanskt till western till engelsk dressyr.

Jag har kollat en del på bomfria sadlar, men dom är så fruktansvärt dyra och ursäkta, fula oxå:angel:
Hittade dock en dressyrsadel som var bomfri som såg ut som en vanlig sadel men vilka priser, absolut inget jag har råd med.

Jag tror inte att den är för vid, det är vid manken den ligger bra, men inte där bak.
Det lutar nog åt att skaffa en ny alltså.

Jag har oxå hört att wintecsadel blir mer svängd i bomen ju vidare järn man har i, jag har rött järn tror jag, vid alltså.

Vad för sadel kan tänkas passa honom? Som har ett bra pris, med tanke på att jag säkerligen kommer få byta sadel igen vill jag inte köpa en dyr sadel.
Han är 160 cm i mkh, rak rygg och hög manke, arab. Kompakt rygg och högrest.
Kan tyvärr inte lägga in bilder.

Hej - lös nu dina sadelproblem en gång för alla; om du tycker att vanliga bomfria sadlar är fula så ta en titt på en Kari Flex. Den är hur snygg som helst, lätt och nätt - och underbart mjuk att rida i!

Maila mig gärna på sales@softsaddles.info, man blir ju portad här på Buke om man är så "dum" och marknadsför sin egen hemsida....:(

Hälsningar Helen

Liknande trådar

Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 206
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Oknytt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 347
Senast: lillamy73
·
Utrustning velar lite fram och tillbaka nu, har en sadel utprovad med liten kilpadd i höstas, kiropraktikern som behandlat hästen säger att det...
Svar
7
· Visningar
1 387
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens barnfilmer
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hur sover ni???

Hund, Katt, Andra Djur