Sadeltermer, ge mig en lektion.

Tigertofflan

Trådstartare
Vetgirig som man är... Vill nån förklara termerna och hur man tar reda på vilken storlek hästen har?
Bomvidd?
tum-talet (ex. 17'')?
Tunneln, finns det nån vidd på¨den?
Mankhöjden?
Nåt mer man kan mäta upp som jag inte har koll på?
Vad kostar det att ta ut en sadelprovare?

Frågorna är många... svaren... kommer nog snart :D

Sv: Sadeltermer, ge mig en lektion.

Kanalen mellan bossorna mäter man längst bak med antalet fingrar man får plats i den. (ska vara minst 3 fingrar annars är det skadligt för hästen)

Sätesstorleken mäter du genom att hålla ett måttband från märkets sigill ( vid framvalvet bredvid "manken" och sen till mitten av bakvalvet. 42cm=16½", 43=17", 44cm=17½", 46=18")

Mankhöjden? Man mäter inte ngn mankhöjd för en sadel? *????*

Så är det viktigt för många hästar om sadeln passar platt el rund rygg, har lång el kort anläggningsyta , om sadeln har bred eller smal anläggningsyta, har cutback (utskuren vid manken) eller inte, har långt framskurna kåpor etc.

En sadelutprovare kostar mellan 400-600 kr (ngn som är diplomerad. Tänk på att det ska vara en sadelutprovare inte en sadelmakare.)

Bomvidd mäter man beroende på märke. men för att du inte vet hur en sadel verkar vara uppbyggd, är det bättre att du ber en sadelmakare göra det....

Trodde man mätte ut manken också? En sadel som passar en häst med låg manke borde väl trycka på en "likadan" häst med hög manke?

Tack för bra svar :bow: , dedär verkar vara en hel vetenskap :crazy:

Jo, du måste ju ta hänsyn till mankens utformning. Manken är typ det känsligaste stället på hästen och en sadel som trycker där... inte bra.
Olika bomvidd är lite olika från märke till märke. Generellt kan man säga att vidd 30-31 resp II är "normalt" men som sagt det skiljer. Sedan får man tänka på bommens höjd, det finns inget mått utan man får helt enkelt prova sig fram. Cut-back brukar vara bra för hästar med mkt manke, men inte alltid. T ex har Passier sadlar cut.back men är istället ganska låga i bommen. Mkt att tänka på alltså.
Säkrast är att ta ut en sadelutprovare till stallet eller att köra med hästen till en sådan.

Jojo, men det beror faktiskt på hur sadeln ser ut i övrigt.
Men man mäter inte framvalvet utan man ser på det om en häst med hög manke skulle kunna ha det. Bäst är ju ändå cutback...

Jag har faktiskt märkt att det är de sadlarna som är raka i bommen och som har cutback som inte passar en hög och lång manke, men det kanske inte stämmer?

Så kan det mkt väl vara, ibland iaf.
Så om man har en häst med hög och lång manke ska man inte i första hand leta efter en cut-back utan en sadel med hög bom :smirk:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 999
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
792
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 541
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka