sadelutprovare

cili

Trådstartare
hur får man tag i en bra sådan?
hur gör man med sadlarna? tar man hem dom man är intresserad av?
vad kostar det ungefär?

Sv: sadelutprovare

Hur du hittar någon kan jag tyvärr inte svara på, du kanske kan höra med andra hästmänniskor i dina krokar om de har någon speciell de rekommenderar?
När jag ska prova sadel så ringer jag och bokar tid och får då uppge lite fakta om hästen som vad för slags manke, dvs. hög, normal, mindre osv, om hästens form, om den är rund, smal osv, min byxstorlek och sådant.
Sedan kommer sadelutprovaren till stallet (man kan också boka tid och åka till affären där sadelutprovaren jobbar, de har paddock så man kan provrida) med ett gäng sadlar som kan tänkas passa och sedan så provas det.
Jag betalar 650 per gång/häst + milersättning.

kom precis på att jag nog kan höra lite bland lärarna på skolan, nån av dom kanske kan sånt där också

jag vill ju inte ha nån lädersadel och hästaffärerna här i närheten har inget större utbud av syntetsadlar, det är därför det blir lite komplicerat

Hör med andra hästägare, ring till lite olika tillverkare och kolla vilka de rekommenderar i närheten av dig, ring till hästaffärer och kolla vilka de känner till, sadelmakare kan också ofta rekommendera nån som de känner osv...

Jag har åkt på sadelprovningar och lånat hem en massa sadlar. Det har varit skönt att låna hem sadlar och prova här hemma då man har sadelutprovarens fulla uppmärksamhet, på utprovningarna är det oftast 5 st som samtidigt provar sadlar så det kan kännas lite stressigt. Men för att det ska vara lönt att ta ut en utprovare hemma måste man ha ett hum om vad hästen kan ha. Oftast blir det då att man tar ut ET/utprovare som kollar igenom hästen, behandlar om nödvändigt, rekommenderar ridövningar/tömkörningsövningar för att få upp lite muskler för att få rätt sadel i rätt bomvidd (så att den iaf passar ett tag och du slipper byta efter ett par månader) och kan rekommendera vilka märken (du kan ju säkert låna sadlar från tjejerna i stallet som utprovaren kan lägga på och kolla) som kan vara värda att prova, och sen nån månad eller två senare kommer hon ut igen och då har du lånat hem sadlar eller hon har tagit med sig.

Här kostar det ca 600 för att ta ut en utprovare och 450 för sadelutprovning.
Men då bor de utprovarna minst 4 mil härifrån (min utprovare bor 8-9 mil från mig...) och en del av kostnaden är ju bensinkostnader....

de som säljer sadlar kan hjälpa dig hitta rätt. o prova ut.

ridskolan har ju en från N**a ridsport som åker ut dit o hjälper.

Jag tog ut en sadelprovare när jag skulle köpa sadel, rekommenderad av vänner och myckt känd (ordnar kurser, är med i hästidningar etc). Efter att inte ha dykt upp på avtalad tid två ggr i rad kom till slut människan utan att ha med sig en enda sadel (vid bokning uppgavs att h*n skulle ha med sig ett gäng sadlar där man även skulle få provrida den som man trodde skulle passa). H*n klämde lite på min häst i stallgången och sa sen ett sadelmärke som han trodde skulle passa. 700 spänn fick jag betala för detta, tjoho. Nej, nästa gång åker jag iväg med hästen till ett ställe där de har sadlar för utprovning på plats, så att jag VET att de provar sadlarna på hästen.

Jag ringde upp en sadelprovare efter att fått telefonnumret av "stallchefen" där jag har min häst. Jag berätta lite vad jag ville ha för typ av sadel och lite grann om min häst.
Hon dök sen upp (lite försenad) på avtalad tid och hade väl med sig ett tjugotal sadlar varav hon förkastade över hälften då hon hade sett ryggen på min häst med egna ögon...
Av de 8 sadlar jag provred så passade 2 min rumpa, varav en av dessa tyckte jag att hästen rörde sig väldigt bra under. Tyvärr var det en rätt djup dressyrsadel, vilket kanske inte var vad jag hade tänkt mig till min islänning. Hon skrev också upp några sadelmodeller med storlekar som hon tyckte passade som jag fick med mig så jag kunde fundera vidare.

Kostnad: 350:-, väl använda pengar.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
398
Senast: Freazer
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..