Bukefalos 28 år!

Sadla blöt häst

G

gusfri

Hur resonerar ni angående detta: att en häst är blöt av regn och som ska ridas med sadel? Själv rider jag inte då utan låter hästen torka först, men det hinner man ju inte med t.ex. på ridskola. Man kan ju inte borsta en blöt häst ren, men om vi utgår från att hästen inte har rullat sig t.ex.
 
Sv: Sadla blöt häst

Hästen blir ju blöt när den blir svettig. Jag sadlar blöta hästar, ser ingen skillnad mellan vatten och svett. Har aldrig varit med om att hästen varit så skitig att jag inte kunnat lägga på sadel. Skulle det vara så kan man ju spola av hästen vid sadeln.
 
Sv: Sadla blöt häst

Så länge hästen är ren och inte lerig, som du skriver, så använder jag ett schabrak eller vojlock och sadlar och rider som vanligt.

Är hästen lerig så kan jag duscha den först, då är den ju blöt med ren. :)
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag har också lärt mig att aldrig sadla blöt häst - sedan träffade jag islandsfolket... ;)

Själv brukar jag försöka torka av så mycket som möjligt, brukar gå bra att ta en vanligt frottéhandduk och gnugga så att hästen inte är helt sjöblöt. Lite fukt bryr jag mig inte om.
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag har länge funderat på om folk som inte sadlar en ren blöt häst även stannar och sadlar av så fort hästen blir det minsta lilla svettig under sadeln. En häst blöt av regn har vatten i pälsen en häst blöt av svett har vatten och salt i pälsen. En häst blöt av regn har iofs kallt vatten i pälsen men det blir varmt ganska fort när sadeln kommer på.
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag försöker torka häst så mycket det går om han är blöt, är han smutsig och blöt så sadlar jag inte och undviker även då att borsta honom. Gillar inte att sadla om hästen är totalt genomblöt och stått ute i regnet en tid, men sen torkar han ju otroligt fort under sadeln såfort man börjar rida.
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag har länge funderat på om folk som inte sadlar en ren blöt häst även stannar och sadlar av så fort hästen blir det minsta lilla svettig under sadeln.

Nu tog du orden ur munnen på mig. ;)

Var kommer den där gamla myten ifrån egentligen?
 
Sv: Sadla blöt häst

Fukt är dåligt för sadeln, har hästen en tjockare blöt päls går fukten upp i stoppningen och den kan bli förstörd.

dvs jag sadlar inte en dyblöt häst men lite halvblöt sommarpäls går bra.

vojlocken är till för att skydda sadeln mot fukt, jag tar alltid av schabraket och eventuell pad för att skona sadeln så mycket som möjligt.

Alltså det blöta är inte farligt för hästen men för sadeln, speciellt svett.
Och för er som undrar hur jag gör när hästen bli jättesvettig - ja jag har ett schabrak och tar av sadeln (tar av schabraket fr sadeln) när jag ridit klart.

normalt regn tränger inte in i pälsen och det går att sadla då, jag hade inte spolat en vinterpäls och lagt på sadel dock.
 
Sv: Sadla blöt häst

Sadeln är en sak och det går ju plättlätt att lösa genom att använda vattenskrapa (om kuse är dyngsur)+ frottéhandduk och ett schabrak.

Anledningen som jag hör är oftast "bara för att jag har hört att det inte är bra".

Hmmm....jag har nog en lätt aversion mot uttycket "jag har hört att". :D
 
Sv: Sadla blöt häst

Sadeln är en sak och det går ju plättlätt att lösa genom att använda vattenskrapa (om kuse är dyngsur)+ frottéhandduk och ett schabrak.

Anledningen som jag hör är oftast "bara för att jag har hört att det inte är bra".

Hmmm....jag har nog en lätt aversion mot uttycket "jag har hört att". :D

Samma här!

"Worst argument ever", som Comic Book Guy skull ha sagt. :D

//Simpsonsfanatiker
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag har aldrig förstått varför det skulle vara så farligt, jag sadlar även om hästen är blöt, har ju schabrak på också, så jag tror varken hästen eller sadeln dör av det faktiskt :p
 
Sv: Sadla blöt häst

Ja, frågan kom upp i måndags när jag och min tränare diskuterade diverse saker, och hon tog upp argumentet "man sadlar t.ex. inte en blöt häst". När jag frågade VARFÖR det är så (jag måste veta grund och botten med allt, vill veta orsaker, anledningar etc) hon blev lite ställd och sa att "det kan jag faktiskt inte svara på varför det är så, det är något jag lärt mig och som varit så länge jag kan minnas". Ännu en myt man kan stryka då kanske??
 
Sv: Sadla blöt häst

Gissar lite.. kan det komma av att man hade sämre material förr? Att kall blöt hästrygg är känsligare för nötning? Att blöta hår lättare "dras" i och fäster emot tyget i chabraket, eller vad man har och ger hudömhet?
kan tänka mig att svett inte blir detsamma, svett löddrar ju då det gnuggas tex under en brösta.
och lödder är glidigt och halt, nyper inte fast som blöt päls.

Tänker på det pga att jag jobbat så mkt som hästmassör, och duschade hästar är hemska att massera! Man får alldeles för bra grepp och "luggas" alternativt får för bra grepp och riskerar att göra en för tuff behandling.
Vid massage kan man ju anpassa trycket, men en sadel nöter ju precis som vanligt fast då kanske mer om den "klibbar fast" i blöt päls.
Den här teorin stämmer ju bara om det verkligen är som jag gissar, att svettig päls blir hal och skummig av nötning!
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag har hört ;) att friktionen skulle bli större och att det kan bränna/nöta på ryggen, men jag har absolut ingen som helst aning om huruvida det ligger någon sanning i det påståendet.

Jag låter alltid min häst torka först, men det beror mest på att jag tycker det blir äckligt med dyngsura schabrak och gjordar.
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag har hört ;) att friktionen skulle bli större och att det kan bränna/nöta på ryggen, men jag har absolut ingen som helst aning om huruvida det ligger någon sanning i det påståendet.

Hahaha...där kom den igen. :D

Jag låter alltid min häst torka först, men det beror mest på att jag tycker det blir äckligt med dyngsura schabrak och gjordar.

Det argumentet kan jag köpa för då är det mer en smaksak än att hästen har ont av det, vilket många påstår men inte har några belägg för.
 
Sv: Sadla blöt häst

Gissar lite.. kan det komma av att man hade sämre material förr? Att kall blöt hästrygg är känsligare för nötning? Att blöta hår lättare "dras" i och fäster emot tyget i chabraket, eller vad man har och ger hudömhet?
kan tänka mig att svett inte blir detsamma, svett löddrar ju då det gnuggas tex under en brösta.
och lödder är glidigt och halt, nyper inte fast som blöt päls.

Fast om det är så så borde vi se ganska många hästar med problem eftersom det inte är helt ovanligt att folk sadlar fuktiga/blöta hästar. Jag har aldrig sett en häst med väl avpassad utrustning få några men av att sadlas och ridas i det tillståndet under mina 20 år med hästar.
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag tror att du är inne på mytens ursprung här! Få vet idag varför man egentligen har en vojlock/schabrak - de flesta verkar övertygade om att det är för att skydda hästen från sadeln (stötdämpning etc) och därför också har underlägg och ludd i överflöd :crazy: Sanningen är ju att en sadel ska ligga så bra att den ska kunna användas utan vojlock, och att funktionen för vojlocken är att skydda sadeln! En blöt häst ger blött läder = skadligt, framförallt i kombination med saltet om hästen blir svettig. Detta gäller naturligtvis selar också - och i de flesta delar av vårt land är ridsporten "sen", dvs betydligt fler hade kör och draghäst snarare än ridhäst, och därför blev det en rekommendation som följde med till "ridfolket".
En aspekt till är att man förr hade betydligt längre livslängd på läderutrustningen - och därför var extremt rädd om den. Idag är kvaliten på lädret så låg att livslängden inte påverkas av lite vatten!
När jag började min ridkarriär hos en gammal "hästkarl", var det oerhört viktigt att alltid se till att lädret inte "fick" ta emot för mycket vatten = välinfettat och välsmort. Undersidan av sadeln var däremot ett undantag, dvs det fick inte smörjas med fett (lädret tunnare? Lättare att det luckrades upp??), men måste skyddas undan fukt för att inte gå igenom in till stoppningen.
Idag finns det nästan inga träns eller grimmor av "riktigt" läder med en slät och en skorvig baksida (vilken tar upp vatten mkt lätt), utan består ofta av två ihopsatta delar med två tunna utsidor, och gör därför skötseln lättare, men hållbarheten sämre... Ett kvalitetsläder som fått för mkt vatten sväller upp och blir svampigt och förstört.
Så jag tror att idag är rekommendationen helt onödig och osann!!
En mera hästig förklaring skulle ju kunna vara att en blöt häst också antas vara kall, och ha stela muskler, och därför inte bör arbetas - men det är ju beroende av temperatur! Själv har jag inga problem att lägga på sadel på en blöt häst på sommaren, men kanske inte om den har blivit blöt av snöslask och kallt regn i hagen, då väntar jag hellre!!!
 
Sv: Sadla blöt häst

Det där är också en möjlig förklaring - i kombination med vad jag ovan skrivit! Att vojlockarna själva släppte igenom för mycket fukt pga materialet, känns som riktigt när jag försöker minnas vad man hade på hästarna "förr" - de blev ju dyblöta nästan på en gång! Sen var ju snörgjordar och tyggjordar också vanliga, vilket gav att hästarna lätt blev brända om allt var blött, för precis som du säger ger ju vatten en kärvare friktion än svett! :idea:
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag har nog skrivit i ett antal sådana här precis likadana trådar och de blir alltid låååånga :angel:

Jag sadlar inte blöt häst, varken rulllad/orullad, om jag inte absolut måste. Antingen så täckas hästen om jag ska rida och det ska regna eller så rider jag barbacka. Jag vill dels kunna borsta hästen ordentligt först och dels så gillar jag inte riktigt att trycka blöt päls in på huden (som ju är torr oftast).
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag tror att du är inne på mytens ursprung här! Få vet idag varför man egentligen har en vojlock/schabrak - de flesta verkar övertygade om att det är för att skydda hästen från sadeln (stötdämpning etc) och därför också har underlägg och ludd i överflöd :crazy: Sanningen är ju att en sadel ska ligga så bra att den ska kunna användas utan vojlock, och att funktionen för vojlocken är att skydda sadeln! En blöt häst ger blött läder = skadligt, framförallt i kombination med saltet om hästen blir svettig. Detta gäller naturligtvis selar också - och i de flesta delar av vårt land är ridsporten "sen", dvs betydligt fler hade kör och draghäst snarare än ridhäst, och därför blev det en rekommendation som följde med till "ridfolket".
En aspekt till är att man förr hade betydligt längre livslängd på läderutrustningen - och därför var extremt rädd om den. Idag är kvaliten på lädret så låg att livslängden inte påverkas av lite vatten!
När jag började min ridkarriär hos en gammal "hästkarl", var det oerhört viktigt att alltid se till att lädret inte "fick" ta emot för mycket vatten = välinfettat och välsmort. Undersidan av sadeln var däremot ett undantag, dvs det fick inte smörjas med fett (lädret tunnare? Lättare att det luckrades upp??), men måste skyddas undan fukt för att inte gå igenom in till stoppningen.
Idag finns det nästan inga träns eller grimmor av "riktigt" läder med en slät och en skorvig baksida (vilken tar upp vatten mkt lätt), utan består ofta av två ihopsatta delar med två tunna utsidor, och gör därför skötseln lättare, men hållbarheten sämre... Ett kvalitetsläder som fått för mkt vatten sväller upp och blir svampigt och förstört. Så jag tror att idag är rekommendationen helt onödig och osann!!

Det kan säkert ligga mycket sanning i detta.


En mera hästig förklaring skulle ju kunna vara att en blöt häst också antas vara kall, och ha stela muskler, och därför inte bör arbetas - men det är ju beroende av temperatur! Själv har jag inga problem att lägga på sadel på en blöt häst på sommaren, men kanske inte om den har blivit blöt av snöslask och kallt regn i hagen, då väntar jag hellre!!!

Här har jag ju ytterligare en åsikt och det är att om hästen är så känslig så att den blir kall och stel pga vädret så ska den ha täcke på sig avsett om den ska ridas eller inte.
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 602
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: liiinnea
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp