Sadelprovning - bilder!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _tullamore_dew_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 983
T

_tullamore_dew_

Lånade hem 4 sadlar idag efterssom vi sålt den icke längre passande dressyrsadeln. Fastnade för en, då det var den enda som låg bra i mina ögon, de andra var alla för svängda i bommen (griffin och något argentinskt märke). Det är en JC dressyr, som innan jag provade den såg ut att vara för rak, men som var den enda som inte glappade någonstans. Den har något bredare kanal än min x-vida hoppsadel, och framför allt gillade hästen den. Inte en sur min vid sadling och hon har aldrig varit så mjuk och haft så lätt för galoppfattningar som idag när jag provred den. Var som att sitta på en annan häst:) Hon måste verkligen varit låst av sadeln innan:crazy:

Provred även de tre andra efter JCn för att känna ev. skillnad, och då var hon stel, studsig och kickade vid galoppfattningarna. Så hon har sagt sitt:angel:

Vad tycker ni? Ser den ut att ligga bra i era ögon?
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05810000-05819999/640x480/5818476.jpg?0
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05810000-05819999/640x480/5819020.jpg?0

Sv: Sadelprovning - bilder!

Gud jag tycker sådant e svårt i verkligheten så jag ska inte uttala mig om bilder :o

Men jag bara undrar vad JC är för märke? Förkortning? Aldrig hört innan...

JC = Jorge Canaves. Har hört talas om det innan, men aldrig provat...

Jag tycker att båda sadlarna ser ut att ligga bra på hästen med mittpunkten på det rätta stället!!:)

tycker sadeln ser för smal ut. ligger mycket på hästen. Men vad vet jag..tar alltid hjälp av sadelutprovare när jag ska ha sadel. men tycker den verkar för smal.

Jorge Canaves är ett billigt märke som liknar Globus i utförande och läderkvalitet.

Hoppsadeln såg ut att ligga riktigt bra! Vad är det för märke?
Dressyrsadeln låg också bra, dock tycker jag inte det hade skadat med en bomvidd bredare och isf ev en pad under tills hästen musklat sig mer.
Men uppenbarligen sa hästen sitt, och då är det ju bara att rida i den tills hon breddar sig!

Det ser ut som om sadeln är lite smal, men det är svårt att bedöma från bilder när man inte kan känna och klämma IRL.

Tycker du att båda ser för smala ut?

Dressyren är nämligen mycket vidare i kanalen än hoppsadeln (som är X-vid).

Tyckte själv att den såg smal ut på bilderna när jag tittade på dem, men IRL såg den bättre ut på något sätt. Tror att jag lurades av det "höga" framvalvet. Kikade även på Globus i bomvidd 34 i butiken, men tog ej med den hem. Denna är lika bred som Globusen i 34, så vidare sadel med såpass rak bom har jag problem att hitta...

Som sagt, bredare har jag svårt att hitta... Denna är ju ett finger bredare än hoppsadeln i kanalen.

Sadeln är ju ganska uppbyggd eller vad man ska kalla det i fram och bakvalv, medans sätet ligger väldigt nära hästen. Tror att man luras av det på bilderna, för IRL ser det bättre ut.

Och ja, så bra som hästen gick idag är ju en indikation om något...

Var inne på JCs hemsida och kikade. Ingen dressyrmodell fanns i bredare än 33, vilket denna är. Så vidare sadel i samma märke är kört...

Det är inte bara kanalen som ändras vid en vidare bomvidd utan det är också framvalvet. Globus 34 är inte så brett, så visst går det att hitta bredare. Globus är lika rak som JC, och Albion k2 är ännu rakare. (prova MW-W) Clincher i 31-32 bom hade nog också legat bra.

Ja, den sadeln är ju för en hög manke, så jag vet att ögat kan luras lite av det höga framvalvet, men iom att jag tror att hästen kommer muskla sig mer när hon får en passande sadel så hade jag personligen valt en sadel som varit lite bredare. Sadeln låg absolut i bra balans, så den såg inte ut att vara för smal nu, men om några månader kanske den är det, och då kanske det är bättre att du köper en bredare Globus eller Albion som passar bra med en pad som du sen kan ta bort när du haft den nya sadeln ett tag.

Men du svarade inte på min fråga, vad är hoppsadeln för märke?

Just det ja, Globusen var kanske i 36? Blandar ihop bomvidden på de olika modellerna, men det var den vidaste jag jämförde med. Du har nog bättre koll på Globus än jag;)

Albion har jag provat innan, en stallkompis som köpte och man var ju tvungen att prova:angel: , kommer ej ihåg modellen på rak arm, men den funkade inte då iallafall. Låg ej an på rätt sätt, kan inte beskriva vad det var, men det såg inte rätt ut.

Clincher har jag ej provat, men verkar lite svårt att få tag på begagnade? Tips?

Hoppsadeln är faktiskt något så simpelt som en Princeville. P.g.a. att en ytlig bekant gjorde ett felköp (man ska inte köpa sadel på postorder!) fick jag prova denna sadel innan hon lämnade tillbaka den, och både jag, hästen och sadelutprovaren gjorde tummen upp:) . För det priset och ett för mig helt okänt märke är jag mycket positivt överraskad. Den ser efter över ett år fortfarande ut som ny, är riktigt skön att rida i och ligger som ett smäck. Hon har breddat sig en hel del, red i början med tjock fårskinnspad, men kan nu vara utan... Så ja, det går faktisk att hitta sadlar för strax under 6000:- som inte är på något sätt skadlig för hästen. Sadelutprovaren visste inte så mycket om märket, men trodde att den skulle kunna säljas för betydligt mer om märket var känt här i sverige och "promotades" mer än att vara anonymt i Börjes-katalogen...

Skulle ju kunna beställa en dressyrmodell av samma märke, också den i x-wide, men vill ju så gärna klämma och känna innan... Så att man inte får ett måndagsex... Men det kan ju vara värt att prova?

En annan fråga till dig (har kikat på dina sadeltråder, är en del;) ) hur mycket ska man ta hänsyn till att hästen breddar sig? Alltså, hur mycket vidare sadel ska man egentligen prova ut tycker du? Någon gång måste det ju ta stopp, men det kanske inte är förrän på elitnivå... ser framför mig hur jag måste specialbeställa sadel på sadel:crazy: . Hon är ju redan gått från normal till x-vid på ett år... Har funderat på bomlöst, men nej, jag hittar hellre en bomsadel om jag kan. Får bli sista utvägen annars...

Tror att jag lurades av det "höga" framvalvet. Kikade även på Globus i bomvidd 34 i butiken, men tog ej med den hem. Denna är lika bred som Globusen i 34, så vidare sadel med såpass rak bom har jag problem att hitta...

Globus i 34 är normal bom. 36 vid och 38 extravid.

Var inne och skulle kika på Dressyrmodellerna av Princeville, men hittar bara med vida bommar??? Min är märkt xwide, men kan inte hitta hos tillverkaren heller??? skumt... Å andra sidan finns inte min färg kvar heller...

Då hade jag ännu mer fel...

Eller så var det inte motsvarande x-vid i globus som sadelprovaren sa. Nåväl, kvällens slutsats blir att sadeln jag hittat ligger bra i dagsläget, men kan ev. bli för smal om/när hästen breddar sig. Min hoppsadel är märkt x-vid men kan ev bara motsvara vid då den inte går att få tag på i x-vid hos tillverkaren idag. Kanske har de anpassat storlekarna och ändrat sin märkning? I alla fall har jag den vidaste av JC sadlarna, och den är vidare än min x-vida hoppsadel som i själva verket säkert bara motsvarar vid. Om det blir rörigt så säg till:angel: .

Slutsats: antingen behåller jag sadeln och använder den tills den blir för trång, eller så letar jag vidare. Blir ju lite sugen på att behålla den då jag aldrig känt hästen så mjuk, följsam och avslappnad i rörelserna. Globusen provsatt jag i butiken, men den fungerar ej för mig då den är på tok för bred i sätet, jag kom ej ned ordentligt i den. Både jag och hästen är smäckra:rofl: Nej, nu är jag för trött. Ska lägga mig och drömma om en häst som är lika smal över ryggen som den ser ut, och inte är som min spinkiga smäckra lillfia med mammutrygg som hon tydligen har:D

Sorry att jag plågar er med min långa tråd, men en sak jag undrat över... varför tillverkar man så förbannat smala sadlar? När x-vid är för smalt på våra smäckra halvblod, vem :devil: :crazy: :confused: ska då kunna köpa en sadel med smal bom? bara undrar? För alla verka ju ha samma problem, svårt att hitta tillräckligt vida sadlar... Anpassar sig inte tillverkarna till marknaden? Ni behöver inte svara, bara en uppgiven reflektion...

Liknande trådar

Gravid - 1år gah! idag tog jag mod till mig och bokade ett könsul nästa vecka :bump: så nu tycker jag att ni ska gissa på min mage, vore kul med... 2
Svar
31
· Visningar
2 411
Senast: åke
·
Övr. Hund Tråd endast för dem som vill titta och ar intresse för bild tråd. :D Fick order om att lägga ut lite bilder på mina små monster...
Svar
19
· Visningar
1 168
Senast: Armani__
·
Utrustning Har redan gjort en tråd här om glappande bakvalv. Har nu tagit bilder på hur min Wintec sadel ligger på min häst på stallgången. säg...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: feel
·
Utrustning Tog hem tre sadlar idag. En av ett märke jag inte vet :o, en jacson och en Pfiff. Pfiffen låg katastrofkasst så den har jag inte ens... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 253
Senast: GloriaOrion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II