F
fjordinghanna
Sv: sadlar 113-118 grader?
okey. Nån som kollade bilden på gjorden jag grejat med? på länken en bit upp.
okey. Nån som kollade bilden på gjorden jag grejat med? på länken en bit upp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Diabolical_Kitten skrev:Då kan ju du förklara för mig varför islandssadlar i 9 fall av 10 är betydligt smalare än sadlar anpassade för cobraser, t.ex. Globus.
Islandshästar är som ponnier, de är runda över ryggen, men då de är så små är de inte särskilt breda nertill.
Fjodringar har generellt en grövre benstomme, och därför kräver de också bredare bomvidder.
Jag vet hur man tar man gradtalen på en sadel, och tillverkarna har olika sätt att mäta för att bommarna har olika form. Vissa märken är bredare upptill, vissa är bredare nertill, det beror på vad för hästar de är konstruerade för.
fjordinghanna skrev:Har mätt fjordingarna i stallet, dock är det istortsett bara min häst som rids för tillfället. Hade svårt att få exakt mått men hon har inte under 115 grader, kollade flera gånger o det var 115 alla gånger utan en gång då det var 118. Nu är hon dräktig men tycker inte att hon breddat sig så enormt. Ska dock väntatills efter fölet ett tag med sadelköp!Troligtvis åker vi då till sharpman..
Vad finns det för märken som har sadlar i denna vidden till raka ryggar med omarkerade mankar? funderar på globus(36?), bates , jensen eller eventuellt köpa en bomlös st dressyr, vad vet ni om dessa sadlar? Tycker jensen verkar väldigt prisvärt med tanke på att de verkar typ kunna skräddar sy sadel för 7000 om jag såg rätt?
Mammas häst som typ inte rids mycket nu ska vi kanske också kolla på sadel åt, men honom blir det nog svårt. Har HÖG manke o svängd rygg(rätt rejält om jag jämför med min häst) och inte särsilt stort sadeläge o min mamma behöver 17,5-18 tums![]()
Han har just nu ca 114 grader men är han är hålig efter dåilgt anpassad sadel så han behöver nog större. vad för sadel kan va ide o prova? Han är för övrigt väldigt baktung o har haft problem med ryggen...