Sadeltråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Boj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 309
  • Visningar Visningar 34 410
Sv: Sadeltråd

Jo klart den ska passa dig storleksmässigt och hästen.
Jag provred ex med min sadel och försäljaren hjälpte mig också med val av storlek:):):)

Senast ändrad av en moderator:

Hej
Jag måste med ställa en sadelfråga, Jag har en globus glói sadel som har legat super på hästen ända tills nu när hon börja komma i tävlingsform, och framförallt börjar bli smal, så tycker jag att sadeln inte ligger så bra längre. När man titta framifrån så glappar den runt manken, alltså på sidorna. Är den för smal då, eller för bred?

Hoppas någon förstår hur jag menar??

mvh Sofia

Om du inte vill byta sadel utan tror att det där är något tillfälligt och att den kommer passa igen så kan du ju prova att ha nåt tjockare under sadeln, tex en fårskinnspad så att det fyller ut mera.

Ja funderade på att ha det tills hon är i rätt form, så att säga. Och sen köpa en ny, för jag hoppas att hon aldrig blir så tjock igen.

Jag har tagit bilder, men jag har inte fått in dem än...
ska jobba på det bums!

Sleipnier Islandssadel

Hej alla glada islandsfolk :)

Är det någon av er som vet något om sadelmärket sliepnier?
När jag köpte ,min pålle fick jag med en sådan sadel, och bomvidd och avståndet mellan bossorna är grymt tätt. Det är ju en rätt dyr typ av sadel, och är den så smal som den är passar den ju inte många hästar, eller? Jag undrar lite om det kanske kan vara så att den fördelar vikten på nåt speciellt sätt? Att den kanske inte trycker där den är som smalast, utan lite längre ut? Eller att nån typ av pad funkar?
Hon hon ägde hästen och som skickade med sadeln använde den som tävlingssadel till alla sina isisar, och de var ett gäng. Så är det en sadel som passar många hästar, trots dess smalhet?
Det är en skön sadel att rida i, och jag får inte detta att gå ihop riktigt .. :confused:
Tacksam för svar! :)

Men clicen är ju en dressyrsadel. Det är väl den som mest är en dressyrsadel av globusarna du skrivit?

men globud The turner tror jag är den mest dressyriga modellen vad jag fått lära mig iaf.

lr så e de 2 , 2 varianter av en dressyr sadel

Nja, den passar nog inte så många hästar, men folk har i alla tider bara kastat upp samma sadel på alla hästar & skitit i om de passat eller ej.
De är mkt sköna att rida i men som sagt är de ca 98-99 grader i bomvidd, eller liknande.
Kan tillägga att jag har en rätt smäcker häst som har ca 110 grader, om det kan vara ngn ledtråd.
De kostade ca 12000 som nya.

Varför man har långa bossor bak är för att man använde argumentet att de fördelade vikten över hästen, emn snarare trycker mest dessa bossor på hästens rygg, för att inte tala om att dessa sadlar brukar vara för långa för de flesta islandshästar.
Sleipnir är strl 18" & alltså ganska lång.
Det där snacket om flexibel bom är inte heller ngt att lyssna på, man försöker bara behöva göra en enda sadel som ska sägas passa alla hästar, vilket det såklart aldrig kan göra.

Ta en sadelutprovare eller annan erfaren person som kan testa ut lite sadlar på din häst, jag tvivlar nämligen på att din nuvarande passar, om den gör det så är hästen väldigt mager & muskelfattig & det kan jag inte tänka mej..

Men Clicen är väl ändå en sadel som räknas som svängd? :crazy:
När jag var och provade ut min sadel, en Glói, så provade jag även en Clic men den var svängd så den kunde inte min häst ha.
Enligt tjejen (dipl. sadelutprovare) så är det en svängd sadel. Och det märktes ju tydligt när hon la den på min häst med rak rygg, den gungade om man tröck på den.

Vad jag förstått så är Clicen rak.
Filippans Kurt går ju med en sådan sadel som passar honom mkt bra, och han har riktigt rak rygg om man tittar på de exteriörbilder hon lagt ut.

Antar att det var kl, skrev inte om ngn clic..men nu kan jag ju ändå göra det, den verkar passa raka hästar ja.

2irwv0l.jpg

Så, svårt att ta bild med massa man och utan en tredje arm:)
Hoppas det syns...

Jätte svårt att se....men jag tror fortfarande att du har rett..at den är för bred.

Nu har Töltmastern kommit och den ligger blickstill på lillSkuggan. :))) Jag är jätte nöjd.

Okej, tänkte skaffa en pad att läga under tills jag hitta någon annan då.

Vad är Töltmaster för sadel? Kan man få se en bild, gärna på hästen, för nu måste jag titta efter en ny sadel.

Supreme Töltmaster är en flexibom sadel (flexar som jag har förstått och är inte så stel som vanliga bomsadlar).

Den ligger blikkstill på selv den mäst överbygda islandshäst pga det underbara sadelgjordssystemet som gör att du lägga sadelgjorden vart du vill eller vart det passar hästen.

Fick min hem i måndags....Skal fota den i helgen.

/May

Om sadeln är för bred så åker den längre ner på manken och man kan uppleva att sadeln lutar framåt.
Nu är det väldigt svårt att se på bilden med jag tycker inte att den ser för bred ut snarare tvärt om.

Måste själv berätta en liten solskins-historia från kvällens ritt.....

Testade min nya töltmaster i kväll och min Islandshäst som mest har grisepassad i hela sin karriär som ridhäst (13 år) hadde perfekt adskilte gångarter i kväll och höll tölten ren länge så att jag började grina av glädje....Sen på slutet tog han galopp klockrent, ingen grispass, korsgalopp. :)))))))

JUPPPPPPPPPPPPPPPIIIIIIIIIIIIIII :)))))

Rekomendear denna sadel på det varmaste.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
643
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
775
Senast: lytesout95
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka