• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare wingil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 687
W

wingil

Nu ska min älskling få "riktiga" sadlar efter blivit riden i en begagnad griffin :) Frågan är vad för märke/modell i hopp resp dressyrsadel man ska köpa (ska vara bruuuun inte svart :p)

Han har normalbom (eller hade i förra stubben och tror inte han blivit bredare då han är nätt) och jag vill ha 17'5-18 sits för min dreda röööv :D !

Sen har han hög manke man måste tänka på :)

Kan ni rekommendera nån ekonomisk lädersadel för oss? :) bilder = uppskattas (har nin sadel hemma som "skräpar" pma :P)

Sv: Sadeltips

jag har en kieffer donau (hopp) i brunt (rent brunt alltså, inte rödbrun-london etc), svinsnygg färg. den är mkt bekväm att rida i och den passar en häst med hög manke utmärkt, min pålla har suuperhög manke.
priset är däremot lite högre, ca 10.000 för en ny, men beg i bra skick brukar ligga mellan 5.000-9.000. brun brukar ju bara bli snyggare med åren så...

kieffer går även att värma om bommen på, så den passar som handen i handsken!
passier passar högmankade hästar, men den är oxå lite dyrare.

men du borde gå till en utbildad sadelutprovare och testa, så det blir perfekt, sadelutprovare brukar ju för det mesta kunna ta med provsadlar så du får kolla olika märken, modeller och färger innan du bestämmer dig.
det är rätt dumt att köpa en dyr sadel som man tycker "borde passa" utan att ha fått den utprovad.

lycka till!

Köpte inte du flera begagnade griffinsadlar nyligen?

jo men han har musklat ur dem :( han hade dem då han tappat musklerna

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·
Utrustning Ny häst, nya bekymmer... Jag behöver byta ut min dressyrsadel och det jag söker är en sadel som - passar rak rygg (låg manke) - finns... 2
Svar
38
· Visningar
4 666
Senast: Lydia
·
Utrustning Det är så att jag har letat dressyrsadel till min varmblodstjej ända sen jag fick henne, dvs över 1 år. Jag har äntligen (för ett halvår... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 689
T
Utrustning Nu har jag gett upp tanken på att göra om min underbara Isabell sadel. Ska sälja den, letar därför efter något annat och jag måste...
Svar
4
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka