aglaonema

Trådstartare
Någon som har tips på dressyrsadel i 17,5 som inte är längre än 44-45 cm, märke och modell? Själv hittar jag inte kortare än 47 cm sadlar.
 
Du skrev mest lite märken hit å dit fortfarande handlar det om dressyrsadel, märke OCH modell.
Ja, alla utom två jag räknade upp är dressyrsadlar. Jag tar dem igen: Equipe Emporio och Olympia, men även fler modeller av Equipe, Erreplus - jag hade Adelinde men även där är de flesta korta, Passier Corona, men även t ex Compact, alla Röösli är korta, och många fler med rundbossa. Det finns även korta Jaguarsadlar har jag för mig. Vi har dessutom mätt och provat många fler märken och modeller, som inte passat våra hästar på andra sätt, jag minns inte alla men det finns en hel del om man letar. Prata med en sadelutprovare så får du ännu fler tips. Som jag sagt tidigare - de flesta modernare sadlar har korta modeller eftersom dressyrhästar har fått kortare ryggar och mer rörliga bogblad. Vill man ha en äldre sadel är det rundbossa man ska titta efter i första hand. Billigare syntetsadlar är för det mesta långa och har kilbossor.
 
Ja det är just specifika modeller jag vill veta så man kan söka efter dom på begagnatmarknaden fast många av dom du räknar upp nu är tyvärr svindyra sadlar som inte går att hitta begagnade ens till ett rimligt pris. Jag skulle vilja hitta något billigare sadel som är kort utan att behöva gå ner i sitsstorlek.
 
Ja det är just specifika modeller jag vill veta så man kan söka efter dom på begagnatmarknaden fast många av dom du räknar upp nu är tyvärr svindyra sadlar som inte går att hitta begagnade ens till ett rimligt pris. Jag skulle vilja hitta något billigare sadel som är kort utan att behöva gå ner i sitsstorlek.
Då får du anlita sadelutprovare, som du redan tipsat om.
 
Ja det är just specifika modeller jag vill veta så man kan söka efter dom på begagnatmarknaden fast många av dom du räknar upp nu är tyvärr svindyra sadlar som inte går att hitta begagnade ens till ett rimligt pris. Jag skulle vilja hitta något billigare sadel som är kort utan att behöva gå ner i sitsstorlek.
Så du ska köpa en begagnad sadel och chansa på att den passar i övrigt? Hitta en sadelutprovare som är märkesoberoende, och prova en massa olika sadlar.
 
Så du ska köpa en begagnad sadel och chansa på att den passar i övrigt? Hitta en sadelutprovare som är märkesoberoende, och prova en massa olika sadlar.
Det går att skicka efter sadlar på nätet och kolla om dom passar att få ut en sadelutprovare långt bort ifrån är inte helt lätt.
 
Det går att skicka efter sadlar på nätet och kolla om dom passar att få ut en sadelutprovare långt bort ifrån är inte helt lätt.

Men du behöver ju ändå veta mer än anläggningsytan? Hur svängd sak bommen vara? Eller rak? Cutout? Antar att djup sits går bort? Går det med 17" om det är flatback (ovanligt för dressyrsadel, men ändå).

Det är ju helt onödigt att lägga fraktpengar på att få hem en sadel som redan teoretiskt är fel i bomformen.
 
Men du behöver ju ändå veta mer än anläggningsytan? Hur svängd sak bommen vara? Eller rak? Cutout? Antar att djup sits går bort? Går det med 17" om det är flatback (ovanligt för dressyrsadel, men ändå).

Det är ju helt onödigt att lägga fraktpengar på att få hem en sadel som redan teoretiskt är fel i bomformen.
Ganska rak är hästen men inte helt spikrak så lite svängd får sadeln vara. Såklart lättare att köpa mindre sits om sadeln inte är djup men önskar mig tyvärr inte en hopp eller allroundsadel. Lite plats för manken bör det finnas då hästens manke inte är jätteliten. Det finns några sadlar som heter mustang europa och sydney som inte är superdyra men korta fast tror inte dom är jätterymliga i sitsen heller.
 
Ganska rak är hästen men inte helt spikrak så lite svängd får sadeln vara. Såklart lättare att köpa mindre sits om sadeln inte är djup men önskar mig tyvärr inte en hopp eller allroundsadel. Lite plats för manken bör det finnas då hästens manke inte är jätteliten. Det finns några sadlar som heter mustang europa och sydney som inte är superdyra men korta fast tror inte dom är jätterymliga i sitsen heller.

Ganska rak, lite svängd
Lite plats för manken, som inte är jätteliten

Alltså, vilken sadel fungerar för HÄSTEN? Om vi bortser från sitsstorleken (som kanske inte går att matcha med längden på bossan). Det finns ju ekvationer som inte går att lösa...

Jo, det finns dressyrsadlar utan djup sits. Det finns dressyrsadlar med flatback. Men det är inte vanligt. Själv avskyr jag djup sits och stora stöd, så jag har Röösli.
 
Ganska rak, lite svängd
Lite plats för manken, som inte är jätteliten

Alltså, vilken sadel fungerar för HÄSTEN? Om vi bortser från sitsstorleken (som kanske inte går att matcha med längden på bossan). Det finns ju ekvationer som inte går att lösa...

Jo, det finns dressyrsadlar utan djup sits. Det finns dressyrsadlar med flatback. Men det är inte vanligt. Själv avskyr jag djup sits och stora stöd, så jag har Röösli.
Rak rygg men inte helt rak som jag skrev.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har dj largo, hur långa är ni och till vilken kåp stl ? Jag har hittat en 17" då min häst ej kan ha 17,5, men hittar bara sadlar...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Någon som har dessa stövlar? Har breda vader så har beställt med Wide, enligt mått ska den passa precis så hoppas den går runt. Vanliga...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
652
Senast: Robina
·
Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Litiabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp