Bukefalos 28 år!

Säga upp sig utan nytt jobb

förvirrad

Trådstartare
Igår satt jag jag på ett möte och återigen saboterar ägarna vårt jobb fullständigt. Vi ska göra på ett visst sätt och när jag förklarar att det för det första ser oseriöst ut mot våra kunder och för det andra kan skapa ett antal problem i ett senare led så får jag bara till svar att det ska vara enkelt för kunden. Saken är att det här inte är enkelt utan kräver ganska mycket kunskap för att få rätt. Det här är inte heller något kunderna efterfrågar funktionen i fråga inom den del av verksamheten jag talade om då de flesta sköter det jobbet själva övriga kontaktar mig för att få hjälp med att få jobbet korrekt utfört. När vi slutligen är klara med den diskussionen (där ägarna körde över mig totalt) så ska vi helt plötsligt bli av med den enda kontroll möjlighet vi har gentemot en annan del av processen så vi återigen ska famla i blindo.
Det allenarådande måttot i företaget är att det ska vara enkelt för kunderna. Man vänder och vrider på allt för den saken och sliter ut sin personal. Så fort man påpekar att något blir omöjligt för oss att jobba mot eftersom det är den enda kontrollstation vi har som de plcokar bort så är man negativ och vill inte utveckla företaget.
Imorse när jag vaknade hade jag smärtor i bröstet och mår återigen uselt. Frukosten tillbringasdes med att läsa platsbanken men tyvärr fanns inget intressant just nu. Jag bor i en avfolkningskommun men min kompetens kan nog vara intressant för ett antal företag inom 7 mils radie. Tyvärr har jag problem med orken så mer än kanske 4-5 mils pendling är mer eller mindre orealistiskt (finns intressanta företag på ca 3 mils avstånd).
Folk i min omgivning säger sjukskriv dig men jag känner att en färsk sjukskrivning inte är överdrivet bra att komma dragandes med vid jobbansökan.
Jag har en rätt rejäl buffert men den riskerar ju att ätas upp snabbt om inkomsterna uteblir.
 
Det är litet svårt att sätta sig in i det du beskriver, men uppenbarligen har du (och övrig personal?) och ägarna olika syn på hur verksamheten skall bedrivas. Och uppenbarligen har du små eller inga möjligheter att påverka. Något jag själv kanske hade funderat på i ditt läge är vilken trovärdighet och lojalitet som är viktigast på lång sikt. Den gentemot ägarna - för att behålla jobbet och en hanterbar relation med överordnade, eller den gentemot kunderna - vilket kan vara lika viktigt eller viktigare, om du har deras tillit och förtroende idag och kan komma att dra nytta av det även hos en annan arbetsgivare. Att vara lojal anställd men göra sig omöjlig hos kunderna känner jag är en rätt tråkig situation.
 
Självklart hjälper jag kunderna på ett korrekt sätt. Om de ringer mig och frågar så får de hjälp enligt den gammla rutinen eftersom det är den jag kan stå för. Det är inget som påverkar flödet i företaget alls mer än att jag får lägga lite tid på det men då blir jobbet korrekt utfört.
Problemet är att vi inte får några förutsättnignar att utföra jobbet på ett korrekt sätt enligt lagar och regler. När det går fel för att ägarna ger fel förutsättningar så blir det jag som får försöka lappa ihop det gentemot kund. Jag sliter altså med att uppfylla det som måste uppfyllas utan andra resurser än min egen hälsa och helt utan stöd uppifrån.
Jag håller på att gå i sank mentalt och bestämde mig för att söka nytt jobb redan före sommaren men jag är så sliten att jag inte orkar ta tag i det. Det hela är en rejäl moment 22 situation. Jag behöver ork för att söka ett nytt jobb men för att få ork så måste jag lämna arbetsplatsen.
 
Behöver verkligen en ny arbetsgivare veta om att du varit sjukskriven en tid och av vilken anledning.
Om du sjukskriver dig så kanske det dessutom blir tydligt uppåt i företaget vad du gör och hur svårt det är i nuvarande situation.
 
Igår satt jag jag på ett möte och återigen saboterar ägarna vårt jobb fullständigt. Vi ska göra på ett visst sätt och när jag förklarar att det för det första ser oseriöst ut mot våra kunder och för det andra kan skapa ett antal problem i ett senare led så får jag bara till svar att det ska vara enkelt för kunden. Saken är att det här inte är enkelt utan kräver ganska mycket kunskap för att få rätt. Det här är inte heller något kunderna efterfrågar funktionen i fråga inom den del av verksamheten jag talade om då de flesta sköter det jobbet själva övriga kontaktar mig för att få hjälp med att få jobbet korrekt utfört. När vi slutligen är klara med den diskussionen (där ägarna körde över mig totalt) så ska vi helt plötsligt bli av med den enda kontroll möjlighet vi har gentemot en annan del av processen så vi återigen ska famla i blindo.
Det allenarådande måttot i företaget är att det ska vara enkelt för kunderna. Man vänder och vrider på allt för den saken och sliter ut sin personal. Så fort man påpekar att något blir omöjligt för oss att jobba mot eftersom det är den enda kontrollstation vi har som de plcokar bort så är man negativ och vill inte utveckla företaget.
Imorse när jag vaknade hade jag smärtor i bröstet och mår återigen uselt. Frukosten tillbringasdes med att läsa platsbanken men tyvärr fanns inget intressant just nu. Jag bor i en avfolkningskommun men min kompetens kan nog vara intressant för ett antal företag inom 7 mils radie. Tyvärr har jag problem med orken så mer än kanske 4-5 mils pendling är mer eller mindre orealistiskt (finns intressanta företag på ca 3 mils avstånd).
Folk i min omgivning säger sjukskriv dig men jag känner att en färsk sjukskrivning inte är överdrivet bra att komma dragandes med vid jobbansökan.
Jag har en rätt rejäl buffert men den riskerar ju att ätas upp snabbt om inkomsterna uteblir.
Har du möjlighet att ta ut ett par veckors semester så kan väl det vara ett tillfälle att fundera på hur du ska göra? Du kan ju alltid skicka iväg spontanansökningar till de företag som du är intresserad av också. Om du säger upp dig utan nytt jobb kan du ju fundera över om du kan tänka dig att jobba med något annat också? Jag förstår helt och fullt din situation då jag varit i samma läge själv. Jag sade upp mig, startade eget och jobbar extra med något helt annat på sidan om firman. Jag ångrar mig inte en sekund även om det är skralt i kassan ibland. Hade jag stannat kvar hade det nog varit slutet på mitt arbetsliv tror jag :p
 
Har du möjlighet att ta ut ett par veckors semester så kan väl det vara ett tillfälle att fundera på hur du ska göra?
Efter 4 veckor i sommras var jag på nivån att jag började fungera igen. Jag satt mer eller mindre och tittade in i väggen under den tiden. Hästen gick på bete eftersom jag inte orkade rida.
Du kan ju alltid skicka iväg spontanansökningar till de företag som du är intresserad av också. Om du säger upp dig utan nytt jobb kan du ju fundera över om du kan tänka dig att jobba med något annat också?
Jag orkar inte skriva en ansökan. Jag orkar inte ens diska här hemma. Det sker när porslinet tar slut.
 
Efter 4 veckor i sommras var jag på nivån att jag började fungera igen. Jag satt mer eller mindre och tittade in i väggen under den tiden. Hästen gick på bete eftersom jag inte orkade rida.

Jag orkar inte skriva en ansökan. Jag orkar inte ens diska här hemma. Det sker när porslinet tar slut.
Har du ett par månaders buffert så är det nog att säga upp dig som du ska göra om du inte ska sjukskriva dig :p A-kassan går ju in efter ett antal månader också. Men ju längre du är arbetslös desto knepigare verkar det vara att få nytt jobb sedan så ha det i tanken :)
 
Fast det beror mycket på förutsättningarna. Jag höll på att göra det i våras men fick nytt jobb innan jag hann så långt. Men då är jag i ett läge där de i princip kastar arbeten på en om man inte hinner ducka...

I en avfolkningsbyggd med begränsade möjligheter så vore det ett helt annat läge
 
Om du väljer att säga upp dig, vilket låter som en nödvändighet i det långa loppet om du inte ska köra slut på dig själv fullständigt, så behöver du skriva in dig på AF första dagen. Annars förlorar du din SGI vilket kan vara förödande om du blir sjuk eller skadad och måste vara sjukskriven. Då får du nämligen ingen sjukpenning.

Säger du upp dig själv har du 45 dagars karens innan du får a-kassa, och klarar du dig på den buffert du har under den tiden så är väl det inget stort problem. Du kan också gå till en läkare och berätta om läget. Om denne kan skriva ett intyg på att denne rekommenderar dig att säga upp dig av hälsoskäl, så slipper du den långa karensen och har bara den vanliga karensen.
 
Om du väljer att säga upp dig, vilket låter som en nödvändighet i det långa loppet om du inte ska köra slut på dig själv fullständigt, så behöver du skriva in dig på AF första dagen. Annars förlorar du din SGI vilket kan vara förödande om du blir sjuk eller skadad och måste vara sjukskriven. Då får du nämligen ingen sjukpenning.

Säger du upp dig själv har du 45 dagars karens innan du får a-kassa, och klarar du dig på den buffert du har under den tiden så är väl det inget stort problem. Du kan också gå till en läkare och berätta om läget. Om denne kan skriva ett intyg på att denne rekommenderar dig att säga upp dig av hälsoskäl, så slipper du den långa karensen och har bara den vanliga karensen.
Fast jag behöver väl inte skriva in mig förens jag slutar (har 3 månaders uppsägningstid).
Ah det där med karensen ska jag kolla upp. Det låter intressant en sådan regel måste vara skapad för den här typen av situationer.
 
Fast jag behöver väl inte skriva in mig förens jag slutar (har 3 månaders uppsägningstid).
Ah det där med karensen ska jag kolla upp. Det låter intressant en sådan regel måste vara skapad för den här typen av situationer.
Första dagen då är arbetslös ska du skriva in dig!
 
Behöver verkligen en ny arbetsgivare veta om att du varit sjukskriven en tid och av vilken anledning.
Om du sjukskriver dig så kanske det dessutom blir tydligt uppåt i företaget vad du gör och hur svårt det är i nuvarande situation.

Fast det
Fast det beror mycket på förutsättningarna.
...
I en avfolkningsbyggd med begränsade möjligheter så vore det ett helt annat läge

Jag tycker det spelar mindre roll, TS blir sjuk av att jobba.
 
Igår satt jag jag på ett möte och återigen saboterar ägarna vårt jobb fullständigt. Vi ska göra på ett visst sätt och när jag förklarar att det för det första ser oseriöst ut mot våra kunder och för det andra kan skapa ett antal problem i ett senare led så får jag bara till svar att det ska vara enkelt för kunden. Saken är att det här inte är enkelt utan kräver ganska mycket kunskap för att få rätt. Det här är inte heller något kunderna efterfrågar funktionen i fråga inom den del av verksamheten jag talade om då de flesta sköter det jobbet själva övriga kontaktar mig för att få hjälp med att få jobbet korrekt utfört. När vi slutligen är klara med den diskussionen (där ägarna körde över mig totalt) så ska vi helt plötsligt bli av med den enda kontroll möjlighet vi har gentemot en annan del av processen så vi återigen ska famla i blindo.
Det allenarådande måttot i företaget är att det ska vara enkelt för kunderna. Man vänder och vrider på allt för den saken och sliter ut sin personal. Så fort man påpekar att något blir omöjligt för oss att jobba mot eftersom det är den enda kontrollstation vi har som de plcokar bort så är man negativ och vill inte utveckla företaget.
Imorse när jag vaknade hade jag smärtor i bröstet och mår återigen uselt. Frukosten tillbringasdes med att läsa platsbanken men tyvärr fanns inget intressant just nu. Jag bor i en avfolkningskommun men min kompetens kan nog vara intressant för ett antal företag inom 7 mils radie. Tyvärr har jag problem med orken så mer än kanske 4-5 mils pendling är mer eller mindre orealistiskt (finns intressanta företag på ca 3 mils avstånd).
Folk i min omgivning säger sjukskriv dig men jag känner att en färsk sjukskrivning inte är överdrivet bra att komma dragandes med vid jobbansökan.
Jag har en rätt rejäl buffert men den riskerar ju att ätas upp snabbt om inkomsterna uteblir.
Du har en risk att det återupprepar sig.

Kan du släppa och sluta engagera dig. Jobba åtta timmar och sedan gå hem?

Yoga, en kortare tids sjukskrivning för att träna yoga och få hjälp av proffessionell kurator eller liknande för att lära dig släppa. Faktiskt lära dig sluta bry dig över det du inte har ansvar för? Jobba som de vill att du ska jobba och när det inte går säger "vad var det jag sa" . Haha rätt åt dem, Banne mig.

Därmed inte sagt att du inte ska titta efter nytt jobb eftersom du faktiskt tror att det kommer att gå åt helvete.

Alltså lär dig att coola, yoga, självutveckling, vila några veckor, byt jobb när nya jobbet är bättre , inte av panik. Sen skit i företaget , det är inte ditt ansvar.
 
Behöver verkligen en ny arbetsgivare veta om att du varit sjukskriven en tid och av vilken anledning.
Om du sjukskriver dig så kanske det dessutom blir tydligt uppåt i företaget vad du gör och hur svårt det är i nuvarande situation.

Beror ju på hur bra nya arbetsgivaren är på att rekrytera, men är de någotsånär vana lär de väl ringa på referenser till gamla jobbet, och få veta den vägen?
 
Du har en risk att det återupprepar sig.

Kan du släppa och sluta engagera dig. Jobba åtta timmar och sedan gå hem?
Nej det går inte. Det handlar inte bara om att släppa jobbet när jag går hem. Jag vet att jag är dålig på det men det är inte det stora problemet i den här situationen.
För ett par veckor sedan fick vi en förfrågan om ett jobb. Jag talade om för säljaren att vi inte hade möjligthet att utföra hela jobbet. Ägaren får reda på det och blir vansinnig eftersom vi bett säljarna att leta efter den typen av arbete. Personen tar inte reda på varför vi inte kan göra det utan skickar arga mail med stora bokstäver 15 utropstecken osv. Saken är den att vi kan hantera säg 2000 av detta men har inte kapacitet för 10000, självklart är siffrorna bara en antydan om storleksordning. I det arga mailet kräver ägaren en förklaring till varför vi inte kan göra jobbet och ska ha svar på 1 timme och 40 minuter. Jag skriver snabbt ner en löpande text, som jag visar min närmaste chef och sedan mailar över. Texten duger inte för jag skulle gjort en fullständig analys inklusive beräkningar för hur mycket vi kan hantera i nuläget, vad som krävs för att vi ska kunna köra hela ordern osv. Detta får jag reda på i syrliga ordalag via ett mail som skickas till hela organisationen med undantag av produktionspersonalen. Nu fick jag lite mer tid och kunde då sammanlänka ett par av mina kollegor och ro projektet i hamn. Det dög dock inte den här gången heller eftersom jag inte skulle räknat på kostnader. Eftersom jag och mina kollegor tolkade det kryptiska mailet som att det var en första förstudie för en utökning av produktionskapaciteten så valde vi ut två scenarion och gjorde grova beräkningar på vad det skulle kosta att genomföra dem.
Vad man än gör så är det fel. Man får luddiga instruktioner och vid frågor får man svar som, 'det ska du inte bry dig om gör bara din del' eller 'det är nya tider nu förvirrad'. Jag får ofta höra att jag inte ska arbeta med vissa saker men när det går fel så är det mig alla ringer för att jag ska rätta till. Kan jag inte det blir det ett jävla liv trots att jag inte vet något om saken. Jag lappar och lagar, rycks mellan olika typer av arbete. Produktionspersonalen klagar på att jag inte sköter mitt egentliga jobb men jag hinner inte mer än det mest akuta. Jag har haft ett projekt liggandes i över ett år utan att hinna börja på det. Projektet är grundläggande för att vi ska kunna utveckla verksamheten inom ett område men det kräver att jag får tid att jobba med det kontinuerligt utan att kastas iväg åt annat håll.
Varje dag då jag går hem känner jag att jag gjort ett dåligt jobb eftersom jag knappt börjat på det som egentligen skulle gjorts under dagen.
 
Igår satt jag jag på ett möte och återigen saboterar ägarna vårt jobb fullständigt. Vi ska göra på ett visst sätt och när jag förklarar att det för det första ser oseriöst ut mot våra kunder och för det andra kan skapa ett antal problem i ett senare led så får jag bara till svar att det ska vara enkelt för kunden. Saken är att det här inte är enkelt utan kräver ganska mycket kunskap för att få rätt. Det här är inte heller något kunderna efterfrågar funktionen i fråga inom den del av verksamheten jag talade om då de flesta sköter det jobbet själva övriga kontaktar mig för att få hjälp med att få jobbet korrekt utfört. När vi slutligen är klara med den diskussionen (där ägarna körde över mig totalt) så ska vi helt plötsligt bli av med den enda kontroll möjlighet vi har gentemot en annan del av processen så vi återigen ska famla i blindo.
Det allenarådande måttot i företaget är att det ska vara enkelt för kunderna. Man vänder och vrider på allt för den saken och sliter ut sin personal. Så fort man påpekar att något blir omöjligt för oss att jobba mot eftersom det är den enda kontrollstation vi har som de plcokar bort så är man negativ och vill inte utveckla företaget.
Imorse när jag vaknade hade jag smärtor i bröstet och mår återigen uselt. Frukosten tillbringasdes med att läsa platsbanken men tyvärr fanns inget intressant just nu. Jag bor i en avfolkningskommun men min kompetens kan nog vara intressant för ett antal företag inom 7 mils radie. Tyvärr har jag problem med orken så mer än kanske 4-5 mils pendling är mer eller mindre orealistiskt (finns intressanta företag på ca 3 mils avstånd).
Folk i min omgivning säger sjukskriv dig men jag känner att en färsk sjukskrivning inte är överdrivet bra att komma dragandes med vid jobbansökan.
Jag har en rätt rejäl buffert men den riskerar ju att ätas upp snabbt om inkomsterna uteblir.

Tråkig sits du har på jobbet..... Tyvärr så är inte A-kassan speciellt vänlig inställd till att man har det knasigt på jobbet utan man har rätt stelbenta regler.....
Om du säger upp dig själv utan någon giltig anledning blir du avstängd i 45 ersättningsdagar vilket motsvarar 9 hela veckor. Som mest kan fem avstängningsdagar per vecka dras och du ska skicka in kassakort under avstängningsperioden. Din a-kasseperiod inleds sedan med 7 dagars obligatorisk karens. Det innebär att du inte får någon ersättning alls från a-kassan under drygt 10 veckor.
Du kan komma undan med 7 dagars karens om du är under utredning för någon form av rehabiliteringsåtgärder. Oftast behöver då Försäkringskassan också vara inkopplad.
Absolut bäst för dig är ju om du kan söka nytt arbete och sedan komma loss från din knasarbetsgivare med förkortad uppsägningstid....
Hoppas det löser dig...
 
Du kan komma undan med 7 dagars karens om du är under utredning för någon form av rehabiliteringsåtgärder. Oftast behöver då Försäkringskassan också vara inkopplad.

Är det så hårt? Mitt ex som var tvungen att sluta sitt jobb p.g.a. hälsoskäl fick veta (i efterhand tyvärr) att han skulle haft ett läkarintyg med en rekommendation om att sluta p.g.a. hälsan. Att hans skador var dokumenterade räckte inte.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har blivit kontaktad av en "konkurrent" om att gruppchefen hos X vill träffa mig för en tjänst. Jag letar egentligen inte nytt jobb, har...
2
Svar
21
· Visningar
3 262
Senast: Elektronen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Under två veckor så hittade jag inte ett enda jobb att söka. Humöret störtdök och hopplösheten växte mig över huvudet. Jag vet så väl...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb En vän har ledsnat på sitt nuvarande jobb och funderar på att säga upp sig. Hen har länge velat byta bransch och har sökt enstaka nya...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 370
Senast: TygerTyger
·
Skola & Jobb Nu är det dags för ett anonymt nick, det är hemskt många år sen sist men motiverat pga ärendets art så att säga. Om ni kommer på vem jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 985
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp