Säga upp fodervärdsavtal i förtid

MajaR

Trådstartare
Jag lånade förra sommaren en häst för att ta föl på, ägaren ville från början skänka hästen men ändrade sig och det bestämdes att jag istället skulle låna den. Vi har skrivit ett mycket enkelt kontrakt på bestämd tid och med 3 månaders uppsägningstid. Vi skrev kontraktet på 2 år fram till juni 2022. Jag har av olika anledningar kommit fram till att jag inte vill ha kvar hästen så länge, och skrev därmed till ägaren för några månader sedan att jag säger upp kontraktet from oktober, så att det då löper ut vid årsskiftet 21/22. Ägaren hävdar att jag inte har rätt att säga upp kontraktet innan det datum som är skrivet i kontraktet, men det står inget i kontraktet om att jag inte får göra det.
Hur ser det ut? Har jag rätt att säga upp kontraktet tidigare?
Muntligt sade vi att kontraktet inte får sägas upp innan fölet är avvant, vilket blir i november/december, ägaren säger att vi sade att kontraktet inte fick sägas upp innan datumet vi skrev.
 
Jag lånade förra sommaren en häst för att ta föl på, ägaren ville från början skänka hästen men ändrade sig och det bestämdes att jag istället skulle låna den. Vi har skrivit ett mycket enkelt kontrakt på bestämd tid och med 3 månaders uppsägningstid. Vi skrev kontraktet på 2 år fram till juni 2022. Jag har av olika anledningar kommit fram till att jag inte vill ha kvar hästen så länge, och skrev därmed till ägaren för några månader sedan att jag säger upp kontraktet from oktober, så att det då löper ut vid årsskiftet 21/22. Ägaren hävdar att jag inte har rätt att säga upp kontraktet innan det datum som är skrivet i kontraktet, men det står inget i kontraktet om att jag inte får göra det.
Hur ser det ut? Har jag rätt att säga upp kontraktet tidigare?
Muntligt sade vi att kontraktet inte får sägas upp innan fölet är avvant, vilket blir i november/december, ägaren säger att vi sade att kontraktet inte fick sägas upp innan datumet vi skrev.
Så länge inte båda går med på att säga upp kontraket tidigare än det står i kontraktet kan du nog tyvärr inte själv avsluta avtalet tidigare
 
Så länge inte båda går med på att säga upp kontraket tidigare än det står i kontraktet kan du nog tyvärr inte själv avsluta avtalet tidigare
Trots att det står i kontraktet att det är 3 månaders uppsägningstid från båda hållen? Och det inte står i kontraktet att det inte får sägas upp?
 
Vi har satt ett datum och uppsägningstid och om det inte sägs upp till det datumet som är sagt fortsätter det och uppsägningstiden gäller när kontraktet är uppsagt (efter att den satta tiden är slut). Så att om uppsägningstiden är en månad och fasta tiden är 2021-02-01 kan det tidigast sägas upp 2021-01-01. Jag tror att du får svårt att bli av med hästen tidigare om inte ägaren går med på det.
 
Trots att det står i kontraktet att det är 3 månaders uppsägningstid från båda hållen? Och det inte står i kontraktet att det inte får sägas upp?
Det skrev du inte att det var 3 mån uppsägning då ska det gå bra att säga upp om jag tolkar det rätt . Jag har tex ett avtal som är tillsvidare 6 mån i taget.Vill jag säga upp ska jag enligt avtal säga upp senast 3 mån innan nästa 6 månadersperiod😊
 
Jag lånade förra sommaren en häst för att ta föl på, ägaren ville från början skänka hästen men ändrade sig och det bestämdes att jag istället skulle låna den. Vi har skrivit ett mycket enkelt kontrakt på bestämd tid och med 3 månaders uppsägningstid. Vi skrev kontraktet på 2 år fram till juni 2022. Jag har av olika anledningar kommit fram till att jag inte vill ha kvar hästen så länge, och skrev därmed till ägaren för några månader sedan att jag säger upp kontraktet from oktober, så att det då löper ut vid årsskiftet 21/22. Ägaren hävdar att jag inte har rätt att säga upp kontraktet innan det datum som är skrivet i kontraktet, men det står inget i kontraktet om att jag inte får göra det.
Hur ser det ut? Har jag rätt att säga upp kontraktet tidigare?
Muntligt sade vi att kontraktet inte får sägas upp innan fölet är avvant, vilket blir i november/december, ägaren säger att vi sade att kontraktet inte fick sägas upp innan datumet vi skrev.
enkelt utformade avtal kan vara smidigt när de skrivs men svårare att tolka vid uppsägning eller oenighet
utan att se hur just ert avtal är skrivet är det omöjligt att veta vad som gäller i just ert fall
 
Jag lånade förra sommaren en häst för att ta föl på, ägaren ville från början skänka hästen men ändrade sig och det bestämdes att jag istället skulle låna den. Vi har skrivit ett mycket enkelt kontrakt på bestämd tid och med 3 månaders uppsägningstid. Vi skrev kontraktet på 2 år fram till juni 2022. Jag har av olika anledningar kommit fram till att jag inte vill ha kvar hästen så länge, och skrev därmed till ägaren för några månader sedan att jag säger upp kontraktet from oktober, så att det då löper ut vid årsskiftet 21/22. Ägaren hävdar att jag inte har rätt att säga upp kontraktet innan det datum som är skrivet i kontraktet, men det står inget i kontraktet om att jag inte får göra det.
Hur ser det ut? Har jag rätt att säga upp kontraktet tidigare?
Muntligt sade vi att kontraktet inte får sägas upp innan fölet är avvant, vilket blir i november/december, ägaren säger att vi sade att kontraktet inte fick sägas upp innan datumet vi skrev.
Nu vet jag ju inte exakt vad som står i avtalet, men om ni har skrivit att kontraktstiden t ex är 2020-07-01 till 2022-06-30 så kan du inte avbryta kontraktet tidigare (om ni inte kommer överens om annat). Du kanske kan köpa dig ur kontraktet el dyl?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hur säger man upp ett avtal i förtid, innan uppsägningstiden löpt ut - alltså får det att sluta gälla rättsligt? Har en foderponny jag...
Svar
2
· Visningar
847
Senast: axa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 194
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 649
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp