sadlar 113-118 grader?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 7 256
Sv: sadlar 113-118 grader?

okey. Nån som kollade bilden på gjorden jag grejat med? på länken en bit upp.

Jag själv rider med en barbackapad...På den sitter man som gjuten...glider ingenting...MEN ska ändå köpa en barbacka gjord Då det känns tryggare då jag ska rida ut.....Då min häst är lite tittig och kan få sina ryck ibland.
nog kan du rida med din ...Men varför hon inte gillar det kan väl bero på dig kanske...;) Men blir ju lite ostadig och ibland balanserar man upp sig på tyglar osv....Min var lite ovillig från början...antagligen pga mig ;) Men nu när jag har ridit barbacka sen i september så har jag blivit säkrare och mer avslappnad. ...och hästen med det..

okey. försöker rida med lösare tyglar än vanligt o försöker o använda knäna mer än vad jag gör i sadel, hörde att det kan bli punktryck om man tynger mkt i stigbyglarna. Men både jag o hon kanske vänjer sig

Jo...och jag lovar...det är nyttigt ...jag tycker själv att min balans har förbättrats betydligt..

Då kan ju du förklara för mig varför islandssadlar i 9 fall av 10 är betydligt smalare än sadlar anpassade för cobraser, t.ex. Globus.
Islandshästar är som ponnier, de är runda över ryggen, men då de är så små är de inte särskilt breda nertill.
Fjodringar har generellt en grövre benstomme, och därför kräver de också bredare bomvidder.

Jag vet hur man tar man gradtalen på en sadel, och tillverkarna har olika sätt att mäta för att bommarna har olika form. Vissa märken är bredare upptill, vissa är bredare nertill, det beror på vad för hästar de är konstruerade för.

Diabolical_Kitten skrev:
Då kan ju du förklara för mig varför islandssadlar i 9 fall av 10 är betydligt smalare än sadlar anpassade för cobraser, t.ex. Globus.
Islandshästar är som ponnier, de är runda över ryggen, men då de är så små är de inte särskilt breda nertill.
Fjodringar har generellt en grövre benstomme, och därför kräver de också bredare bomvidder.

Jag vet hur man tar man gradtalen på en sadel, och tillverkarna har olika sätt att mäta för att bommarna har olika form. Vissa märken är bredare upptill, vissa är bredare nertill, det beror på vad för hästar de är konstruerade för.

Märkligt, min islandshäst var bredare än nordsvensken när jag skulle prova dennes sadel. Den var större o kraftigare, men bred det vard en inte.

Nej, jag tycker inte du kan gå i generalisera att si o så är islandshästar. Om de är breda nertill?? Vad menar du :confused:

Att islandshästsadlar är smala är något som ändrats sista åren, när sadeltillverkarna förstått att islandshästar är BREDA på ryggen :angel:

Det finns nsv som är smäckra, likaså som det finns hbl som är breda och haflinger som är smäckra.

En häst som är rund = bred upptill
Ett välmusklat hbl med normal manke = bred nertill

Hästar som haflinger och fjordingar är oftast breda upptill och nertill. En islandshäst är oftast bara bred upptill, då de är runda över ryggen.
Därför kan du inte säga att NSVs sadel var för smal för din häst, då passformen förmodligen inte passade en rund häst. Men den kanske passade en häst som var bred nertill men med en högre manke än vad din häst har.

Du har varken sett min häst, nsv-hästen eller sadeln?? Så hur kan du uttala dej om det?

Jag tycker inte man kan köra sadelutprovningsmetoden på Bukefalos. Tipsa kan man, prova ut sadel bör vederbörande göra på ett seriöst ställe med många sadlar att prova som passar både häst o ryttare.

Var skulle jag ha sagt att jag har sett din häst, nsv eller sadeln? Jag säger bara hur det kan förhålla sig, för det är inte första gången någon säger att en sadel är för smal, medan det egentligen beror på andra saker.

Min gamla syntet låg innan på en islandshäst. Synteten växte dock min häst ur rätt så snabbt, provade sadeln nu för ett tag sedan o sadeln låg inte an för fem öre , typ 20 cm över manken , den gick liksom inte lägga på vettigt änns så trång är den nu. Men fjordingaran ser ju lite olika ut. Finns ju lite modernare lättare variant fjording som inte alls ser så maffiga ut. Dock är min häst lite mer av den äldre bredare varianten, men så farligt bred rumpa eller bog har hon dock inte. Vi har även tagit hen än sån där ribbad islandshäst sadel än gång från hööks i strl vid tror jag o den passade inte någon av våra hästar enligt hon som hjälpte oss. Men det skiljer ju mkt på sadel o sadel finns säkert islandshäst sadlar som passar nån av våra fjord. Och en normal islandshästsadel i strl vid passar nog en hel del lättare fjordingar. Har några fjord uppfödare i närheten o många av deras hästar är betydligt mindre än våra mkt mindre muskler o mkt smalare i stommen om ni förstår

ska bara uppdatera läget lite tänkte jag. Tog en bild på stoet igår o det ser förskräckligt ut http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id2392862.html

visst nu ska hon få fölet vilken dag som helst men jag läst att det är oftast bara några grader hästarn brukar bli större där sadeln ska ligga när de är dräktiga o hur ska man få på en sadel på denna stackars häst om några månader? jisses, tror inte en "mjuk" bomlös skulle ligga still, men ska väl ta hem en demo sadel då sen o prova iallafall.

fjordinghanna skrev:
Har mätt fjordingarna i stallet, dock är det istortsett bara min häst som rids för tillfället. Hade svårt att få exakt mått men hon har inte under 115 grader, kollade flera gånger o det var 115 alla gånger utan en gång då det var 118. Nu är hon dräktig men tycker inte att hon breddat sig så enormt. Ska dock väntatills efter fölet ett tag med sadelköp!Troligtvis åker vi då till sharpman..

Vad finns det för märken som har sadlar i denna vidden till raka ryggar med omarkerade mankar? funderar på globus(36?), bates , jensen eller eventuellt köpa en bomlös st dressyr, vad vet ni om dessa sadlar? Tycker jensen verkar väldigt prisvärt med tanke på att de verkar typ kunna skräddar sy sadel för 7000 om jag såg rätt?

Mammas häst som typ inte rids mycket nu ska vi kanske också kolla på sadel åt, men honom blir det nog svårt. Har HÖG manke o svängd rygg(rätt rejält om jag jämför med min häst) och inte särsilt stort sadeläge o min mamma behöver 17,5-18 tums :crazy:
Han har just nu ca 114 grader men är han är hålig efter dåilgt anpassad sadel så han behöver nog större. vad för sadel kan va ide o prova? Han är för övrigt väldigt baktung o har haft problem med ryggen...

Jag använder montségursadel på min tunn-runda bruksnordis utan manke. Det är en handgjord bladsadel som indivianpassas - försäljaren kommer ut och hjälper till med måttagning och så får man hem en sadel som är anpassad efter den häst som skall ha den.
Sätena påminner om westernsadelns säte, dvs. bäckenet hamnar i en mer "öppen" vinkel, och stigläderfästena sitter litet längre bak än vanligt vilket ger bättre förutsättningar för en lodrät sits... Det är trepunktsfäste för sadelgjorden, vilket gör att de ligger still jättebra på runda hästar utan manke.
De går att få i kortad variant, tex. till kortryggade fjordingar eller islänningar:)
Ligger mellan 12.000 och 15.000 kr.

Jag använder dessutom samma sadel på min jättetunna omusklade travare, men med en annan pad- funkar utmärkt. Ligger dessutom skapligt på d-ponnyn, med kort rygg och tunn, hög manke.

kolla på
www.montsegur.se

Liknande trådar

Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 011
Senast: Amaryllis
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 437
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka