Bukefalos 28 år!

Sadla blöt häst

Sv: Sadla blöt häst

Men? Två följfrågor får jag här:

1. Om du rider barbacka på den blöta hästen, då trycker du väl in den blöta pälsen på den torra huden ändå? Om än på lite mindre yta.

2. Hur blöt blir du inte i arschlet om du rider barbacka på en häst som är så blöt att du inte vill sadla? :p


..

Personligen gör jag hästen rimligt ren och torr med skrapa och borste, sedan rider jag alltid(i princip) med en bra vojlock med ullundersida, vilket brukar betyda att hästen är härligt torr och varm enbart under sadeln efter ridturen.

Om sadeln glider och gnuggar så att den skulle kunna göra skada för att pälsen är klistrig pga avsaknad av halkigt svett, då tror jag att sadeln nog inte passar så bra... ;)

Men så är jag ju "islandsmänniska" oxå :angel:
 
Sv: Sadla blöt häst

Ganska mycket mindre yta skulle jag vilja påstå :D Och ja, man blir lite blöt :p

Skämt o sido, jag tycker det känns bättre att ta en slapp busrunda barbacka när det regnar/regnat och hästen är helt blöt. Kanske spelar det in att min häst tycker det är lite äckligt att bli "påklädd" när han är blöt? Dvs ta på grimman och sådant. Då känns det bättre för mig att bara ta på grimman och kravla mig upp och låta honom strosa runt i skogen än att klä på hela munderingen och rida med mer krav.

Men som sagt innan så planerar jag in att han är täckad/stått inne innan ridning om det är så att han behöver ridas ordentligt på en specifik tid på dagen. Det är inte direkt så att hela hösten/våren går åt till busrundor i skogen för att pälsen är lite blöt :p
 
Sv: Sadla blöt häst

Förresten tycker jag det är jävligt svårt att sadla en blöt häst oxå, det spelar säkert oxå in (jag la inte så stor vikt vid mitt förra svar vilket nog syntes? Undrar man så ställer man ju följdfrågor som du gjorde). Min häst är svår att sadla rent allmänt och att vara tvungen att pricka in exakt rätt läge direkt när man lägger på sadeln är ännu värre. Jag är typ beroende av att kunna rucka på sadeln så den lägger sig rätt, både före spänning och när gjorden är fastsatt. Det är säkert oxå en bidragande orsak till varför jag inte sadlar en blöt häst :D

Han hade tex i vintras små märken av sadeln så jag trodde den inte passade längre. Det visade sig att jag sadlade typ 2 cm för långt fram och vips när det var åtgärdat blev ryggen som vanligt igen. Visserligen var dessa "märken" inget sadelutprovaren ens lade märke till, de var så marginellt att när man såg dem första gången var det inget att bry sig om ens, men jag som ägare hade ju sett dem komma under en längre period och visste att ryggen kunde se bättre ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadla blöt häst

Jag har också hört detta att man inte sadlar en blöt häst, det är faktiskt något jag inte brytt mig om, vill jag rida så gör jag det. oj det där lät ju lite hårt..men hoppas ni förstog hur det var menat.. Enda ggr jag inte rider på en blöt häst är ju om den har ont i ryggen av det kalla regnet ex. som min häst kan få.. Men distanshästarna dom svampar man ju av på ryggen och sen ut igen.. så jag tror man kan ta denna myt med en nypa salt ^^
 
Sv: Sadla blöt häst

Tror folk blandar ihop kall och blöt. Man skall inte rida en kall rygg men sadla går ju bra och sedan kan man ju leda hästen första tiden i uppvärmningen så hästen får upp värmen i ryggen.

En blöt häst av regn 90% av hästarna är bara blöta på pälsen även om det regnar 10 timmar på en dag. Vikter man upp håret så är dom torra längst in mot huden.

Och om nu hästen blir blöt längst in bör man inte polera hästen så väl att allt skydd mot just regn försvinner;)

Jag har aldrig under mina 26 år med hästar hört talas om att en sadel skulle gå sönder/mögla av att läggas på en blöt häst.
Visst köper jag det om man nu får för sig att doppa ner sadeln i ett badkar fullt med vatten men herregud lite fukt från lite regn dödar inte en sadel;)
Alla gånger man ridit och det har börjat ösregna och allt är dyblött jag hästen och sadeln..

Jag rider ibland utan schabrak alltså lägger sadeln direkt på hästen för att få bra kontakt och verkligen se hur sadeln ligger efter en ridtur.
Min sadel mår så fint så och inge grön mossa på den eller illaluktande möggel;)

Jag slutar inte att rida bara för hästen blir svettig för att sadeln kan bli dålig rider jag mkt blir hon svettig även igenom schabraket.
Så nej varken sadeln eller hästen dör av att bli riden med lite regn på en hästrygg.

Sen vem har tid att vänta 1 timme på att hästen skall torka? inte jag iallafall som jobbar heltid och har ett liv vid sidan av hästintresset!


Enda gången jag inte rider som sagt på en gång är när hästen fryser eller har blivit kall över ryggen.
Vilket händer så sällan att jag kommer inte ens ihåg när det var senast haha
Då får hon iaf först lite täcke sedan får hon ha de medans jag mockar och fixar i stallet.Och efter de är hon varm och go igen.
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag borstar av ev smuts, lösa partiklar och lera med viska med långa strån.
Lägger på ett torrt, RENT schabrak, sadlar och rider.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 609
Senast: Juli0a
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 602
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp