Sadlar!! *bilder*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TheDot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 175
  • Visningar Visningar 18 600
Sv: Sadlar!! *bilder*

Sweet skrev:
Det ser ut som torra fläckar? (Lite svårt att se) Och är det torra fläckar så trycker sadeln, man kan inte alltid gå efter att manken går fri, din häst ser dessutom ut att ha ganska markerad manke. Vad har du för bomvidd på sadeln? Du behöver nog en vidare men då får du nog ha en med cutback för att ge plats åt manken.
Den är XW... vet inte vad det är i gradtal... Enligt en väldigt nybörjaraktig mätning så behöver han 91 grader... eller om det var 93.

Min häst (varmblodstravare) är ca 90-95 grader och till henne hade jag en Griffin hoppsadel med vid bom och den var nästan för vid så det låter lite skumt att din häst kan ha en xw maxam... Vid bom på griffin maxam är ca 95 grader en xw är ca 105 grader.

Ja, jag kollade lite på gradtalen hos griffin, och XW var över 100. Då är han antagligen "bara" vid :)

Men om W är cirkus 95, så borde den väl inte vara för trång egentligen? Kan det vara gelpadden som trycker?

En sadel med ullstoppning som är jämn i stoppning behöver inte nån pad för stötdämpning/tryckfördelning. Och som popeye skrev, en fårskinnspad är det optimala om man nu ska ha en pad. Vilket du inte behöver.
Sa sadelutprovaren till dig att använda en pad?

vi provade den med pad också så det borde inte ha vart nåt problem isf..

Varför provade ni den med pad? För att den var för vid eller för att sadelutprovaren har sagt till dig att det är bättre för hästens rygg med en pad?

*Suckar* så klart!! Köpt där jag inte kan få tag på dne *gråter*, det finns ingen nät affär som säljer den??

Tänkte också kommentera det! Ser ut som den går uppåt redan från mitten av sadeln? Kan dock bero på att gjordfästerna är långt fram så att när man spänner gjorden lyfter sadeln bak. Behöver ju inte betyda att den glappar när du rider.

Åå, det där skulle vara snyggt på Arrow! :love: Måste haaaaa...... Men bor ju inte direkt nära St.holm... Man kanske skulle kolla upp om det går att beställa från utlandet? RG är italiensk eller hur?

Kan inte komma ihåg att jag sett det nån gång.... Men får kolla i Oslo till hösten då, om jag åker dit.

Här är mina sadlar Hoppsadlen är en Prestige/Appalosa Venezia
och dressyrsadlen är en Harry Dabbs

Marillensomprovdocka007.jpg

Marillensomprovdocka001.jpg

Den färgen kommer bli sååå snygg sen när din häst blir vit!! :)

Men tycker du ska köpa en längre gjord, det är inte bra att spännerna sitter så långt ner, dom kan nypa hästen vid armbågen!

PÅ den bilden hade jag bara satt på henne den för att ta kort på shabraket till ett annat inlägg här, (ville se skm. i olika färger) rider inte med den gjorden det var bara att den låg mest tillgänglig!
Men tack för tippset!

Vi provade ju sadeln såklart utan pad först men när jag skulle rida satte vi på en

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: IngelaH
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
769
Senast: Blyger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 233
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V