Sadeltråd

Sv: Sadeltråd

Nu en fråga till er som har en globus sadel, är det sant att den måste stoppas om redan när man köpt en?
Läste i en annan tråd där de sa att alla globussadlar var så dåligt stoppade så man borde stoppa om dem direkt :eek:

Har precis köpt en Globus Glói till min häst som sitter perfekt (och är utrpovad av sadelutrprovare), tycker inte den verkar vara dåligt stoppad eller så men vet samtidigt inte exakt hur man känner det om det inte "känns" tydligt...

Så hur har ni det med era globussadlar?
 
Sv: Sadeltråd

De är kanske inte tillräckligt breda i bomen.

Fast nog tror jag min kentaur i strl 4 är rätt så bred,
den är ruskigt bred!

Wintec kan man ju slå ut bredaste järnet på själv, eller modifiera de lila wide järnen, men då ska man ju ha i åtanke att wintec blir mer svängda ju bredare de blir.

Jag har inte sett sadeln det frågades om live,
utan jag gav bara fler förslag. :idea:
 
Sv: Sadeltråd

Måste bara påpeka att man inte ska sätta i bredare koppjärn än vad som är menat för sadeln, behöver man bredare än vita järnet ska man köpa en wide modell av wintec.Detta är alltså tillverkarna som upplyst om detta, även om folk säkert testar hit & dit själva.
 
Sv: Sadeltråd

Det skulle vara illa om det var så.
Ullstopade sadlar ska stoppas om ganska ofta egentligen, men vem gör sånt?
Är den stoppad med ull?
 
Sv: Sadeltråd

Fast nog tror jag min kentaur i strl 4 är rätt så bred,
den är ruskigt bred!

Wintec kan man ju slå ut bredaste järnet på själv, eller modifiera de lila wide järnen, men då ska man ju ha i åtanke att wintec blir mer svängda ju bredare de blir.

Jag har inte sett sadeln det frågades om live,
utan jag gav bara fler förslag. :idea:

Hur många grader är det ungefär. Jag som har en isis som ligger på ca 125-130 grader (bakplåtsmodell) tror jag knappt den skulle passa.

Angående Wintec som du skrev så gäller inte garantin om man gör så.
 
Sv: Sadeltråd

I en annan tråd står att vidaste kentaur är 105 grader.
 
Sv: Sadeltråd

I en annan tråd står att vidaste kentaur är 105 grader.

Nu minns jag inte vad vi mätte våran till men nog tror jag det är bra mkt bredare än 105..?

Och det klart att det inte finns nån garanti som gäller om man tex tar en 6 år gammal wintec och prövar banka ut järnet. Dels har garantin ofta gått ut på en beg lågprissadel som och dels så 'ska' man ju inte modifiera själv. Men ibland kanske det är enda alternativet om man inte har råd med en dyr sadel.

Jag har läst (minns inte om det var här på buke dock) om folk som varit nöjda med sina utbankade koppjärn.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltråd

Jag ska för övrigt inte surra nå mer om det här, eftersom ingen av mina hästar är i behov av sadel för svängd och bakplåtsbred rygg.

Jag ger som sagt bara lite input på vad jag hört och läst kan funka.

Mina är ganska normalbreda allihopa, en är lite bredare.
Alla har väldigt raka ryggar utom en som är liiiite, liiite svängd.

Jag är däremot intresserad av vad ni anser om Equipe,
vad passar den för slags rygg?

En del säger rak, en del säger svängd, blir så förvirrad :confused:
 
Sv: Sadeltråd

Det skulle vara illa om det var så.
Ullstopade sadlar ska stoppas om ganska ofta egentligen, men vem gör sånt?
Är den stoppad med ull?

Glói är stoppad med ull så vitt jag vet.
Det är nog enbart måndags-ex som måste stoppas om.
Inget man ska behöva göra.

Mina har då hållt bra längre tid utan att ändras i stoppningen
(annat än att de blivit lite mjukare från den lilla "stumhet" som fanns när de var sprill-nya..)
 
Sv: Sadeltråd

Läste skötselråd för en ullstoppad sadel av känt märke & där stod(kommer inte ihåg de exakta siffrorna men på ett ungefär). första omstoppning efter ca 16 ridturer, andra omstoppning efter ca 40 ridturer osv.
Jag hade ingen aning om att det egentligen ansågs behövas stoppas om så pass ofta.
Nu har jag en ullstoppad sadel men har inga planer på att stoppa om den så länge den funkar på hästen.
 
Sv: Sadeltråd

Kommer helt an på HUR sadeln är stoppad (alltså: på villket sätt). En vanlig ullstoppad sadel sägs att det behövs justeringar efter 1-2 månader. Men om man stoppar sadlar på det sättet som dom gör i Wallsall (England) så behövs det inte därför att dom i Wallsall verkligen KAN sitt fag.
 
Sv: Sadeltråd

Finns nog många andra sadeltillverkare som också kan sin sak...

Och alla sadlar stoppade med ull behöver stoppas om förr eller senare.
 
Sv: Sadeltråd

Visst, ingen påstår annat, men i Wallsall gör dom det på det riktiga, gamla sättet: i skikt/lag. Först ett lag med ull, sen lägger dom ett tunt lag med filt, sen nytt lag med ull och sen filt etc. På så sätt klumpar inte stoppningen sig och flyttar sig inte heller. :)

Detta är naturligtvis mer tidkrävande och därför kostar dessa kvalitetssadlar mer än t.ex. Globus, TopReiter och andra vanligt ullstoppade sadlar.
 
Sv: Sadeltråd

Detta är naturligtvis mer tidkrävande och därför kostar dessa kvalitetssadlar mer än t.ex. Globus, TopReiter och andra vanligt ullstoppade sadlar.

Men vadå, topreiter och globus ligger inte direkt i samma prisklass.
Globus får man för 7.500:- ny (Glói) och Topreiter brukar kosta runt 14.000:- ny.

Jag har sett fler sneda sprill-nya topreiter än globus, men däremot har topreiter mjukare läder i sina sadlar tycker jag det känns som.

Drömsadeln för mig är rätt anpassad till hästen, får den att få bra ryggverksamhet och bra bogfrihet och inte ligga på manken,
den ska ge bra stöd och sits utan att hålla fast.
Den får gärna vara snygg att se på,
kosta under 10.000:- ny och vara i mjukt fint skinn.
Lär fortsätta förbli en dröm ett tag till kanske.. :)
 
Sv: Sadeltråd

Jag menade inte att sadlarna låg i samma prisklass men att dom är ullstoppade på exakt samma sätt.:)
 
Sv: Sadeltråd

Jag har inte provat den.
Hört en del nöjda, men jag gillar inte knästödens utformning.
Jag är kräsen verkar det som :p

Det finns ju fler alternativ om du har kort överbyggd häst
(verkar det ju som eftersom du tittar på den där sadeln).

Tex så är Kentaur kari och wintec dressyr 500 (båda i 16,5)
superkorta och wintec kan du ju ändra vidd på.

Hyffsat billiga också!

Tack för tipsen. Alltid bra med lite 'input' och funderingar.

Min vallack är ganska kort med markerad manke men dock inte speciellt överbyggd... ännu. Han är en unghäst som fortfarande växer ett ganska bra tag till förmodligen, men visst klurar jag för fullt på vad som kan tänkas bli bra när vi väl behöver en bra sadel.. Är rätt sugen på en Sensation Ride G4 dressyr... lite nyfiken på Pathfinder med, men som sagt jag kan ju skynda långsamt :)
 
Sv: Sadeltråd

Finns nog många andra sadeltillverkare som också kan sin sak...

Och alla sadlar stoppade med ull behöver stoppas om förr eller senare.

Jag har sett en sadel från Wallsall som var 17 år och aldrig omstoppad och den behövdes inte heller. Den såg jätte fin och fräsch ut för sin ålder.
 
Sv: Sadeltråd

Nu en fråga till er som har en globus sadel, är det sant att den måste stoppas om redan när man köpt en?
Läste i en annan tråd där de sa att alla globussadlar var så dåligt stoppade så man borde stoppa om dem direkt :eek:

Har precis köpt en Globus Glói till min häst som sitter perfekt (och är utrpovad av sadelutrprovare), tycker inte den verkar vara dåligt stoppad eller så men vet samtidigt inte exakt hur man känner det om det inte "känns" tydligt...

Så hur har ni det med era globussadlar?

Det gjorde jag med min förra Globussadel.
Tillochmed återförsäljaren sa att man bör göra det.
Det är "skitstoppning" i, man får vad man betalar för. I princip stoppar de i vad de har. Ullen i min hade hundra olika färger. Så det var inte likadan stoppning i hela sadeln utan de hade tagit lite olika syntetmaterial.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: sjoberga
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 896
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 091
Senast: ameo
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 041
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp