Sadist hund

Sv: Sadist hund

Att du bestämmer när han får mat

Har inget med ledarskap att göra. I en vargfamilj är det alltid valparna som äter först, föräldrar och äldre får vänta.
 
Sv: Sadist hund

Men min valp är helt van med alfarullning och tycker inte det är ett dugg obehagligt

Nu har vi gjort det sedan han var liten, ( rygg rullning ) jag lägger honom i mitt knä och smeker magen tills han somnar

I övriga fall håller jag med dig, att gå in med alfarullning på en hund som håller på att komma i trotsålder och som aldrig blvit utsatt för det är ingen bra idé.
 
Sv: Sadist hund

Tycker det är skillnad på alfarullning och "nedläggning" av hund. Alfarullning är inget jag någonsin gjort på någon av mina hundar.
Men jag har tagit in valpen/hunden till mig och lugn och mjuk lagt ner hunden samtidigt som jag smekt den. Detta för att jag tycker det är dags att coola ner. Tex. om valpen är så uppspelt att man inte får någon direkt kontakt (kunna säga till utan att tjata) då kan jag ta in den och lägga den mellan mina lår och smeka den till den tar det lugnt.
 
Sv: Sadist hund

Fast det är samma sak... Bara det att ni kallar det för en annan sak :smirk: Samma sak alla som ALDRIG skulle göra det, men sen lägger hunden på rygg och klipper klorna :angel:

Men inget jag skulle göra på en vuxen brukshund eller på en valp om jag gör på fel sätt. Jag har ö h t inte tålamod till att göra det på rätt sätt, så jag avstår personligen.
 
Sv: Sadist hund

nu förstår jag inte vad du menar :angel:

personligen tycker jag att man ska avstå från allt vad alfarullningar heter i konfliktsituationer, men gärna vända runt och kräva total avslappning när hunden är lugn från början. kanske i soffan framför tv'n? bara man kommer ihåg att det ska vara lugn och ro och ingen irritation. sedan kan man göra samma sak med lite störningar om man vill, men att mitt i ett bråk gå in och göra en alfarullning är mindre smart.
 
Sv: Sadist hund

Tycker det är stor skillnad.

Att be hunden lägga sig ned och sedan klippa klorna är så långt ifrån alfarullning man kan komma. Hunden utför ett moment som den vet vad det innebär = man ligger still i 1 min, utan fasthållning och får sedan en belöning. Som jag skrivit någon gång tidigare, så kan mina hundar tom springa och hämta klotången, när de känner sig godissugna. :smirk: De känner nog inte "nedläggningen" som så vidare värst jobbig.

En alfarullning är en korrigering, dominanshandling och ett hot du ger hunden. Det finns ingen som helst liknelse mellan dessa nedläggningar. En alfarullning för mig är lika med =övervåld. Du tar tag i hunden och drar ner den i backen och håller den fast. Du har ingen som helst möjlighet att hinna se hundens underkastelsesignaler under denna tid och du hinner garanterat inte korrigera felet som hunden gjorde när du bestämde dig för att göra en alfarullning. Hur ska hunden veta vad den gjorde fel?
Och medans du har fullt sjå att få ner hunden så har du klivit och trampat på alla regler som finns i hundens språk och beteende. Det försämrar relationen och har inget med ledarskap att göra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadist hund

Jag provade nyss det du skrev med kamplust och Jason blir väldigt ivrig bara jag tar i trasen. Han börjar rycka och slita i den med en gång när han får tag iden. Morrar och viftar på svansen. Säger jag loss så släpper han den och väntar tills jag säger att det är oki att ta den igen. Han älskar det. När jag sen släpper går han med den i munnen och lägger den i knät på mig liksom för att han vill mer :D!
 
Sv: Sadist hund

Å hur tränar du in det? Hämtar dina 8 v valpar klotången och lägger sig på rygg?

Att dina vuxna hundar gör det är ju just för att du har "knäckt" de i den situationen... Knäckt är kanske ett fel ordval... Men de har knappast gjort det frivilligt från början utan insett att de inte kommer undan...
 
Sv: Sadist hund

Ja absolut. Inget man ska göra som bestraffning eller uppfostran (även om det finns de som kan det där, men det är en annan historia...)

Men att göra det med valparna från det man får hem de är faktiskt en dominansövning, även om många inte vill kalla det för det, eller tro att det är det. Men det är det... De sprattlar emot, man håller fast, de slapnar av. Tar kanske bara ett par sekunder med en liten valp...
 
Sv: Sadist hund

GaurdianAngel skrev:
Jag hade satsat på en förmiddag eller eftermiddag med rejäl promenad

Skulle absolut inte rekommendera detta. Det är en valp! Oavsett om det är en krävande bruksras så ska de få växa i lugn och ro.

Tror att valpen behöver lära sig avkoppling, det är minst lika krävande som att göra en aktivering. Detta är något man får lära hunden.

/.../

Tycker inte man ska aktivera sina valpar så mkt när de är så små. De har fullt upp med att växa, lära sig om livet och att upptäcka världen. Börjar aldrig med mina förrän de börjar närma sig året. Innan dess får de leka med varann/andra hundar, följa med och se olika miljöer, gå korta promenader och leka fritt på tomten, med mig eller själva. Det enda vi gör på BK är att leka på appelplan. Det ska var kul!

Lycka till!

Guardian Angel,

Du har rätt! :bow:

Jag uttryckte mig klumpigt, det jag menade var givetvis inte konditionsträning. Jag menade snarare att hunden skulle få ge utlopp för sin energi, men inte tröttas ut eller överansträngas. (ungefär som det du skriver om att leka på tomten/appellplan eller någon annanstans.)

I övrigt håller jag med dig, men jag tror att Jadzias råd var det bästa. Bestäm att inne är det lugnt.

Fast när det gäller lek med andra hundar är jag personligen mer försiktig. Jag tycker att risken för skador är ganska stor när hundar (särskilt vilda lekar med en yngre och en äldre) leker med varandra. Jag är väldigt restriktiv och leker faktiskt hellre själv med valpen.

Men har man fler än en hund är leken oundviklig - jag försöker ändå att moderera dessa situationer till "ordnade omständigheter", dvs om det blir för vilt så bryter jag och så är det bra.
 
Sv: Sadist hund

Efter dessa inlägg gör jag nog som jag själv hade tänkt för det verkar vara det bästa och som någon skrev innan så känner jag ju trots allt min hund bäst själv.

Tänk så olika alla tycker och tänker när det gäller sina hundar. Det är inte konstigt att man ibland undrar vad det är för folk som har hund. Men så är det ju med allt.

Tack så mycket allihopa i allafall.
 
Sv: Sadist hund

Tippan skrev:
Å hur tränar du in det? Hämtar dina 8 v valpar klotången och lägger sig på rygg?

Att dina vuxna hundar gör det är ju just för att du har "knäckt" de i den situationen... Knäckt är kanske ett fel ordval... Men de har knappast gjort det frivilligt från början utan insett att de inte kommer undan...

Antar att du har den kunskapen så du förstår att valpen inte hämtar klotången när den är 8 v. gammal och slänger sig på rygg. :smirk:

Jag börjar redan när valparna är några dagar gamla. Då när de ligger och sover sätter jag mig brevid, smeker försiktigt och rör dem överallt. Går iväg innan de börjar röra sig. Sedan görs detta i mån av tid varje dag. Efter ett tag så tar jag fram klotången samtidigt som de sover och klipper någon klo då och då.
När de blivit några veckor är det fullt naturligt att jag sätter mig brevid dem och klappar, smeker. De lär sig ganska snabbt att uppskatta dessa stunder. Det gäller bara att välja rätt tidpunkt. Det är inte lönt att sätta sig brevid under lekstunden.

Vid 8 v. är valpen van vid detta och när jag sätter mig på golvet så är det ofta den kommer och lägger sig intill för att bli klappad och smekt. Klippa en klo eller två varje dag bli en vardagssak. Något som valpen känner igen och vet att det inte är farligt. Har inte behövt hålla i någon av mina valpar under kloklippningen, mer än i tassen som ska klippas då.

Så fortsätter det upp i åldern. Jag sätter mig intill hunden eller sätter mig på golvet och hunden kommer till mig. Sen är det bara att klappa och smeka, hålla tassen och klippa.

Har jag knäckt hunden då?
 
Sv: Sadist hund

Så gjorde uppfödaren med Jason och hans syskon. Så när jag fick hem honom behövde jag bara hålla den lilla tassen och klippa. Har aldrig varit några problem med det faktiskt.

Jag tycker att det är viktigt att uppfödare lägger ner lite tid på det där.
 
Sv: Sadist hund

Håller med Dig!

Visst kan man ställa frågor och be om hjälp, men ingen känner din hund bättre än du själv. Och att kräva att alla på buke ska förstå hur just du sköter din hund utan att läsa in misstolkningar är svårt. Oftas är det nog så att man menar samma sak, men det som gör det svårt är att alla har 50 olika sätt att förklara det på. Jag tror säkert att vi ha en hel bunt mkt kunniga hundmänniskor här inne. Men alla är kunniga på sina erfarenheter och där är vi alla olika. Det gäller här som överallt att man får plocka lite från var och en. Alla här har något att lära ut och alla har något här att lära.
 
Sv: Sadist hund

Äsch, förstod att du bara skrev lite klumpig. :D Blev faktiskt lite förvånad när jag läste det. Kom inte från rätt person liksom. :D ;)

Men men... vad gäller aktivering inomhus så tycker jag nog att den mesta aktiveringen ska ske utomhus, men jag tycker gott man kan köra aktivering inomhus också. Det är inte om man är inne eller ute som ska vara en signal för hunden. Det är ägaren som ska signalera om det är ok eller inte. Tycker jag.
 
Sv: Sadisthund

Ja det finns ju inget annat att konstatera att vi har olika namn på de. Du vill inte kalla det lydnad, men det vill jag. Du vill inte tro att dina hundar på nått sätt underkastar sig dig, men det vill jag säga. Det gör hundarna i all hantering anser jag. Du drar bara ut på det mer eftersom att du kan börja redan i valplådan. Själv har jag mina hundar ståendes eftersom att jag helst står utomhus och klipper. Då slipper man dammsuga upp klorna efter sig :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadisthund

Mycket lek med andra hundar ger höga stresshormoner. Alltså hundar som verkligen leker. Jaktlekar och sånt. Inte bara gå brevid varandra och nosa. (Ja det blir som att kasta pinnar, stressa, stress)

Allt för intensiv konstant stress kan ge för hög produktion i binjurarna och man får en hund som inte kan stressa av.

Så man ska vara försiktig med lek, inte bara för de fysiska skadorna.

Men vad som är mycket repsktive lite beror ju på vad det är för hund, hur de leker och hur de reagerar på leken. Finns ju inga regler för det, bara sunda förnuftet...
 
Sv: Sadisthund

Tippan skrev:
Ja det finns ju inget annat att konstatera att vi har olika namn på de. Du vill inte kalla det lydnad, men det vill jag. Du vill inte tro att dina hundar på nått sätt underkastar sig dig, men det vill jag säga. Det gör hundarna i all hantering anser jag. Du drar bara ut på det mer eftersom att du kan börja redan i valplådan. Själv har jag mina hundar ståendes eftersom att jag helst står utomhus och klipper. Då slipper man dammsuga upp klorna efter sig :smirk:

Bara för att jag skriver att jag inte gillar alfarullningar så betyder inte det att jag inte vill tro att mina hundar visar mig underkastelse i någon situation. Löjligt! En hund som aldrig visar underkastelse är inte normal.

Visst är all hantering och vardag med hunden en sorts lydnad. Du kallar att man knäcker hundar och jag kallar det samarbete.

Förstår inte varför det skulle vara bättre att låta hunden stå upp. Menar du att du slipper "knäcka" din hund då varje gång du ska klippa klorna? Antar att du inte böjer dig över hunden när du klipper då du samtidigt hotar hunden med ditt kroppsspråk. :smirk:

Jag känner mina hundar så väl och jag skulle inte säga att jag drar ut på något, som du säger att jag gör, eftersom mina hundar känner sig trygga i den situationen. Det handlar väl ändå om vad hunden upplever/känner.

Sen är det inga problem att klippa inomhus, jag dammsuger dagligen ialla fall. Med lite planering så kan man klippa klorna precis innan.
 
Sv: Sadist hund

Anser Du att man måste knäcka en hund för att kunna klippa klorna på den? Eller för att kunna hantera den överhuvudtaget?

Då har vi inte samma hundhållning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 140
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 183
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp