Sadeltråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Boj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 309
  • Visningar Visningar 34 410
Sv: Sadeltråd

Yeahny här på forumet har en vacker brun StarTrek Island, fråga henne och fråga om hon vill mäta sin sadel.

Är det någon som har erfarenhet av Globus Clic Dressyr? Är eventuellt intresserad av att köpa en sådan.
Vill gärna ha lite information om nu vet lite.

Jag letar, och provar sadel efter sadel, men hittar inget som funkar, kanske kunde en sådan som din funka.
Idag var första gången någonsin som mitt sto visade tydligt att hon gillade en sadel! Fick prova en bomlös - en sådan som du sålde, fast strl 0. Passade hästen perfekt, men var nog aningen liten åt mig, jag är ju 182 cm...

Jag letar, och provar sadel efter sadel, men hittar inget som funkar, kanske kunde en sådan som din funka.
Idag var första gången någonsin som mitt sto visade tydligt att hon gillade en sadel! Fick prova en bomlös - en sådan som du sålde, fast strl 0. Passade hästen perfekt, men var nog aningen liten åt mig, jag är ju 182 cm...

Har du något kort på henne att gemföra med min för att se om den kan passa?

Du kanskje vil prova den?

*KL*

Jag vill påminna om att det inte är tillåtet att saluföra eller erbjuda någon tjänster, produkter etc. Om det sker, kommer denna tråd att stängas.

Boj/moderator

*KL*

Jag vill påminna om att det inte är tillåtet att saluföra eller erbjuda någon tjänster, produkter etc. Om det sker, kommer denna tråd att stängas.

Boj/moderator

Ursäkta var inte så det var menat ville bara hjälpa....

Är det någon som har erfarenhet av Globus Clic Dressyr? Är eventuellt intresserad av att köpa en sådan.
Vill gärna ha lite information om nu vet lite.

jag testade en sån på thengill en gång, den var i str 17,5 har jag för mig i sitsen men väldigt lång och stor, testade en globus the turner(dressyr) i samma sits str och den var mkt kortare(runt 36-38cm i anläggningsyta).

så har man en häst som är väldigt kort o man själv behöver 17,5 i stisen så tror jag dressyr modellen är kortare.

men kan man ha tex 16,5 i stisen så tror ja inte globus clic ska vara för lång, om du tänker på ditt sto...vet dock inte alls hur lång/kort rygg hon har.

vet heller inte om sadlarna är svängda eller raka men i regel har ja hört att globus sadlarna oftast passar hästar med mer svängd ryggar.

roligt det är en exakt sådan som jag har. min häst älskar den med se till att köpa en bra ordentig padd bara för det är ju den som skall hålla sadln från hästens ryggrad jag rekomenderar Torsion.se eftersom jag tycker de verkar ha bäst kvalite och jag vet att deras bävernylon fodral håller hur många år som helst.
sen ska du ha ilägg till oxå, maila/ring och fråga.

vad brukar du ha för sits str i vanliga fall?

jag testade en sån på thengill en gång, den var i str 17,5 har jag för mig i sitsen men väldigt lång och stor, testade en globus the turner(dressyr) i samma sits str och den var mkt kortare(runt 36-38cm i anläggningsyta).

så har man en häst som är väldigt kort o man själv behöver 17,5 i stisen så tror jag dressyr modellen är kortare.

men kan man ha tex 16,5 i stisen så tror ja inte globus clic ska vara för lång, om du tänker på ditt sto...vet dock inte alls hur lång/kort rygg hon har.

vet heller inte om sadlarna är svängda eller raka men i regel har ja hört att globus sadlarna oftast passar hästar med mer svängd ryggar.

Hon har kort rygg, jag måste ha 17,5 i sätet. De flesta säger att det är en kort sadel iofs.. Hon har ganska rakrygg, har läst tvärtom att de är för raka ryggar ;)
Men det är ju dressyrmodellen jag frågar efter. Inte islandsmodellen. Clicen är dressyr, Gloin är mer island.

Jag har haft en globus clic till in islandshäst. De är väldigt raka.
Jag hade en i storlek 17" och upplevde inte den som extremt kort. Snarare normal.

Hon har kort rygg, jag måste ha 17,5 i sätet. De flesta säger att det är en kort sadel iofs.. Hon har ganska rakrygg, har läst tvärtom att de är för raka ryggar ;)
Men det är ju dressyrmodellen jag frågar efter. Inte islandsmodellen. Clicen är dressyr, Gloin är mer island.

okej, ojdå jag har fått för mig att gloi är island och the turner är dressyr.
så blandade jag ihop gloin med clicen, vad är clicen egentligen då? det är en clic jag testar och en glubus så jag har inte testat island modellen(gloi).

okej okej mitt fel, de är kanske raka, kan varit därför den inte låg som den skulle på thengill, tyckte att den var alldeles för stor(clicen alltså) i 17,5 för både mig och thengill den var väldigt tungt stor och lång tycker jag om jag gämför med globus the turner som ser ut som en ren dressyr sadel.

the turner tycker jag verkar mer svängd i bommen den passade thengill iaf som är ganska svängd.

han har haft en sigma från hööks innan och den låg som en planka på honom väldigt rak i bommen.

jo globus har nog i regel väldigt korta sadlar, jag måste ju se till det extrema, har inte testat en globus the turner i 16,5 men vem vet den ligger kanske perfekt på thengill.
men 17,5 går iaf inte.

någon som har en globus i 16,5 som vill mäta hur lång den är?

Jag har haft en globus clic till in islandshäst. De är väldigt raka.
Jag hade en i storlek 17" och upplevde inte den som extremt kort. Snarare normal.

jo exakt jag tror/tycker inte heller den var sådär superkort utan ganska så stor och tung faktiskt(till min lilla pyttehäst) den jag testade var i nån slags nougatfärg den såg rent hiskelig ut på honom:angel:tur det finns andra färger.
sen är det nåt ja minns ja tyckte såg så fult ut på clicen tror det är att de har nån slags utfyllnad/kudde på själva "lappen" vid sitsen om ni förstår vad jag menar. ser lite halvkonstigt ut, sen va det nåt med benstöden som inte passade mig heller.

jag fick känslan av att clicen inte var alls lika djup i sitsen som the turner.

här har jag provat en Globus The Turner 17,5 bomvidd 38 på min kortryggade isis.

ja vad tycker du om den passade den tycker du?
hur lång var den?

ja visst är den snygg. gillar den modellen.

Men clicen är ju en dressyrsadel. Det är väl den som mest är en dressyrsadel av globusarna du skrivit?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
645
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
778
Senast: lytesout95
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka