Sadlar- bättre förr?

QuickStar

Trådstartare
Jag har funderat en del på det här med sadlar, deras kvalité och passform framför allt.

Min gamla stübben och min ännu äldre Passier passar på så gott som alla hästar, dom kanske inte ligger 110% på alla hästar men helt acceptabelt medans de nya sadlarna verkar passa till väldigt få hästar. Är det bara jag som tycker detta?
För min del (och för andra med flera hästar) är det ju kanon att ha en sadel som passar bägge ens hästar, sadlar är ändå ganska dyrt och jag vill gärna ha en hopp/allround och en dressyr att växla mellan, skulle jag då ha 2 till varje häst blir det 4 sadlar. Om jag köper bättre begagnat ligger jag alltså ute med runt 20` i bara sadlar som åtminstone är helt orimligt för min del.

Flera av mina vänner och bekanta har haft stora problem att hitta sadlar när de ska köpa nytt, inget passar utan av 30 sadlar ligger 1 riktigt bra och 3 sådär medans resten ligger förskräckligt dåligt.
Det slutar oftast med att sadlen får special beställas och kostar skjortan
Om detta nu är något trix från sadelskaparna att sadlarna inte ska kunna användas till ägarens alla hästar varför inte göra sadlar som faktiskt passar de vanligaste typerna av hästar? en jag vet har testat i princip en av varje märke i olika strl och inget passar, mer än hennes gamla stübben allround.. Som hon tyvärr inte kan ha eftersom hon behöver en flatback med lite andra knästöd än vad allroundsadlen erbjuder.

sen till kvalitén, mina gamla sadlar är välskötta och knarrar friskt och är mjuka, inga direkta förslitningar trots daglig användning.
Flera vänner till mig har köpt nya sadlar i prisklassen mellan 12´-18` allihopa har tappat färg i sitsen och vid skänklarna, på en av sadlarna skavdes hela lädret ner vid skänklarna så lädret numera är så tunt att det snart går hål. Sitsen är likadant fast inte riktigt lika illa. Gör dom sadlar precis som mobiltelefoner? Att dom bara ska hålla en viss tid innan dom går sönder så du måste köpa en ny?

Jag förstår givetvis att det finns undantag, någon dag stöter jag säkert på en häst som absolut inte kan ha någon av mina gamla sadlar och det finns säkert de hästar som kan ha flera av de nyare sadlarna, men till stor del verkar det tyvärr inte vara så...

Lite svammel, era åsikter?
 
Sv: Sadlar- bättre förr?

Håller nog med om kvaliten, men en sak är negativt med gamla sadlar - dom är ofta för hårda och alldeles för smala i bommen för dagens breda halvblod.

Sen så har det väl med märken att göra, Passier håller ju fortfarande i måååånga år. Men min sprillans nya Passier ligger iaf helt kass på min ena häst, alldeles för rak i bommen, på mitten är det typ 2cm från sadelbossorna och ned till hästryggen.... Snacka om punkttryck! (Nu rider jag givetvis inte med den, bara provade att lägga på den för att se om hästarna kunne ha samma sadel).
 
Sv: Sadlar- bättre förr?

Nja kan nog inte hålla med dig om att dom är hårda, bägge mina är mjuka i sitsen, likadant med flera av andra gamla sadlar jag haft, men det beror ju helt på hur de skötts och används, en sadel som hängt i en ladugård i 20 år är säkerligen mycket hårdare än en som används regelbundet i 20 år.

jag tycker jag har väldigt breda hästar men mina "smala" bommar passar utmärkt på bägge
 
Sv: Sadlar- bättre förr?

jämfört med dagens latex-stoppade sitsar så är dom nog rätt hårda, alla jag har sett har varit det. men allt är ju relativt, och hur man upplever en sadel beror ju mkt på vad ens rumpa är van vid... ;)
 
Sv: Sadlar- bättre förr?

okay då, där får jag ge mig, jämnför med gelsitsarna så är de hårda men jämnför med andra utan gelsits. fast det är klart jag har ju nästan inte haft annat än mina gamla stubben så jag är väl så van att jag upplever dem som mjuka ändå :)
 
Sv: Sadlar- bättre förr?

Vadå ?? Skulle dom gamla sadlarna vara smalare än dagens nya???

Min gamla Passier (juni-70) är lika bred som en sadel som är minst XX-vid i bomvidd.

Passieren passar min ardenner som handen i handsken. Precis som den har gjort i princip alla hästar jag använt den på.

Den ligger superbra även på våran new forest. Dock lägger jag en orange "gummi"pad emellan för att den inte ska glappa någonstans.

Eftersom Passieren börjar bli sliten, används ca 5-6 ggr/vecka, så har jag beställt en ny sadel.
Som dom flesta har jag inte råd med vad som helst, så det fick bli en Maxam Cob GP XX-vid.
Den modellen är i "normal" utförandet minst jämförbar med X-vid.
Vilket blir att sadeln är minst XXX-vid om man jämför med en normalbommad sadel.

I reda centimetrar blir skillnaden mellan Passieren och Maxamen inte stor ( 2 cm!!).

Så nääh, jag kan inte instämma i åsikten att gårdagens sadlar är smalare än dagens...
 
Sv: Sadlar- bättre förr?

Provade en gammal Lewa sadel på min breda arabdam och tillskillnad fårn alla andra sadlar jag provat, de flesta nya, så var den här på tok för bred. Så jag instämmer med föregående talare, gamla sadlar är superbreda! Dessutom hade den en mjuk och skön sits så myten om hårda sadlar håller nog inte heller :-)
 
Sv: Sadlar- bättre förr?

Hej!
Jag tror nog att en del hästfolk har fått lite dille på att byta sadel.
Sen har nog många för bråttom, de köper en kass lågprissadel och sen får de ändå byta ut den ganska snart för att den har tappat formen eller nåt.
Jag själv har en ny wintec som man lätt kan justera vidden på. Jag tycker att det är den bästa syntetsadeln, dessutom passar den min nordsvensk fint.
 
Sv: Sadlar- bättre förr?

Åååååhhh, jag bara älskar Lewa sadlar......

Önskar dom fanns så breda att dom passar min ardenner.......

Men gamla Stübben och Hubertus är dock ruskigt hårda att sitta i.....
 
Sv: Sadlar- bättre förr?

Den här Lewan var iaf sjukt bred. Min häst som ändå drar 35-36 i Appaloosa bara försvann i den här. Den låg mot manken utan att ha sadlegjord. Fast det vara bara storlek 16 i sitsen så det kanske skulle se roligt ut på en ardenner :-)
 
Sv: Sadlar- bättre förr?

Håller med om att Wintec har jättebra syntetsadlar.
Men vad gör man när deras nya modell Wide med vidaste järnet ändå är ca 3.5 cm för smal till min unghäst.....
 
Sv: Sadlar- bättre förr?

Har också funderat på detta... Ska själv byta dressyrsadel nu eftersom jag vill ha en med lite djupare sits än min gamla. Min gamla sadel har passat på två araber och ett halvblod och om någon av hästarna har ändrat form så har det fungerat bra med fårskinnspad. Min teori är att det handlar om business både från sadelhandlaren och sadelutprovaren. Hur ska man ha råd att byta sadel varenda gång hästen ev musklar ur eller musklar upp?!!

Tror att om man satsar på kvalitet och använder sitt sunda förnuft och erfarenhet så brukar det som regel inte vara så svårt att se om sadeln passar eller ej. Men det är helt klart svårt att "värja" sig för försäljarna när man är ute och ska köpa ny sadel... :banana:
 
Sv: Sadlar- bättre förr?

Jag upplever att månaga av de äldre sadlarna är sneda i bommen och att de flesta har alldeles för smala kanaler mellan bossorna. Men kvaliteten i läder o hantverk är oftast väldigt bra!
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 091
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp