sadlar 113-118 grader?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 7 194
Sv: sadlar 113-118 grader?

Pioneer har en hemsida men där står inget telefon nummer.
http://www.reiriding.com/Pioneer.html

Till Fjordinghanna:
Jag har en Globus 17,5 och 38 i bommen till min islandshäst.
Den ligger väldigt bra på henne. Jag hade först en 36 i bommen men tyckte inte den låg riktigt, den var lite smal.

Diabolical_Kitten skrev:
Okej, den jag provade var lik den på bilden i inlägget ovan. Ser de vanliga dressyrsadlarna ut så med eller har de en helt annan design?

Tyvärr hittade jag den på begagnatsidorna, så jag har ingen möjlighet att ringa ägaren till den. Känner ingen som har Pioneer här (och ingen ÅF i närheten vad jag vet).

Du har ju fått länken till den ÅF som finns kolla runt där. Direktlänk till italien http://www.selleriapugliese.com/.

Tyvärr för sadeln så tycker jag att det varit dålig kommunikation, hade jag inte behövt jaga och tjata (vilket inte är min grej så jag skiter hellre i saker och ting då) så hade jag kunnat behålla sadeln efter lite ändringar, men nu säljer jag till skampris istället. (Det är min sadel och häst i länken!) Jämför jag denna sadel på bilden så ligger den mellan det röda och vita wintecjärnet i vidd och då hamnar vi runt 100 om man mäter utifrån deras mätning.
Tyvärr är de inte märkta i sadlarna och då kan det ju i slutänden bli lite si och så med vilken str. det är varefter en sadel byter ägare.

Kollade runt bland sadlarna, och det verkar som att den jag provade var dressyrsadeln. Den hade iaf inte en sån cutback som islandssadlarna hade.
Men jag hade ingen aning om att de hade hoppsadlarna också!

Stör mig på tillverkare som inte märker sadlarna... Förstår inte vitsen med det. Kan dom inte stämpla in bomvidd och sitsstorlek? (präntar dom bara försvinner det efter många smörjningar) Blir ju mycket enklare att sälja vidare om man faktiskt kan bevisa att det är den storlek man påstår...

har varit ute o mätt hästarna o fotat lite. försökte mäta sadeläget. Mammas svankiga hade 44 cm om jag mätte rätt, och min egna häst med rakare rygg mätte jag nog fel på för där fick jag 48 cm, visst är hon ju mkt större än honom men ändå.låter detta rimligt?Fotat stocksadeln o hästarna lite o kan lägga ut de bilderna senaare.

Prata med dom på Kaupre Ridsport, dom är bra på riktigt breda sadlar.

asterix_zaphir skrev:
Pioneer har en hemsida men där står inget telefon nummer.
http://www.reiriding.com/Pioneer.html

Till Fjordinghanna:
Jag har en Globus 17,5 och 38 i bommen till min islandshäst.
Den ligger väldigt bra på henne. Jag hade först en 36 i bommen men tyckte inte den låg riktigt, den var lite smal.

hur lång anläggning´s yta har din globus ?

finns det någon shyst hemsida där det står om bomvid i grader o anläggningsyta i cm eller där det säljs sadlar där sånt står!

Jag har ej mätt den själv men när jag frågat här på Bukefalos så har jag fått till svar att den är ca 44 cm i 17,5". Den är ju lite kortare om det är en 17".

Diabolical_Kitten kan svara på det bättre än jag.

Har du mätt till sista revbenets fäste vid ryggraden? Jag tycker det låter ovanligt långt för fjordingar... 40 cm är väl lite mer rimligt...

Det finns www.stalleldshestra.nu men där är det både nya och begagnade sadlar, så det kan avra missvisande.

Min 18" Globus var 45 cm i anläggningsyta.

Mät ryggarna en gång till (vet du inte hur, pma) och fixa bilder så ger jag dig tips på sadlar.

jo jag kan ju mäta en gång till i helgen, mäte på ryggen bakom frambenet till sista revbenet, men det va inte så lätt, hästarna är feta. Men ska försöka göra det bättre till helgen. jo stalleledhestras sida var jag inne på igår men jag vart mest förvirrad eftersom garderna där skiljde sig så mycket fast det va samma sadel..

Mät från 3 fingrar bakom bogbladet och dra ett streck upp mot ryggraden, fäst en tejpbit där. Du ska ALLTID mäta längs med ryggraden (måttbandet ska du lägga ovanpå ryggraden, så måttbandet fäljer böjningen på ryggen), sen markerar du var revbenet slutar uppe vid ryggraden (du ska alltså inte mäta till virveln!). På en normalstor fjording borde det vara mellan ca 37-40 cm.

Nu har jag bilder på stocksadeln och på min häst o mammas.
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id51926_page0.html

jo jag mäte inte tre fingrar bakom bogbladet, jag mäte ifrån där det slutade bara, så nu vet jag vad jag gjorde för fel! Men jag mäte iaf på ryggraden. Ska mäta en gång till i hlegen

Till din mammas häst:
Jaguar, Prestige, Dominus, Stubben Scandica Nova, Hubertus, County

Till din häst:
Albion k2 dressyr, det är den enda sadeln som är så rak. Clincher och Globus är också raka, men k2:an är spikrak, Clincher och Globus svänger upp lite bak om du inte stoppar om dom, men k2:an blir nog bättre då bommen är rakare i den än i andra sadlar.

Ang sadeln:
Jag tycker den ser fruktansvärt smal ut. Jag ska ta en bild på hur du ska mäta... Kan ta in min sadel ikväll och göra en liten bildserie... Pma om jag glömmer... ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Till din mammas häst:
Jaguar, Prestige, Dominus, Stubben Scandica Nova, Hubertus, County

Till din häst:
Albion k2 dressyr, det är den enda sadeln som är så rak. Clincher och Globus är också raka, men k2:an är spikrak, Clincher och Globus svänger upp lite bak om du inte stoppar om dom, men k2:an blir nog bättre då bommen är rakare i den än i andra sadlar.

Ang sadeln:
Jag tycker den ser fruktansvärt smal ut. Jag ska ta en bild på hur du ska mäta... Kan ta in min sadel ikväll och göra en liten bildserie... Pma om jag glömmer... ;)

okey, har även bilder på när den ligger på hästen i en annan dator. Kan lägga in de bilderna i morgon eller övermorgon. Sen kanske det är så att jag bara fått för mig att dne är så bred för att sadeln jag hade innan (100 graders sadel syntet) gjorde henne hålig o hon fick vita hår o så är det ju inte nu. har min häst för svängd rygg för kieffer lech?

Snarare att din häst har för rak rygg för Kieffer... Kieffer är mer böjd än Albion.

För det är möjligt att din häst kanske inte är 115 grader... Vem mätte syntetsadeln till 100 grader?

Just den syntet sadeln jag hade låg ute på lillhastenistav för något halv år sedan o då i samma storlek o då skrev de att den var 100 grader, men det kanske skiljer några grader men både den o min är ju begeganade.

min var ju också begagnad, visst kan det säkert skilja några grader, men det är väl egentligen strunt samma hur många grader den va eftersom den iaf inte passa.

Men det kan ge ett hum om vilken storlek du behöver, men om den var begagnad kan man inte gå efter det. Det kan skilja mer än några grader... Används sadeln på fel sätt kan den töjas ut väldigt mycket.

Liknande trådar

Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 011
Senast: Amaryllis
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 437
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025