Sadlar från ÖB

Sv: Sadlar från ÖB

Jag vet några som har köpt en sån sadel!

Dom använder den på en trähäst dom byggt till deras dotter på 4-5 år :D
Hon sköter den, borstar den och sadlar den alldeles själv - lite då och då

Plockade i sär en lågpris sadel den var med en häst jag köpte. Det var dock inte ÖB sadel. Men har bilder på hur den såg ut innuti. Det var stoppat med bollar av trådar och bommen var sned och det fanns mycket att önska när man såg hur sadlen såg ut inut i.

Det är nästan så att man blir sugen och köpa ponnysadeln bara för att ta isär den och se. Man undrar ju vad de använt för material för att kunna göra sadeln så billig.

Norrland

Det är nästan så att man blir sugen och köpa ponnysadeln bara för att ta isär den och se. Man undrar ju vad de använt för material för att kunna göra sadeln så billig.

Norrland

Kan inte någon göra det och lägga upp bilderna här?? :D

Jag offrade mig när det gäller Kingston, nån som känner sig manad? :rofl:

*kl*

men det är väl ändå inte affärens ansvar om nån köper och använder sadeln?
körkort för hästinnehav tycker ja borde vara obligatoriskt!
alla affärer vill köpa in så billigt som möjligt och sälja så dyrt som möjligt och så länge det finns folk som köper lågkvalitesaker kommer det åxå att finnas lågkvalitesaker.

Ja, suck. Märkligt att folk kan köpa häst, men måste spara genom att köpa billig sadel. Jag menar, man köper ju inte en sko man får skavsår av själv heller. Hur svårt ska det vara att förstå? Men det finns nog många som inte förstår bättre, tyvärr.

Norrland

billig häst och rider man bara i skogen och inte tränar och håller på så kan man ha en skitsadel. det duger då.
jag har slutat att bry mej, det är som att tala till döva.
jag hoppas faktiskt att hästen börjar krångla för dom så att dom lyssnar tillslut. men hästen är väl alldeles för snäll så det är väl att hoppas på för mycket.

Med jämna mellanrum kommer dessa trådar upp, är det inte sadlar från ÖB så är det sadlar från Börjes, och alla på detta forum får tillfälle att tala om hemska dessa sadlar är, och att dom aldrigggggggggggg skulle använda dessa sadlar. Det är himla tur att alla på detta forum är så seriösa, att dom aldrig skulle köpa en Öb sadel som longeringssadel!

Oj vad du verkar bli träffad : )

det är omdu läser tråden dessutom, faktiskt flera som nämnt just detta, att ok om man ska lägga den på en unghäst som inte skall bära ngn i sadeln.
sen kan jag väl i.o.f tycka att det är rätt udda ändå, att behöva gå till ÖB för att fixa detta. Har man unghäst så har man förmodligen också tillgång till ngn sadel som funkar. på ena eller andra sättet, endera via tidigare hästar, eller goda vänner/tränare/medhjälpare.

Jag tycker du skall vara glad åt att det finns folk som är insatta nog ang. sadlar och hästvård i största allmänhet, varför kastar du spyor åt deras håll ?

Känns det bättre nu ? ;)

Man kanske inte vill ha Ordinarie sadel på. Även en "billig" lädersadel kostar 10000. En unghäst som sedan inte vet vad det innebär och rullar sig har genast sabbat sadeln. Så jag förstår att man inte vill ha sin ordinariesadel på en unghäst som inte ens är inriden.

Med jämna mellanrum kommer dessa trådar upp, är det inte sadlar från ÖB så är det sadlar från Börjes, och alla på detta forum får tillfälle att tala om hemska dessa sadlar är, och att dom aldrigggggggggggg skulle använda dessa sadlar. Det är himla tur att alla på detta forum är så seriösa, att dom aldrig skulle köpa en Öb sadel som longeringssadel!

Nej, jag skulle aldrig ens komma på tanken att köpa en billig sadel från Börjes eller ÖB att rida i regelbundet.

Det skulle endast vara, som många påpekat, till unghäst som inte ska ha någon ryttare i sadeln utan bara vänjas in. Eller, föralldel, till barnens trähäst. :)

Jag har sålt flera gamla märkessadlar ex Zaldi, Hubertus till en billig penning (under tusenlappen). De har köpts av unghästägare som bara ska ha sadeln en begränsad period, för att sedan köpa en ny utprovad. Om den gamla sadeln är hel och i någorlunda skick, tycker jag att det är ett bättre alternativ än ÖBs sadel. Det finns gamla lädersadlar till salu för små pengar om man letar.

Jag tycker att när man köper häst, får man lägga på en summa för sadeln på inköpspriset, om det inte följer med en bra sadel. Dvs att man själv får räkna med att hästen är minst 5000-10000 kr "dyrare" än inköpspriset, just för att kunna köpa en vettig sadel.

De som väljer att köpa ex en billig från Börjes eller ÖBs sadel att rida i, måste vara väldigt okunniga. Hårt, men sant.

Norrland

Senast ändrad:

Man kanske inte vill ha Ordinarie sadel på. Även en "billig" lädersadel kostar 10000. En unghäst som sedan inte vet vad det innebär och rullar sig har genast sabbat sadeln. Så jag förstår att man inte vill ha sin ordinariesadel på en unghäst som inte ens är inriden.

vad är det du svarar mig på?
jag har faktiskt aldrig haft en unghäst som rullat med sadeln eller ens tänkt tanken i några banor att förstöra den. Men låt oss nu säga att det finns såna - ja visst, SOM JAG SKREV - släng upp ÖB sadeln, det är väl ingen som har kritiserat det?

sen kostar INTE en begagnad trevlig sadel minst 10.000. Marknaden är mättad gällande begagnade så du kan lätt få en för 5 tusen om inte mindre.

Varför ska du ha en longeringssadel? Varför inte longera med din vanliga sadel, eller en longer/tömkörningsgjord?

*kl*
Som ngn annan skrev så tycker jag det borde finns ngn form av tillstånd för att få sälja sadlar. Te.x att det kanske ska finnas ngn i personalen som har lite koll på hur det här med sadlar funkar. Att sälja sadlar i storleken "ponny" och "häst" är ju helt sinnessjukt.

Varför ska du ha en longeringssadel? Varför inte longera med din vanliga sadel, eller en longer/tömkörningsgjord?

*kl*
Som ngn annan skrev så tycker jag det borde finns ngn form av tillstånd för att få sälja sadlar. Te.x att det kanske ska finnas ngn i personalen som har lite koll på hur det här med sadlar funkar. Att sälja sadlar i storleken "ponny" och "häst" är ju helt sinnessjukt.

Det kanske borde vara tillstånd för att få hålla häst?
Så länge vem som helst kan köpa häst, lär det nog finnas ÖB och liknande sadlar.

kl*

Såg häromdan att en ridskola använder sadlar från öb på deras hästar. Stackars stackars pållar:cry: Trodde att man visste bättre än att lägga dessa sadlar på ryggen då man bedriver en större ridskola :eek:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 202
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka