Sadeltråd - igen!

zanzan

Trådstartare
Så, nu är det min tur att starta en sadeltråd, hoppas ni orkar engagera er lite:D

Jag har nu en Lowatt´n Ricketts, en helt underbar sadel som jag egentligen inte vill byta - men jag börjar inse att det ändå är dags. Den är 100 grader i bommen. Eftersom att jag inte ä ett dugg intresserad avd etta med sadlar och allt vad det innebär så har jag ingen aning om ifall min häst är rak eller svängd eller så:o Men jag skulle tro att hon är ganska rak för hon är byggd jättemkt i uppförsbacke och när sadelprovaren tog ut den andra sadeln så sa hon bara "Herregud här slutar det ju aldrig slutta..." (ner mot rumpan alltså).

Jag kan nog skrapa ihop 30´att lägga på en ny sadel, men egentligen helst inte mer än 25´:p

Jag har ju sagt att jag inte ska skaffa mig en Childeric men jag börjar ändå bli väääldigt intresserad av en sån nu... Annars är jag väl mest intresserad av prestige eller sadlar som måttas ut...

Snälla hjälp mig!!!

Sv: Sadeltråd - igen!

Jo, det lär nog bli en Childeric iallafall. Jag vill helst ha en som är måttbeställd då min nuvarande är det och jag är lite rädd för att byta ner mig om jag köper en "standard" sadel. Lär dröja ett litet tag, då jag vill ha pengarna i handen innan jag beställer den och jag måste sälja en annan sadel först *suck

*kl*

Nån som har lite mer info. om Childeric? Tycker inte deras hemsida säger så mkt, nån som vill vara en pärla att Pm:a mig exempelvis vem som måttar ut dom? Typ namn och nummer alltså:D

Childeric finns väl aldrig som "standard" utan måttbeställs alltid om du inte köper begagnad.

Det låter ju så otroligt bra att panelerna ska anpassa sej efter alla hästar, så då bör det ju inte vara ngt problem,:cool: men jag undrar lite varför man måste måttbeställa då:confused:

Men det finns ju dom som gjort det här och har mer info, som Iron Will och massor av folk på islandsforumet, tror jag.:idea:

jodå visst finns dom i standard! utomlands är det vanligast att dom säljs som antigen normal eller wide, den vida heter AO och ska motsvara en prestige 35.

zanzan; haha förstår hur du menar, känns inte kul att byta ner sig. :p jag har ju en dac us nu och är supernöjd med den. kommer dock kanske måtta en framåt våren ändå, för den skulle kunne vara ännu lite vidare.
bossorna är väldigt mjuka och man sitter väldigt rätt. blev jätteöm i mina sittben första dagarna, så rätt sitter man.. den är extremt djup och även hög framtill.

blev jätteöm i mina sittben första dagarna, så rätt sitter man.. .

:confused::confused: Men är den hård då? Jag fattar inte varför det var bra:o Jag är så glad åt en sadel dä'r jag aldrig får tillstymmelse till ont nånstans, utom nån gång träningvärk i ljumskarna efter ngt riduppehåll:cool:

nä men man satt så man verkligen kände sittbenen eller hur man ska säga. vissa sadlar sätter en ju mer på rumpan, här blev man perfekt balanserad sas.

sen får jag alltid ont nånstans när jag byter sadel.. :p

Centaur: Det låter onekligen bra! Verkard et vara hållbara sadlar då? Jag menar de har ju blivit lite av en fluga den senaste tiden, man vill ju inte hoppa på en trend som sen svänger. jag vill ha en sadel som verkligen kommer hålla måttet i många år. Jag är ganska säker på att min häst är "färdig" nu.

Funderar lite på en Röösli oxå, det känns stabilt och välbeprövat! Någon som vet varför det inte pratas mkt om dem här i trådarna på Buke?

tror det, min är från 03 och i väldigt fint skick, några små repor såklart men inget slitage på lädret och bossorna känns fina och jämna.

jag kollade också på röösli men dom finns inte i särskilt vida bommar. pratade med en åf och sa att jag behövde en som var minst lika vid som prestige 37, helst mer, och hon trodde inte att dom ens tillverkade så vida bommar.... så behöver du en sadel över 100 grader så är nog inte röösli ett bra val..

däremot finns ju amerigo, som visserligen inte måttbeställs men anpassas efter häst och ryttare.

Aj då, det skulle vara så smidigt för mig att köpa en Röösli då det finns en som säljer dom bara en mil från mitt hus:p Så är dom ju lite billigare oxå.

Jag tror förvisso inte att jag behöver en som är vidare än 100, men vad vet jag - ingenting tyvärr!

Hon som säljer Childeric lär väl inte ta sadel i inbyte eller vad tror du?

Kan nog håll med ang den omtalade sadel att det verkar konstigt att sadel ska kunna ligga på aaallllaaa hästar????

En i stallet måttbeställde sin dressyrmodell till sin 1:a häst men den skulle ligga kanon på alla hästar ryttaren har. Efter många månaders väntan kom SADELN, som inte passar hästen i fråga och måste nu skickas tillbaka för justering. Den skulle ju ligga bra oavsett vilken häst den låg på? Tyckte nog att ryttaren fick en sämre sits i form av stolssits i denna sadel än i den gamla.

Bara en reflektion ang en poppis och mkt omtalad sadel.

Nja enligt den som provade ut sadeln på min ponny, ansåg hon inte att sadeln skulle passa på alla. Dock är panelerna gjorda så att de inte formar sig efter enbart en häst.

Vi mätte på först på min ponny och sedan på en stor häst som jag ev skulle ha börjat rida, nu blev det inte så men vi kollade om det fanns möjligheter att båda kunde ha samma sadel.

Både hästen och ponnyn hade likadana ryggar, liten lång manke, gott om plats på ryggen, men hästen hade en bovidd smalare, men med en padd skulle den kunna ha samma sadel som min ponny.

Klart att sadlarna inte passar alla hästar, min sadel skulle knappast gå att slänga upp på en shire eller en shettis, man får helt enkelt tänka med sunt förnuft, är båda ens hästar lika i ryggen?
ja men då går det nog att ha samma sadel på båda hästarna.

Nej precis så är det ju, därför man blir lite frågande inför påståenden om att sadlar "passar alla" och formar sej osv. Samma har påståtts om butet-sadlarna och det har då inte gällt de butet-sadlar jag har träffat på, som passat en häst men inte en annan, som alla andra sadlar:cool:

Ja precis, dock vore det ju väldigt trevligt om man hade en sadel som formade om sig efter hästen som den ligger på, genom att trycka på en knapp :angel:

De menar antagligen som jag nämnt att sadlarna inte formar sig på samma sätt efter hästen bara. Bomvidd och allt sådant är olika från häst till häst.

Nu tänkte jag kanske på hbltyp alla hästar ca 170cm. Där kan det oxså diffa mkt mellan olika individer: Bomvidd, svängd-rakrygg, låg-hög manke, stora bogar långt bak, överbyggd, lång-kortrygg m.m. Alla häster är ju så olika. Det är det som jag reagerat på när man hör att sadeln ligger bra på alla hästar.

Men jag måste säga att det är en supersnygg sadel och jag har inte vågat provsitta stallkompisens eller tränarens Chideric ifall habegäret vaknar:angel:. Har ju precis köpt en Amerigo (och japp den är måttad efter kusen och kommer inte ligga topp på nästa häst:crazy:)

det har ju att göra med att hela sadeln är måttad, även bommen (vilket amerigo inte är, däremot har dom flera olika att välja på). så den kan ligga bra på alla hästar men en och samma sadel kan inte ligga lika bra på en jättesvankig smal häst som på en riktigt bred rak häst. det säger sig ju själv. :D

Ja det säger sig själv men det finns de som påstår annorlunda:cool:

Men hallå, vad hände med min sadeltråd?? :p

Jag börjar redan bli uppgiven vad gäller att hitta sadel.

Kan någon svara på vilka sadlar som kan tänkas passa en hyffsat rakrygg??

Jag ville ha en Röösli, men kan tänka mig en Childeric om jag säljer min egensadel privat. Vart oxå intresserad av Pretsige Leonardo D PoP. Men enligt en jag pratade med nu så passar de mer böjda hästar? Jag är inte så intresserad av sadlar i stil med Wellington, Bates och ja nu vet!

Liknande trådar

Utrustning Har provat ett x antal sadlar nu och börjar bli riktigt less. Dom ser ut att ligga bra på gången men så fort jag rider så lägger sig...
Svar
17
· Visningar
3 631
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 185
Senast: domesticus
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 675
Utrustning Efter att ha letat sadel till min kära häst alldeles för länge utan att hitta något som hans manke får plats i börjar jag fundera på...
Svar
11
· Visningar
2 813
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka