Sadelstorlek?

T

Tuki

Hej!
Jag är lite förvirrad över hur man mäter sadlar. :confused:

Vad innebär bomvidd?

Vad är det man anger i tum?

Vad betyder det när någon säger att han/hon har en sadel i storlek 30?

Jag hoppas att ingen tycker att mina frågor är för enkla och dumma, men på ridskolan får man inte lära sig sådant och när jag köpte häst följde en passande sadel med på köpet så det har aldrig blivit av att jag har lärt mig detta. :o
 
Bomvidden är den vidd som anges över själva hästen.
Bommen ligger inne i själva sadeln.
Vanliga storlekar är 30,31,32 osv.
Vanligt säger man att 29 är smal, 30 normal, 31 vid osv.
Beror på hur bred hästen är över manken och ryggen. Bredare häst-bredare bomstorlek.
Sitsen, där du sitter alltså, anges i tum.
17 eller 17,5 tum är vanligt för vuxen ryttare.

Inge frågor är väl dumma, ingen vet allt :)
 
Egentligen är måtten 29, 30, 31 helt idiotiska, för alla tillverkare har olika syn på vad som är normal bom, vid bom etc.
Det bästa sättet som finns idag är att mäta sadeln i grader. Mer om detta står på tex Stall Eldshestra och Lillhästen i Stav.
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 241
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Verdandi
·
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
3 744
Senast: tex
·
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp