Sadeltråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Boj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 309
  • Visningar Visningar 34 410
Sv: Sadeltråd

20ixn5w.jpg

Okej, men hur kommer det sig då att den passade bra när hon var tjockare?
Jag har ju som sagt varit osäker på om den är för smal eller bred.:confused:

Det låter faktiskt fantastiskt!ibland blir det helomvändning när man får en passande sadel:)

Vad jag förstått så är Clicen rak.
Filippans Kurt går ju med en sådan sadel som passar honom mkt bra, och han har riktigt rak rygg om man tittar på de exteriörbilder hon lagt ut.

Jag provade den på min häst med rak rygg och den gungade rätt bra när man tippade den. Nu vet inte jag om ni har sett den live, men på den jag provade så var bossorna svängda vilket gjorde att sadeln inte passade.
Ganska synd för jag tycker att sadeln är snygg och den ser bekväm ut.

Senast ändrad:

Nja, den passar nog inte så många hästar, men folk har i alla tider bara kastat upp samma sadel på alla hästar & skitit i om de passat eller ej.
De är mkt sköna att rida i men som sagt är de ca 98-99 grader i bomvidd, eller liknande.
Kan tillägga att jag har en rätt smäcker häst som har ca 110 grader, om det kan vara ngn ledtråd.
De kostade ca 12000 som nya.

Varför man har långa bossor bak är för att man använde argumentet att de fördelade vikten över hästen, emn snarare trycker mest dessa bossor på hästens rygg, för att inte tala om att dessa sadlar brukar vara för långa för de flesta islandshästar.
Sleipnir är strl 18" & alltså ganska lång.
Det där snacket om flexibel bom är inte heller ngt att lyssna på, man försöker bara behöva göra en enda sadel som ska sägas passa alla hästar, vilket det såklart aldrig kan göra.

Ta en sadelutprovare eller annan erfaren person som kan testa ut lite sadlar på din häst, jag tvivlar nämligen på att din nuvarande passar, om den gör det så är hästen väldigt mager & muskelfattig & det kan jag inte tänka mej..

Tack så mycket för svaret ( antar att det var mig som du svarade, ang. Sleipnir :) )
Har inte använt den sadeln på längre, hade den lite i början, men såg då att den inte låg som den borde, sätet låg alldeles för långt bak, och sen dess har jag fått låna en sadel, som dock är allround men som inte trycker på honom. Varför ens göra en sadel med så smal bom? Passar den ens någon häst? Och är hästen så fruktansvärt smal över ryggen känns det inte så bra att sitta upp ... Sleipnier kan vi kasta åt sidan ;)

JA du, det vart som en KO-vending....skal rida lite försiktigt den nästa månaden så han får en sjans att bygga rätta muskler nu när han har fått en sadel som inte stör. Vi måste vänja oss båda med denna underbara sadel. :))

Varför är de så svårt

att hitta korta sadlar. Jag måste ha tag på en 16 tum islandssadel. Men var jag än letar så finns de bara i 17-18 tum och det blir på tok för långt och ej har de normala bomvidder. och hittar man en sadel är den ju svindyr. Nån som har nått tips. Mvh Hanna

Sv: Varför är de så svårt

Det finns en hel del sadlar osm är korta trots att de är 17". Kolla Softsaddles t.ex, där finsn det några.

Annars så tror jag att du ska leta efter en dressyrsadel. De finns oftast i 16-16.5" och jag tycker att de är myyycket skönare att rida i.

Grejen är ju också attm an ska få plats i sadeln, och 16" är litet för rumpan! Så jag skulle tipsa om att leta efter en kort sadel i 17".
Hur kort anläggningsyta behöver du?

Ja den får inte va över 40cm och jag tycker dressyrsadlarna är så djupa. Har vart in på Softsaddles, och deras verkar supersköna, men just nu efter hästköp är inte kontot så stort behöver bara nått tillfälligt. Eftersom ena hästen kommer jobbas mer än den andra. Och den ja har nu är för lång och smal.

Har du inte råd med sadel är kanske barbacka det enda alternativet? :angel: ;)

Har inte sett irl, men Prestige Hippos Dressage har ju rundbossa och finns med 16" sits. Kolla Agersta.

Henri de rivel har sadlar i 16". Breda med ett bra pris och supersköna att rida i.:)

Just såna sadlar du letar efter, breda & korta, är ju svåra att hitta för ett sånt pris.
Har en kompis som har samma problem, hon vill inte ha bomlös men kan inte tänka sig att betala 5000 för en sadel så där är det ju tvärstopp.

De jag kan rekommendera är knights lady hawk, har haft en 16,5 men du lär behöva en mindre än så, de kostar väl runt 3000 & har utbytbart koppjärn.
Kankse kan en wintec passa.
Det är de sadlar jag vet som även är breda.

Ska du beställa en från Börjes, av den billiga sorten, eller från Hööks så kommer de säkert bli för smala för dina hästar.De är inte speciellt breda.
Om du absolut inte hittar ngn med bom som passar kanske du får satsa på en bomlös billig sadel så länge.
Andra tips kan jag inte ge..

Ne och de från Börje och Hööks är för långa också. Sadel får ju inte överstiga 6-7000.- så man borde ju hitta något. ska kolla henri sadlar. Annars har ja kanske hittat en privat.

Vet inte vilken typ av rygg eller vad du menar med normal vidd som sadeln ska till och om det går att använda en som är 42cm lång så finns det en som heter Royal Island på bla agersta (http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?cPath=26_27&products_id=64) som verkar vara den bästa i lågt pris. Den passar dock till lite svängda ryggar

Är det en rak rygg så globus clic och Gloi korta och i din prisklass. Har inte sett någon längd på deras nya syntetsadel eller om den passar raka eller svängda ryggar

Gillar Wintecs men de är långa (har för mig 16,5 dressyr är 48-49cm) och förutom deras allroundsadel Wide så är det inte breda utan vidaste järnet är 105 grader. Vet inte hur väl det stämmer men en av sadelutprovarna jag pratat med ansåg att wintec inte passade så många islänningar tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns Wintec wide som visserligen är allroundmodell men bredare än vanliga wintec:idea:

Synd, på den ryggen tror jag absolut en sstölt supreme tex,skulle passa perfekt, har testat den på ett antal hästar med kort sadelläge & överbyggdhet.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
643
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
775
Senast: lytesout95
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka