Saden ligga an bak

Sv: Saden ligga an bak

Ja min också och det gjorde ju jaguaren också, (fast när hästen ändrades i ryggen en del så blev den för svängd och lättade då på ett annat sätt,= inte bra. )

Jag tycker det verkar väldigt vettigt och bra, men funderar över det eftersom man förrut hört att vikten ska fördelas över större yta och det blir ju mindre yta med detta tänk:confused:

min gissning är att det är bra för hästar med kort anläggningsyta. Ju mindre risk att det blir tryck på länden.

kanske inte funkar lika bra på häst med längre anläggningsyta?

(vet inte)

Hej!

Jag har fått sadel från "båda lägren". De sadlar från "det är helt ok om det släpper i bak"-killen trivdes inte häst i alls. Oavsett bredd i fram (för smala var de oftast) så guppade det bak, jag skulle tolka det som en för böjd sadel.

Med "sadeln-ska-ligga-an"-killen har jag än så länge en nöjd och glad liten häst. Men vem som har rätt vet jag inte, jag tror man ska lyssna på sin häst och inte hänga upp sej på en massa "proffs" (som många av dom inte verkar veta ett piss om vad de pratar om).

/ Lavinia

Avtrycksmassa i arbete:cool: Hur löser du det:devil:

Det finns en pad i lera som används vid utprovning av sadlar. Man rider en stund med den på, sedan har man ett avtryck av hur sadeln legat an mot hästen. Men hur bra det egentligen är i verkligeheten att använda en sådan det vet jag inte. (får snart reda på:) ) Det låter ju bra iaf...

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 671
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
166
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 235
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka