Sadlar från ÖB

norrland65

Trådstartare
Var in på ÖB häromdagen...

Såg att det fanns ponnysadel för 299 kr och storhästsadel för 399 kr. :eek::cry:

KAN det ens finnas en enda person som köper en sån sadel till en stackars häst?

Sadlarna såg ut som... tja... :devil::devil:

Norrland

Sv: Sadlar från ÖB

det inte bara kan finnas sånna människor, utan det dm finns med allrsa största säkerhet.

ja det finns det.

en tjej i ett stall jag stod i för ngra år sen. tog hem en osedd unghäst på foder (fullblod) från gotland, och gick till ÖB och köpte en sadel.

jag behöver nog inte säga att hela häst hanteringen i sin hehet var oerhört smärtsam att bevittna.

jag tycker det borde finnas ngn sorts lag på vad butiker får sälja, och vissa kriterier som varan skall hålla, om den ska användas på en levande varelse. eftersom det tydligen inte räcker med sunt bondförnuft från de som handhar djuren.

vet en person som köpte en sån sadel för nått år sedan och red omkring i. med tanke på att du har sett sadlarna så behöve jag nog inte säga mer om hur den sadeln var? som tur är så är den borta nu.

min bror och sambo fråga om man kunde köpa en sån sadel till hästen. jag talade flera gånger om vad det var för skit. och tillslut lyssnade dom. men när dom hade en sadel som passa hästen så köper dom en sprillans ny för 1000kr. jag höll på att få spader :(. den såg dessutom smal ut + att dom har fårskinnspadd under, " den duger åt oss". javisst men duger den åt hästen då? :crazy:

allt tjat om vikten av bra sadlar i onödan :mad:

jag tycker det borde finnas ngn sorts lag på vad butiker får sälja, och vissa kriterier som varan skall hålla, om den ska användas på en levande varelse. eftersom det tydligen inte räcker med sunt bondförnuft från de som handhar djuren.

Vet du, just det pratade vi om i famlijen när vi såg sadlarna. Att någonstans borde handeln ha ett ansvar för vad som säljs. Vad skit som helst kan ju inte krängas. Du kan ju bara tänka sadelns rätta värde om ÖB säljer den för 299 kr. 50 spänn?

Norrland

dom har kostar 999 och 799 men öb säljer ut dom nu därför så är dom extra billiga. Så värdet är högre än 50 kr men inte så värst mycket mera.

men när dom hade en sadel som passa hästen så köper dom en sprillans ny för 1000kr. jag höll på att få spader :(. den såg dessutom smal ut + att dom har fårskinnspadd under, " den duger åt oss". javisst men duger den åt hästen då? :crazy:

Ja, suck. Märkligt att folk kan köpa häst, men måste spara genom att köpa billig sadel. Jag menar, man köper ju inte en sko man får skavsår av själv heller. Hur svårt ska det vara att förstå? Men det finns nog många som inte förstår bättre, tyvärr.

Norrland

Vet du, just det pratade vi om i famlijen när vi såg sadlarna. Att någonstans borde handeln ha ett ansvar för vad som säljs. Vad skit som helst kan ju inte krängas. Du kan ju bara tänka sadelns rätta värde om ÖB säljer den för 299 kr. 50 spänn?

Norrland

Ja exakt.
tyvärr finns ju ingen sådan lag, det är ju samma linje som ang. hästpratare och andra kvackare, att allt ansvar faller på hästägaren, det finns ingen moralisk etisk lag för vad man får försöka kränga.

Ja exakt.
tyvärr finns ju ingen sådan lag, det är ju samma linje som ang. hästpratare och andra kvackare, att allt ansvar faller på hästägaren, det finns ingen moralisk etisk lag för vad man får försöka kränga.

Det har du helt rätt i. Tyvärr får många djur lida. Jag reflekterar över att just hästbranschen verkar mest drabbad. Inom ex hundvärlden verkar inte samma fenomen finnas, med ex hundpratare osv... Kan det ha att göra med att många hästägare är väldigt unga? Eller är det en fördom?

Norrland

Alltså jag blev verkligen illamående när jag kikade på ÖB sadlarna sist jag var där :crazy::crazy:

Tycker det är fruktansvärt att det får lov att sälja och att folk faktiskt köper sådanna :confused: Usch och fy

Finns iaf en här på buke som tar föl av trähästar och fodrar de. Så varför inte?

Jag hade kanske inte köpt en sådan, men jag har ingen trähäst heller

Hahaha satt precis och tänkte på att en sådan sadel skulle vara perfekt till barnens leksakshäst vi har funderat på att bygga i trä..

Det enda de duger till i mina ögon.

Gör inget att den är sne och dan men barnen blir glada av att få leka med en "riktig" sadel då de inte får peta på de jag har till hästarna.

Borde säljas med en varningstext om att de ej bör användas till levande djur.

Jag har sett dom och dom funkar ju fint till trähästar, men säkert även till unghästar som bara ska ha sadel på ryggen men inte ryttare på...det är nog enda gången jag skulle köpa en sådan sadel...

Jag håller med!

Borde det inte gå att skicka in någon protestlista till ÖB eller något, de verkar ju inte fatta själva vad de orsakar för skada.

Jag vet en tjej som köpte en sådan sadel och vi tjatade på henne massor men hon vägrade lyssna. Tillslut var det någon som stal den och förstörde den eftersom hon inte förstod vad hon orsakade hästen (som då hade rejäla ryggproblem).

Nämen nu ska ni inte racka ner på ÖB-s sadlar för dom är jättefina. Får jag nån gång för mig att jag ska inreda hallen som en sadelkammare så kommer jag att köpa ett gäng som dekoration. Runsvens grejer är bara högsta kvalitet, fast i omvänd ordning. ;)

Kingston ser ut som rena kvalitesadlarna jämfört med ÖBs.

Norrland

Och då poppar tråden om slakten på en Kingston upp i mitt huvud.
Om sadeln kostar 300 spänn så kan man ju fundera på vad den är stoppad med...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 202
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 708
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka