säga nej till klasskompis?

vinkelina

Trådstartare
har kommit i en knivig situation. en klasskompis har råkat ut för en olycka och hoppar på kryckor. Hon kan då inte ta sig till skolan själv och behöver skjuts. Jag är den som bor närmast, men det är lite jobbigt att ta sig till henne då jag i stället för min vanliga skolväg måste köra genom stan (blir minst 15 min "omväg") normalt kan jag köra en omfartsväg med 80 väg hela vägen.

till saken hör att jag även precis börjat träna och gör det innan skolan. kör ca 45 min varje dag och åker efter det hem, duschar äter nått smått och sedan till skolan. vill inte duscha på gymmet då jag behöver 15-20 min innan jag slutar svettas.

skall jag hämta upp min klasskompis kommer jag att bli tvungen att skippa morgonträningen för att det blir för stressigt. är dessutom frågan om 5 veckors tid. Samtidigt så vill jag ju inte säga nej till henne heller för då kan hon inte ta sig till skolan

Hur skulle ni göra?
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag hade gått upp 15 minuter tidigare, tränat och sen hämtat upp klasskompisen.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

KL eller åtminstone be henne om bensinbidrag om hon inte erbjudit det själv ( vilket vore konstigt att INTE göra när det gäller så lång tid och omväg för dig!)
Har hon inga föräldrar eller syskon så ni kan turas om och du inte behöver ta alla dagar i veckan så kanske du bara behöver ge upp typ 1 träning i veckan?
Tycker inte du har någon skyldighet att möblera om hela ditt liv om du inte vill!
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag med men visst hade jag velat att vi skulle dela på bensinkostnaden! Det är skillnad på att vara snäll och att bli utnyttjad.

Visst, men det är en annan fråga. Kompisens problem var som jag förstod det ett tillfälligt handikapp pga en olycka, inte att ha hamnat på fattighuset.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

vinkelina;15753478 Hur skulle ni göra?[/QUOTE skrev:
Jag hade agerat som ifall jag själv hade skadat mig och behövt hjälp. Betalat varje gång jag åkte med kompisen + att jag aldrig skulle räkna med att kompisen(arna) alltid skulle kunna ta omvägar för att ställa upp för mig, inte bli sur när det inte passar, jag skulle heller inte dra mig för att verkligen be speciellt om hjälp om det verkligen knep. Vara noga med att vännerna som ställer upp inte ska känna det som om de bara måste.
Så i ditt fall skulle jag ställa upp så gott jag kunde, men absolut inte slå knut på mig själv, eller ställa om mina rutiner helt och hållet.
gulan
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Är inte din klasskompis berättigad till färdtjänst eller någon form av sjukresa?
Hur tar hon sig till skolan i normala fall? Kryckor känns mest som hinder om det är lång väg att gå annars är det bara opraktiskt.

En kvart är inte så mycket att orda om när det gäller att gå upp, men ska man göra det varje dag så ska man ha rimlig ersättning. Jag skulle hjälpt till, men bara om det inte fanns något annat vettigt vis (om det inte är en vän och inte bara klasskompis). Ibland frågar folk för att det är bekvämare än andra alternativ, inte för att det är absolut nödvändigt.
 
Senast ändrad:
Sv: säga nej till klasskompis?

Om det bara handlar om 5 veckor så skulle jag givetvis ställa upp för en vän utan att ens fundera över det.

Inget snack om saken, jag vet att mina vänner återgäldar om jag behöver hjälp någon gång. Ge och ta liksom :)
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Vad som är mest praktiskt varierar en hel del, det är ingen som bor längre bort men som ändå passerar i närheten och kan plocka upp utan större omvägar?
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Om det bara handlar om 5 veckor så skulle jag givetvis ställa upp för en vän utan att ens fundera över det.

Inget snack om saken, jag vet att mina vänner återgäldar om jag behöver hjälp någon gång. Ge och ta liksom :)
Sen är ju frågan om det är en vän eller en klasskompis det handlar om? För mig är det ganska stor skillnad.

Jag försöker tänka hur det skulle se ut för mig om jag skulle köra en omväg på en kvart extra varje dag på väg till skolan. Och helt ärligt så skulle det nog behöva vara en VÄLDIGT god vän eller väldigt bra betalt för att jag skulle göra mig det extra omaket. Det är inte mitt ansvar att se till att någon annan kommer till skolan.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Ja vi ser väl olika på det hela. Hade det varit en ytlig klasskompis hade jag diskuterat kring det och kanske tagit upp bensinfrågan, men för en vän = givetvis och självklart att jag åker 15 min omväg.

Nej det är inte mitt ansvar att en vän ska komma till skolan, men jag ställer upp för mina vänner och dom ställer givetvis upp för mig när det händer något och jag behöver hjälp.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag hade sagt att det kanske går att ordna de dagarna du INTE gymmar. Beroende på om du vill/kan/orkar.

Bara för att jag KAN ställa upp är det inte alltid jag vill. Är det en god vän vill jag så klart, och då gör jag ju också det. Om en ytlig bekant hade frågat hade jag absolut vägt för- och nackdelar och sedan svarat.

Tycker du att det blir krångligt och bökigt, tacka nej.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Är inte din klasskompis berättigad till färdtjänst eller någon form av sjukresa?
Hur tar hon sig till skolan i normala fall? Kryckor känns mest som hinder om det är lång väg att gå annars är det bara opraktiskt.

En kvart är inte så mycket att orda om när det gäller att gå upp, men ska man göra det varje dag så ska man ha rimlig ersättning. Jag skulle hjälpt till, men bara om det inte fanns något annat vettigt vis (om det inte är en vän och inte bara klasskompis). Ibland frågar folk för att det är bekvämare än andra alternativ, inte för att det är absolut nödvändigt.

Kryckor är förbaskat opraktiskt. Det är ett jobbigt sätt att ta sig fram, man kan inte bära något utom i ryggsäck, det är ett elände att ta sig upp och nerför trappor och i början efter skadan har man dessutom ont.

Jag hade varit enormt tacksam över att få skjuts men den som skjutsade mig hade naturligtvis fått ersättning.

Nu har jag "turen" att ha skadat vänster fotled, och har dessutom fått låna en automatväxlad bil av en vän så jag klarar mig. Men alla har det inte så bra som jag.

Tycker du att det inkräktar för mycket på ditt liv, så får du ju säga det till din klasskompis. Du har inga skyldigheter. Beror på hur goda vänner ni är och hur mycket du bryr dig om er framtida relation.
 
Senast ändrad:
Sv: säga nej till klasskompis?

Vän - jag hade meckat ihop det på något sätt så länge det funkade för mig.

Klasskompis/arbetskamrat - inte alls lika säkert att jag hade gjort det och absolut inte utan ersättning.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Kryckor är förbaskat opraktiskt. Det är ett jobbigt sätt att ta sig fram, man kan inte bära något utom i ryggsäck, det är ett elände att ta sig upp och nerför trappor och i början efter skadan har man dessutom ont.

Ja visst är det opraktiskt, men det ska vara ganska ordentligt opraktiskt för att någon annan ska "betala" för det. Det är lättare att säga nej till den som bara får det lite extra bökigt att ta sig fram än till den där det verkligen inte går hur gärna man än vill.

Har personen fortfarande ont av skadan kan man erbjuda sig mellantinget att skjutsa en vecka eller två.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Jag hade sagt att jag kan ställa upp de dagarna jag inte gymmar, annars blir det för stressigt för mig. Bara för att man går i samma klass och bor närmast betyder det inte att man har några skyldigheter att ställa upp. Hade jag varit den som behövt hjälp hade jag accepterat att bara få skjuts när personen i fråga faktiskt kan och vill, och då betalt bensinpeng. Övriga dagar hade jag försökt fixa det på annat håll.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Kryckor är förbaskat opraktiskt. Det är ett jobbigt sätt att ta sig fram, man kan inte bära något utom i ryggsäck, det är ett elände att ta sig upp och nerför trappor och i början efter skadan har man dessutom ont.

Jag hade varit enormt tacksam över att få skjuts men den som skjutsade mig hade naturligtvis fått ersättning.

Nu har jag "turen" att ha skadat vänster fotled, och har dessutom fått låna en automatväxlad bil av en vän så jag klarar mig. Men alla har det inte så bra som jag.

Tycker du att det inkräktar för mycket på ditt liv, så får du ju säga det till din klasskompis. Du har inga skyldigheter. Beror på hur goda vänner ni är och hur mycket du bryr dig om er framtida relation.

Håller med. Jag har fått högerknät opererat och är fast i en ställning sen 6 februari. Och den ska vara kvar ett bra tag till. Jag kan knappt hasa mig in i ett baksäte (jag kan alltså inte bocka mitt knä) och har två kryckor. Jag är helt beroende av dotter och några vänner som kör och handlar då det behövs. Jag är oerhört tacksam för den hjälp jag får, vet inte hur jag hade klarat mig utan dem.
 
Sv: säga nej till klasskompis?

Köra och handla då och då, hade jag gjort åt min mamma eller en vän i din situation.

Men att skjutsa till skolan varje morgon, att behöva gå upp tidigare varje dag i fem veckor? Helst inte, ärligt talat, och än mindre om det gäller en bekant från skolan.

Jag hade blivit rätt förvånad över att bli tillfrågad om en sådan tjänst från en skolbekant, jag tycker att det är en bit över vad man riktigt kan med att be om. Sen ska hon väl hem från skolan också?

Varför kan personen inte få tillfällig färdtjänst eller åka buss?

För mig handlar det inte om bensinpengarna, utan om min tid. Men det är ju omöjligt att ge mig tiden tillbaka, så bensinpengar är väl en vettig symbolisk ersättning. Men som sagt, jag hade inte ställt upp om jag på något vis kunnat undvika det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 836
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hjälp! Jag blir galen och kommer snart att tappa fotfästet. Jag var sjukskriven från mitt jobb i ca 1,5 månad innan jag började jobba...
2
Svar
27
· Visningar
2 835
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 745
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp