Sadeltvång vid uppsittning

Dani.lars

Trådstartare
Hej!
Jag har precis köpt en holsteiner valack på 14 år, han har haft sadeltvång men som inte har märkts av på 3 år. Sadlingen går utmärkt och ridningen också, men vid uppsittning från pall (som måste användas då han är 175) går han runt och vill inte att jag ska hoppa upp på honom. Vid provridningen gick han bara 1 steg bak eller fram vid uppsittning men inte något mer, och då kunde någon hålla i honom utan att han gick iväg, nu går han oavsett om någon håller eller ej. Frågan är om han bråkar med mig eller om han faktiskt inte tycker om uppsittning.
 
Hej!
Jag har precis köpt en holsteiner valack på 14 år, han har haft sadeltvång men som inte har märkts av på 3 år. Sadlingen går utmärkt och ridningen också, men vid uppsittning från pall (som måste användas då han är 175) går han runt och vill inte att jag ska hoppa upp på honom. Vid provridningen gick han bara 1 steg bak eller fram vid uppsittning men inte något mer, och då kunde någon hålla i honom utan att han gick iväg, nu går han oavsett om någon håller eller ej. Frågan är om han bråkar med mig eller om han faktiskt inte tycker om uppsittning.
Min erfarenhet av hästar med sadeltvång är att miljön runt om påverkar, mycket. Jag skulle tro att din häst känner av flytten och det påverkar dens känslighet.

Ta, det lugnt, visa förståelse, låt den promenera lite, innan du sitter upp och beröm gärna med godis, när du väl sitter i sadeln.

Börjar du bråka kan du mycket väl få sadeltvånget att komma tillbaka och i värsta fall eskalera.
 
Tror också den är lite stressad över flytten, eller har du bytt sadel? Led honom tills han är avslappnad innan du ställer upp vid pallen. Haft en tvånghäst där jag inte fick till uppsittningarna utan fick ställa mig i ena stigbygeln och låta hästen skritta iväg innan jag la över andra benet.
 
Hej!
Jag har precis köpt en holsteiner valack på 14 år, han har haft sadeltvång men som inte har märkts av på 3 år. Sadlingen går utmärkt och ridningen också, men vid uppsittning från pall (som måste användas då han är 175) går han runt och vill inte att jag ska hoppa upp på honom. Vid provridningen gick han bara 1 steg bak eller fram vid uppsittning men inte något mer, och då kunde någon hålla i honom utan att han gick iväg, nu går han oavsett om någon håller eller ej. Frågan är om han bråkar med mig eller om han faktiskt inte tycker om uppsittning.
Kanske skulle det hjälpa med en högre uppsittningshjälp, som mer en plattform som är så hög att du i princip bara behöver lägga över benet? Då slipper han ju mycket av snedbelastningen tänker jag :)
 
Är ryggen röntgad? Min fd sadeltvångshäst visade sig ha KS... Var aldrig problem att sadla, eller när man väl kom upp, var just uppsittningen han var spänd vid, trots att jag alltid hade pall. (Använder även pall till ponny idag)

Det funkade ofta klockrent om jag gick en bra bit med han, eller longerade innan uppsittning. I efterhand förstår jag ju att det beror på att ryggen behövde komma igång lite.
 
Jag har sett flertalet hästar i min bekantskapskrets som inte står stilla vid uppsittning vid pall (de flesta är friska vad jag vet), han kanske är van att få gå direkt när foten sätts i stigbygeln?

Rör lite på honom innan uppsittning och träna så att det blir positivt att stå stilla vid pallen. Var en artikel i Hippson idag om just detta att få hästen att stå vid pall.
 
Hej!
Jag har precis köpt en holsteiner valack på 14 år, han har haft sadeltvång men som inte har märkts av på 3 år. Sadlingen går utmärkt och ridningen också, men vid uppsittning från pall (som måste användas då han är 175) går han runt och vill inte att jag ska hoppa upp på honom. Vid provridningen gick han bara 1 steg bak eller fram vid uppsittning men inte något mer, och då kunde någon hålla i honom utan att han gick iväg, nu går han oavsett om någon håller eller ej. Frågan är om han bråkar med mig eller om han faktiskt inte tycker om uppsittning.
Jag har en häst som är känslig väldigt känslig... jag har helt enkelt fått acceptera att hon inte står still, håller någon i henne reser hon på sig. (alla mina andra hästar står still kan jag tillägga ;) ) Rätt sadel och då menar jag extremt passande rätt sadel är a och o. Dock så slappnar hon av direkt när jag kommit upp och eftersom allt annat fungerar och hon är nöjd och glad, dansar igenom hos veterinären som är mkt duktig och erfaren och som skulle märka om det var ngt som hon hade ont av, så har jag helt enkelt accepterat att det är så. Har inte röntgat ryggen, eftersom vi inte annars har ngr problem. Skulle hon dock uppvisa det så är det något jag skulle göra.
 
Verkar den bli uppstressad eller hur uppfattar ni situationen? Struntar den i medhjälparen oavsett vad medhjälparen gör?
 
Ge mat vid uppsittning ?En del hästar har jag tränat att de först från marken får något gott vid pallen , sen till slut när jag sitter på ryggen. Då väntar de snällt tills belöningen kommer.
Andra hästar låter jag gå några steg innan jag slänger över andra benet.
Fråga gärna hur förra äg gjorde
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 273
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 087
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 702
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp