Sadlar till araber!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hibicza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 6 520
H

Hibicza

Har letat sadel åt min häst nu en period utan större framgång. :cry: Hon har kort rygg vilket ställer till problem. Jag måste antagligen köpa en dressyrsadel som är 16,5" vilket kanske blir lite litet? Vad har ni för sadlar till era araber och vilken storlek har ni på dem?

Sv: Sadlar till araber!

Det vill jag med veta. Letar efter en lämplig sadel at rida in min arab i. Verkar vara väldigt svårt.

Har just nu samma som jag har på mitt halvlbod en Prestige silver star..Funkar bra..men ska köpa antingen en prestige till eller en Bates Caprill flatback 16,5 " har 17" i den andra och 16,5" är max för dom är ju korta i ryggen som sagt..:)

Till min arab så har jag en allrond-mot hoppsadel som är 17" och 34 i bommen. Dock är det inget märke på den (gjord i argentina). Så omöjligt att hitta en sadel tror jag inte att det är.:idea:

Fick med denna sadeln när jag köpte hästen och förra ägarna hade provat ut den hos någon hästaffär tror jag...
Enklast är nog att prova ut en sadel hos någon kunnig. Jag tycker man ska tänka på att dom är rätt så breda (bred bom) och har en kort rak rygg...

En Crown kanske??? Korta för raka ryggar...
Hade en på mitt korsningssto, halvblod/arab, funkade väldigt bra.
Den var det 17" på.

Hibicza skrev:
Har letat sadel åt min häst nu en period utan större framgång. :cry: Hon har kort rygg vilket ställer till problem. Jag måste antagligen köpa en dressyrsadel som är 16,5" vilket kanske blir lite litet? Vad har ni för sadlar till era araber och vilken storlek har ni på dem?

Skulle nog våga påstå att ALLA jag känner som har arab (i min närmsta bekantskapskrets och det är många) rider med bomlösa sadlar. Rider distans och träffar på många araber ute på tävling där är det kanske mer blandat. Diskussionen kring sadlar är dock livlig. Det är ofta svårt att hitta sadel som passar arab.

Hälsning Maja

Vad har du för byxstorlek?

Du ska inte köpa en sadel som är för liten för dig men som är kort nog åt hästen. Köper du en sadel som är för liten för dig kan inte bommen fördela vikten, och detta kommer leda till punkttryck.

Alla riktigt korta märken har kilbossor och är spikraka eller väldigt raka i sin passform. Dessa märken är :
Albion (15 000 +) (kortast av alla)
Globus (5 300 +)
Clincher (10 000 +)
Arabian (14 500 +)
Frank Baines (16 000 +)
Equipe (16 000 +)

Jag har en haflinger som har en rygglängd på 44,5 cm, och jag har en stor rumpa som kräver 18" sadlar. (stl 46 i byxor) Dessa märken ovan är raka nog och korta nog åt honom i rätt sitsstorlek. Kortare sadlar än så här har jag inte träffat på.

min förra sadel var en kloster shöntal.
den hade används till arab när jag köpte den.
vid och kortare än min nuvarande baines.
tyvärr musklade min yllemössa ur den ganska snabbt så att jag skall sälja den.
mycket kort och smidig sadel för att vara 17 tum.

Albion passar perfekt på min arab med ganska rak rygg, hon kan t.o.m ha en 17" utan problem fast det kan bli lite långt i andra märken.

Men nu har jag en bomlös sadel, en Star Trekk comfort shorty. Min stallkompis har en likadan till sin arab med väldigt kort rygg. Så kan du tänka dig bomlös kan jag rekommendera en Star Trekk! Den känns precis som en bomsadel att rida i för övrigt, väldigt stabil och bra.

Min arab har en Jeremy Rudge hoppsadel med X-vid bom. Dock så är hon lite längre i ryggen än en "normal" arab.

Hon har tidigare gått med Hubertus som låg bra då. Crown verkar också passa bra.

Stopek skrev:
Det är ofta svårt att hitta sadel som passar arab.

Det skulle jag inte vilja påstå. det kan skilja sig enormt mycket. Jag har aldrig haft några problem med att hitta sadel till min arab och dom arabhäsrägare jag känner har inte heller haft några större problem med sadlar. Så nog finns det, ofta är det en fråga om hur mkt pengar man kan/vill lägga på en sadel.

Jag har en Horse Saver syntetsadel till min arab. Den ligger bra på honom, är kort och väldigt skön att rida i. Och priset är ca 2 000 kr för en ny. (Visst håller dom inte lika länge som en lädersadel, men jag är jättenöjd med min)

Började med en Caprilli 17", 30, sen en Morris& Nolan 17", 30, sen en Stübben Scandica 17", 31, sen en Morris& Nolan 17", 31, sen en Lewa 17", med obestämd bomvidd och till sist en Morris& Nolan 17", 33.

Kan tillägga att det rör sig om flera hästar! Vi har oftast haft besvär med att sadeln glidit framåt under ridningen... Ingen av hästarna har varit överbyggda eller så, utan ganska normala ryggar, breda och raka, samt att de är av den lite grövre och större typen av arab.

En duktig sadelprovare kan vara bra att ha när man ska prova sadel, oavsett om du har en arab eller annan ras! Kom ihåg att sadeln ska vara bra både för häst och ryttare! Jag har provat 18" sadlar som också de passat, även till de lite mindre araberna.

Lycka till!

Problemet med distansaraber är att det som fungerar på träningsritter hemma fungerar inte på längre tävlingsritter. Man kan visst ha en sadel som passar för dressyr och hopp men när det gäller distans så gäller högre krav.
Araber är ju så olika byggda i ryggen också. Jag har en breeed arab ( ca 130 grader) och då är det inte lätt att hitta sadlar.
Som dressyrsadel har jag en Griffin cob dressyr xx-vid. Den är dock ca 46 cm lång så den är inte superkort.
// Linda

130 grader...jisses...kan en häst verkligen vara såååå bred.....har jag svårt att föreställa mig....

Ha, ha.
Jo, han ser inte så bred ut eftersom han har manke också men där sadeln ska ligga så är han så bred.
// Linda

Hej!

Jag har en Bates Caprilli dressyrsadel storlek 17,5" till min arab och den funkar bra :) (än så länge får jag väl tillägga). Hade tidigare en Wintec Isabell Werth, men den blev för svängd i bommen när det vidaste järnet var i :cry: .

mahlmt skrev:
Ha, ha.
Jo, han ser inte så bred ut eftersom han har manke också men där sadeln ska ligga så är han så bred.
// Linda

Och jag som tycker min är bred...105 grader....Men är det sant att din arab är så bred....:rofl: ...

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka