Sadist hund

Sv: Sadist hund

linafina skrev:
Saken är den att jag verkligen gör mycket med honom ute om dagarna. Även om jag inte är ute så länge så gör vi en del endå som jag tycker borde vara nog för att han ska kunna vara inne lugn nån timme tills vi går ut igen :). Men vad fel jag har.

Du skriver också:

Kan det vara så att han gör detta för att jag inte varit hemma så mycket den senaste veckan och det är nu han är som värst?

Jag tror på det sistnämnda. Dessutom ÄR det så att schäfrar kräver mycket tid i anspråk. En del är hårdare än andra, en del kräver mer stimulans än andra. Många ger upp efter den period som din hund just nu är inne i. Varför finns det annar så många annonser om omplaceringar av brukshundar när de är mellan 9 mån och lite drygt ett år?

Jag tycker inte att du skall ge upp, men jag undrar "vad inte så länge" betyder? Hur lång/kort tid är det?

Jag hade satsat på en förmiddag eller eftermiddag med rejäl promenad, busstur till stan, besök hos vänner med eller utan hund (och då skall han uppföra sig) etcetera.

Små stunder här och där räcker inte för en arbetande hund. Vad har han förresten för linjer? Är det en schäfer som är avlad på hundar med höga bruksmeriter? I så fall får du kanske till och med lägga om livsstil.
 
Sv: Sadist hund

linafina skrev:
Jag gillar igentligen inte att ha konflikter med min hund alls utan om han gör något han inte får och jag säger till honom och han inte lyder åker han hellre in i köket med kompostgaller än att jag brottar ner honom. Men det är vad JAG tycker.

Men jag tyckte inte att det hjälpte att stänga ut honom i köket i heller för det har jag gjort nu ganska länge men idag har det fungerat mycket bra. Han får nått att tugga på och sen ligger han där och tar det lugnt.

Ingen gillar konflikter, men rätt löst har konflikten ett mycket gott syfte.

När du sätter ut honom i köket så har du inte tagit konflikten, utan bara skjutit upp den till en annan gång. Så ser jag det.

Du behöver lära honom NEJ. "Nej", man får inte attackera eller bitas. Lyder han nej i andra sammanhang?

Jag tror att du skall bli tydlig med "nejet". Jag är inte världens bästa hundförare själv, men mina hundar har fungerat ganska bra på nej-kommando. De har haft vett att sluta när jag säger; "nej, nu räcker det".

Om problemet kvarstår trots att hunden vet vad nej är, då har jag tolkat det som om att hunden inte riktigt får det han behöver. Eller så är det så att jag som matte inte är tillräckligt konsekvent. Nej betyder mao inte alltid nej... :crazy:

Tyvärr, linafina, oavsett du gillar konflikter eler ej, så måste du ta dem. Han kommer att testa dig hårt för att veta var gränsen går.

Min rottis var lite grand som din schäfer. Tog jag i henne så tyckte hon om det. Hon "ville" liksom brottas. Jag fick istället jobba hårt på att få henne att sluta "innan hon börjat" - om du förstår vad jag menar. När jag märkte att hon var uppspelt och på hugget, så fick jag bryta med ett bestämt nej - men helt utan kroppslig kontakt.

Kanske skall du prova med det? Lär honom nej i andra situationer än det här problembeteendet. Kanske kan du lära honom skall - och nej för att han skall sluta. Nej - för att han skall släppa benet eller andra saker. Nej - om han vill rusa ut genom dörren.

Var noga med att alla dessa nej kommer innan han rusar mot dörren, drar iväg med benet eller skäller på en annan hund. För att förtydliga - jag menar alltså att du säger: "nej" och att det betyder - nu skall vi göra något annat.

Nej betyder alltså; bryt det du gör och sök kontakt för en klapp eller godbit.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadist hund

Alltså nu är jag hos hästen med en gång om dagen och det kanske är så att han tycker det är tråkigt så han försöker säga mig nått genom att göra så här? Min sambo gör likadant med honom som jag gör. Vi försöker köra på samma linje för att det ska bli bra för hunden.

Nej ge upp gör jag inte. Jag har haft jobbig schäferhane tidigare så jag ger mig inte. Men det är jobbigt och jag tänkte att det kanske var någon som kan komma med lite tips eller nått :).

Eftersom Jason växer väldigt mycket och är stor redan nu och ganska vinglig så går jag ca 30 minuter två gånger om dagen och dom andra turerna blir runt 15 minuter. Men när jag åker upp i stan eller åker ut i skogen blir det längre turer.

Vad menar du med små stunder här och där räcker inte? Det jag gör med Jason är lagom för hans ålder och behov. Jag ska inte behöva åka upp i stan med honom varje dag för att han ska behålla lugnet.

Vi ska kunna vara ute och leka med dom andra hundarna och sådant ett par gånger om dagen varvat med lydnadsträning i korta pass utan att han stirrar upp sig. Han är sex månader gammal nu och ju mer du vänjer hunden vid att träna länge ju längre kräver den att du gör det sen.

Jag tror att detta beteéndet bottnar i rastlöshet och att han vill ha uppmärksamhet. Inte för att han är understimulerad.

Om du vill kan du ju kolla linjerna själv så du får en egen blick av stammen. Du kan kolla det på Jasons Hemsida www.jasonvovve.se på stamtavla. Säg vad du själv tror när du har tittat för det är kul att höra andras åsikter om det.
 
Sv: Sadist hund

Klart jag måste ta konflikter det är väl självklart men att ta konflikter med att brotta ner honom gör honom bara mer upphetsad så jag väljer nog att inte göra det.

När det gäller nej vid andra tillfällen lyssnar han väldigt bra. Det är ju därför jag blir så chockad när detta händer och han inte lyssnar.

Han är väldigt lyhörd och fungerar mycket bra annars men just när han får dessa utbrott är han som en helt annan hund.

Idag har dock varit mycket bättre än igår :)
 
Sv: Sadist hund

Jag skall bara svara lite kort - för mina argument tryter. Vad gäller stammen, så kan jag inte avgöra det - jag undrade mest om du visste.

I övrigt får jag hänvisa till andra duktiga hundtjejer och hundkillar som fins på det här forumet. Jag tror att din hund testar dig och han behöver veta sin plats - bitande accepteras inte.

Vad det sedan beror på kan vi spekulera i. En mycket trolig orsak är att han börjar närma sig könsmognaden.

Men eftersom han, enligt dig - inte är understimulerad, men rastlös (enligt min definition är det ungefär samma sak - men jag vill inte diskutera semantik), så vet jag inte vad jag skall säga. Du säger också att inga bestraffningar fungerar.

Så tyvärr. :(

Hoppas någon annan kan hjälpa dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadist hund

Oki men tack i allafall :).

Jag tror det ordnar sig med lite tålamod från min sida och viktigast av allt är ju dock att visa honom att det han håller på med inte är acceptabelt.
 
Sv: Sadist hund

Jag går lite emot strömmen och vågar påstå att hunden inte har problem med för lite aktivering. Istället skulle han behöva lära sig slappna av. Stäng in honom i en mysig koja, i köket eller var han nu brukar sova och tala om att nu är det dags att vila. Det är du och inte han som bestämmer när energin ska kopplas på och av.
 
Sv: Sadist hund

Frågan är inte ställd till mig men jag svarar ändå. Jag gillar inte alfarullning eftersom det sätter mycket stort socialt tryck på hunden och det kan många gånger slå över till kamp istället för tillrättavisning. En hund med kapmlust och jävlar anamma kan gå in i strid och den vinner inte människan. Dit hör ofta Schäfrar. Bättre med mekaniska bestraffningar och sekundsnabba sådana.
 
Sv: Sadist hund

Okej, jo du har såklart en poäng i det du skriver.
Dessutom så är alfarulling inget man ska "leka" med
Och absolut inte tipsa om till höger och vänster, vilket inte var min mening.

Hur är det då med min ras GD .

Jag har gjort "små" rullningar sedan Atlaz var riktigt liten.

När han fick fnatt och inte lyssnade för fem öre, tog jag honom helt sonika i nacken la honom i mitt knä på rygg och där låg han tills han somnade..

Har fått för mig att en hund som gått igenom detta sedan valpstadiet inte ser samma HOT/KAMP som en ex unghund som aldrig behövt ligga på rygg inför sin matte /husse
kanske gör ?

Är jag helt ute och cyklar i himlen ?
 
Sv: Sadist hund

Jag tror du har rätt där när det gäller att han måste lära sig att slappna av. Det är det jag försöker göra nu när jag tar in honom i köket med kompostgaller. Han lägger sig ner direkt och det är ju bra.
 
Sv: Sadist hund

ett annat alternativ är att ni helt lägger ner all aktivitet inomhus. där ska man vila och ta det lugnt och all aktivitet sker utomhus.
 
Sv: Sadist hund

Det du skriver ang. alfarullning är precis det jag har hört någon förklara tidigare i min umgängeskrets.

När Jason är så här upphetsad som han är så är en konflikt det sista jag vill ha då jag märker att han blir väldigt upphetsad och ibland så pass att man skulle kunna tro att han är aggresiv. Speciellt när man håller fast honom.

Hur märker man om hunden har mycket kamplust? Jag tror att Jason har det.

Något som jag är väldigt rädd för att få en aggresiv schäferhund. Därför kör jag nu med att ta tag i honom snabbt när han gör nått han inte vill och sen åker han raka vägen in i köket med kompostgaller.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadist hund

hej.
har inte läst igenom hela tråden men det låter som om ni har lite problem med ledarskapet och att hunden kan vara antingen över eller understimulerad.

En hund kan uppvisa samma symptom på överstimuli som understimuli har man då taskigt ledarskap kan det visa sig genom att hunden vill ta kontrollen och göra saker när han vill (bita=kontakt lek sökande).

Testa bete dig som en annan hund att du går före in genom döörröppningar och att han ska gå efter dig osv. Att du bestämmer när han får mat osv. Och även få honom att bara ta det lungt i kankse en vecka eller två bara koppla av ingen träning.

Hjälper inte det testa göra mycket hjärngympa dock endast utomhus.
Gärna nått som är typiskt för just din ras.

Om inget annat hjälper åkt till brukshundsklubben!!

Hoppas det ordnar sig för er.
 
Sv: Sadisthund

Håller med. En vettig aktivering utomhus också... Lugn...
 
Sv: Sadist hund

Alltså jag vet inte om jag är dålig på att skriva men det är verkligen inga som helst problem med saker som vem som går först genom dörren och Jason sitter snällt och väntar när han ska få mat och först när han ser mig i ögonen vilket han nästan gör med en gång så säger jag varsegod och så äter han. Ute går han väldigt bra i alla våra lydnads övningar och han är väldigt duktig säger min intruktör och även dom andra där på klubben. Dom tycker vi har väldigt fin kontakt. Jag vet inte om det har med saken att göra men eftersom han fungerar så bra på allt annat så blir man ju besviken när han håller på så som han gör nu.

Han till och med frågar mig när han ska hoppa in och ur bilen.

Jag är inte typen som kastar pinnar eller bollar med min hund när vi leker ute så vilda lekar ute blir det inte mer än när han träffar andra vovvar.

Jag brukar ofta träna på så sätt att jag har med mig två likadana bollar, tappar den ena och när han ska ta den säger jag nej och när han lyder så får han den andra som belöning. Är det en stressande övning? Har ni några tips på övningar som är lugna som kom med dom för då blir jag glad :).
 
Sv: Sadisthund

Ska jag inte göra nått med honom inne då? Har får inte leta upp godis, inte sitta eller ligga på kommando, är det ok att klippa hans klor ;) ? Jag tyckte bara att det kunde vara bra att när han är som allra värst låta honom få annat att tänka på genom att i lugn och ro göra små övningar men är det dåligt så slutar jag med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadist hund

Han börjar ju komma i en period då han kan försöka ruckla på ledarskapsplatsen och det är inget fel, utan ganska normalt.

Som Cillamuffin skrev, aktivera honom endast ute så han får tydliga direktiv på att man vilar och är lugn inne.

Så har vi gjort med vår valp, tom äldre hunden skäller ut honom om han leker springleken inomhus. :D
 
Sv: Sadist hund

Jag hade satsat på en förmiddag eller eftermiddag med rejäl promenad

Skulle absolut inte rekommendera detta. Det är en valp! Oavsett om det är en krävande bruksras så ska de få växa i lugn och ro.

Tror att valpen behöver lära sig avkoppling, det är minst lika krävande som att göra en aktivering. Detta är något man får lära hunden.

Tycker som linafina att om hunden inte uppför sig så räcker det gott och väl med att låsa in den i köket. Det är ett straff då hunden blir tillfälligt utskickad från sin flock.

Förstår överhuvudtaget inte vad rullning har för nytta i detta. Varför gå in med en så hård fysisk korrigering på en valp? Vad ska hon göra när lilla valpen väger 40 kg? Nä, anser att alfarullning är fel ute och tycker att männsikor ska pyssla med psykiskt ledarskap. Det fungerar bäst i längden. Det är du som flockledare som sätter nivån på hur hårt du kommer att behöva korrigerar din hund, varför gå ut stenhårt från början.

Tror du kommer klara detta bra linafina. Men för att komma vidare med problemet behöver du ta reda på vad din valp behöver. Det är svårt att sitta framför en skärm och gissa vad din hund saknar. Ingen på detta forum kan veta utan det är rena gissningar beroende på vad man själv har för erfarenhet och kunskap. Det är bara du och din sambo och ev. tillsammans med en instruktör ta reda på om han är understimulerad, överstimulerad eller bara ovanligt glad och busig.

Tycker inte man ska aktivera sina valpar så mkt när de är så små. De har fullt upp med att växa, lära sig om livet och att upptäcka världen. Börjar aldrig med mina förrän de börjar närma sig året. Innan dess får de leka med varann/andra hundar, följa med och se olika miljöer, gå korta promenader och leka fritt på tomten, med mig eller själva. Det enda vi gör på BK är att leka på appelplan. Det ska var kul!

Lycka till!
 
Sv: Sadist hund

Hur märker man om hunden har mycket kamplust

Ett litet test du kan göra är att ta fram en kamptrasa. Dra den i backen några gånger och när han biter tag i den, så håll den i båda ändar och hunden håller i mitten. Dra den i långsamma rörelser från sida till sida på en höjd på ca 50 cm ovanför backen. Stanna upp utan att släppa och se hur han reagerar. Börjar han dra till sig trasan och rycka, då går han in i bytesförsvar/kamp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 778
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 282
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp