Sadlar med smal midja

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 277
Sv: Sadlar med smal midja

De jag kommer att tänka på direkt är: Kieffer, Stübben, Kentaur, HdR. (vill också ha sådna sadlar)

Den sadeln jag ridit i som haft smalast midja och samtidigt varit ordentligt djup är Amerigo Cervia. Har ridit i Classic också och den var betydligt bredare.

Childeric har också relativt smal midja men endast DGP modellen är djup, DAC som vi har mest här i Sverige är en halvdjup modell.

Bredaste jag suttit i är Bates och Albion.

Dock så måste jag bara säga att i en välbalanserad sadel så behöver inte sätet vara superdjupt för att man ska sitta stadigt. Det är andra saker som spelar in annat än djupet, så som sadelns balanspunkt och knästödens stl och placering. Jag har ridit i flata CC sadlar som jag suttit otroligt mkt bättre i än vad jag gör i många djupa sadlar. Min häst är stor och rör sig mkt, vissa sadlar flyger man som en vante i, men det har inget samband med sätets djup. Så stirra dig inte blind på att du skall ha en djup sadel. :)

Kom på en till: Bates Caprilli. Den är smal, men inte jättedjup. (Men för mig är en sadel djup om det inte är en flatback-sadel.)

Cobra och Jaguar. De är dock inte så djupa, men det behövs inte då de är väldigt välbalanserade.

Både min Crown Jessica och Wellington Elite har smal midja och säte åt det djupare hållet.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 338
Senast: Silje
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
268
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
232
Senast: Fibusen
·
Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka