Sadelprovning - bilder!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _tullamore_dew_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 983
Sv: Sadelprovning - bilder!

Nej, jag har inte provat Atlantan på denna hästen. Men har inte trott att det varit någon idé, nog för att den ska vara hyffsat rak, men inte spikrak väl? Eller är jag helt ute och cyklar? Diabolical_Kitten vet säkert;). Annars skulle jag aldrik tvekat:love:

Det finns faktiskt hästar som behöver smal bomvidd!
Alla är inte jättebreda.Har två halvblod med fullblodsmankar som är mkt markerade.Bägge är rejält musklade,men de skulle ALDRIG kunna ha vid bom.Mina drar 29-30 i Stubben!Har provat vidare,men då ligger de i framvikt eller trycker på manken!
Så det finns behov av hela spektrat av bomviddar!

Jag vet inte om den är spikrak :angel: men så här står det på en Zaldisida
"Extremt djup, mycket välarbetad dressyrsadel med stora, utanpåliggande knävulster i kontinental stil. En sadel för dig som vill sitta stadig i en vacker sadel. Genomtänkt i alla detaljer och mycket fin att rida i. Absolut bästa kvalité, mjukt, vackert läder och gediget arbete. Kilbossor, så den passar bäst på hästar med rakare rygg"

Det finns faktiskt hästar som behöver smal bomvidd!
Alla är inte jättebreda.
Håller med dig. Min häst kunde ha smal bom som tanig 3-åring, men han växte snabbt ur sadeln.;) Jag sålde sadeln till en tjej med ett spinkigt fullblod och de var väldigt nöjda.

Men hör inte "kanalens" vidd samman med bomvidden? Jag upplever det som att kanalens bredd (brukar mäta med fingrarna strax bakom framvalvet) ofta hör samman med vidden/ framvalvet. Alltså att sadlar med vidare bom brukar vara lite rymligare i kanalen, efterssom det annars skulle bli som ett glapp i anläggningsytan om kanalen var smal, men framvalvet jättebrett. Men jag kanske tänker helt fel. Sedan beror det ju på hur sadeln är uppbyggd, bossornas form och hur många grader det är o.s.v... Men hur jag än mäter kan inte hoppsadeln vara vidare...

Jo, på en sadel med xvid bom brukar kanalen vara bredare än på en sadel med smal bom, i och med att en häst som är bred framtill också ofta har en bred rygg och ryggraden och därför behöver mer utrymme i kanalen. Men man kan inte bara gå efter kanalen...

Liknande trådar

Gravid - 1år gah! idag tog jag mod till mig och bokade ett könsul nästa vecka :bump: så nu tycker jag att ni ska gissa på min mage, vore kul med... 2
Svar
31
· Visningar
2 411
Senast: åke
·
Övr. Hund Tråd endast för dem som vill titta och ar intresse för bild tråd. :D Fick order om att lägga ut lite bilder på mina små monster...
Svar
19
· Visningar
1 168
Senast: Armani__
·
Utrustning Har redan gjort en tråd här om glappande bakvalv. Har nu tagit bilder på hur min Wintec sadel ligger på min häst på stallgången. säg...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: feel
·
Utrustning Tog hem tre sadlar idag. En av ett märke jag inte vet :o, en jacson och en Pfiff. Pfiffen låg katastrofkasst så den har jag inte ens... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 253
Senast: GloriaOrion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka