Bukefalos 28 år!

Säga upp sig utan nytt jobb

Är det så hårt? Mitt ex som var tvungen att sluta sitt jobb p.g.a. hälsoskäl fick veta (i efterhand tyvärr) att han skulle haft ett läkarintyg med en rekommendation om att sluta p.g.a. hälsan. Att hans skador var dokumenterade räckte inte.
Ja. Det är hårt.
Jag vet en akassa som ville se att något hade gjorts för att förbättra situationen. Tex att företagshälsovård hade pratat med arbetsgivare eller att facket varit inne. Detta förutom att läkaren intygade.
 
Är det så hårt? Mitt ex som var tvungen att sluta sitt jobb p.g.a. hälsoskäl fick veta (i efterhand tyvärr) att han skulle haft ett läkarintyg med en rekommendation om att sluta p.g.a. hälsan. Att hans skador var dokumenterade räckte inte.

Det är tyvärr rätt tufft att slippa karensdagarna (De 7 slipper man aldrig).
Men normalt så slipper man karensen om
- Om du inte får din lön utbetald
- Om arbetsplatsen flyttar så långt att det är omöjligt för dig att dag- eller veckopendla eller att du på grund av familjeskäl och småbarn inte kan flytta med.
- Om du blir sjuk av ditt arbete och ingen omplacering är möjlig (Rehab- omplaceringsutredning måste kunna visas upp till A-kassan.)
- Om du blivit mobbad eller trakasserad på arbetet och att man trots insatser inte lyckats komma tillrätta med problemen. Arbetsgivaren ska också sakna möjligheter till omplacering.
- Om du slutat för att dina deltidsdagar från arbetslöshetskassan tagit slut.

Kontakta A-kassan för mer upplysningar... Dessutom bör ju TS kontakta sitt fackförbund om TS är med i någon fackförening...
 
Jag orkar inte skriva en ansökan. Jag orkar inte ens diska här hemma. Det sker när porslinet tar slut.

Alltså det är svårt att råda. Men det du beskriver: du behöver vara sjukskriven. Det där är utmattningssyndrom. Det kommer att sluta med att du vaknar och inte KAN ta dig till jobbet och då har du inget val. Vid nästa anställningsintervju får du väl förklara din sjukskrivning med att du jobbade i en organisation i sönderfall eller något - utan att gå in i detaljer eller låta gnällig.

Sedan detta:

För ett par veckor sedan fick vi en förfrågan om ett jobb. Jag talade om för säljaren att vi inte hade möjligthet att utföra hela jobbet. Ägaren får reda på det och blir vansinnig eftersom vi bett säljarna att leta efter den typen av arbete. Personen tar inte reda på varför vi inte kan göra det utan skickar arga mail med stora bokstäver 15 utropstecken osv. Saken är den att vi kan hantera säg 2000 av detta men har inte kapacitet för 10000, självklart är siffrorna bara en antydan om storleksordning. I det arga mailet kräver ägaren en förklaring till varför vi inte kan göra jobbet och ska ha svar på 1 timme och 40 minuter. Jag skriver snabbt ner en löpande text, som jag visar min närmaste chef och sedan mailar över. Texten duger inte för jag skulle gjort en fullständig analys inklusive beräkningar för hur mycket vi kan hantera i nuläget, vad som krävs för att vi ska kunna köra hela ordern osv. Detta får jag reda på i syrliga ordalag via ett mail som skickas till hela organisationen med undantag av produktionspersonalen. Nu fick jag lite mer tid och kunde då sammanlänka ett par av mina kollegor och ro projektet i hamn. Det dög dock inte den här gången heller eftersom jag inte skulle räknat på kostnader. Eftersom jag och mina kollegor tolkade det kryptiska mailet som att det var en första förstudie för en utökning av produktionskapaciteten så valde vi ut två scenarion och gjorde grova beräkningar på vad det skulle kosta att genomföra dem.
Vad man än gör så är det fel. Man får luddiga instruktioner och vid frågor får man svar som, 'det ska du inte bry dig om gör bara din del' eller 'det är nya tider nu förvirrad'. Jag får ofta höra att jag inte ska arbeta med vissa saker men när det går fel så är det mig alla ringer för att jag ska rätta till. Kan jag inte det blir det ett jävla liv trots att jag inte vet något om saken. Jag lappar och lagar, rycks mellan olika typer av arbete. Produktionspersonalen klagar på att jag inte sköter mitt egentliga jobb men jag hinner inte mer än det mest akuta. Jag har haft ett projekt liggandes i över ett år utan att hinna börja på det. Projektet är grundläggande för att vi ska kunna utveckla verksamheten inom ett område men det kräver att jag får tid att jobba med det kontinuerligt utan att kastas iväg åt annat håll.
Varje dag då jag går hem känner jag att jag gjort ett dåligt jobb eftersom jag knappt börjat på det som egentligen skulle gjorts under dagen.

Det är INTE dig det är fel på! Och du gör inget dåligt jobb. Jeeez, vem som helst hade blivit utbränd på en månad av det där. Det låter som en rent sadistisk arbetsorganisation, nästan avsedd för att knäcka människor. Ta dig ifrån den där arbetsplatsen NU!
 
Alltså det är svårt att råda. Men det du beskriver: du behöver vara sjukskriven. Det där är utmattningssyndrom. Det kommer att sluta med att du vaknar och inte KAN ta dig till jobbet och då har du inget val. Vid nästa anställningsintervju får du väl förklara din sjukskrivning med att du jobbade i en organisation i sönderfall eller något - utan att gå in i detaljer eller låta gnällig.
Jag har redan varit sjukskriven för just utmattning ett par gånger och borde väl sagt upp mig sist men då skulle de här ägarna precis ta över och jag hoppades på att det skulel bli bättre. Resultatet blev tyvärr att situationen blev ännu sämre.

Jag sitter just nu och funderar på vad jag ska skriva till facket. Jag känenr att ajg behöver deras stöd i det här.
 
Nej det går inte. Det handlar inte bara om att släppa jobbet när jag går hem. Jag vet att jag är dålig på det men det är inte det stora problemet i den här situationen.
För ett par veckor sedan fick vi en förfrågan om ett jobb. Jag talade om för säljaren att vi inte hade möjligthet att utföra hela jobbet. Ägaren får reda på det och blir vansinnig eftersom vi bett säljarna att leta efter den typen av arbete. Personen tar inte reda på varför vi inte kan göra det utan skickar arga mail med stora bokstäver 15 utropstecken osv. Saken är den att vi kan hantera säg 2000 av detta men har inte kapacitet för 10000, självklart är siffrorna bara en antydan om storleksordning. I det arga mailet kräver ägaren en förklaring till varför vi inte kan göra jobbet och ska ha svar på 1 timme och 40 minuter. Jag skriver snabbt ner en löpande text, som jag visar min närmaste chef och sedan mailar över. Texten duger inte för jag skulle gjort en fullständig analys inklusive beräkningar för hur mycket vi kan hantera i nuläget, vad som krävs för att vi ska kunna köra hela ordern osv. Detta får jag reda på i syrliga ordalag via ett mail som skickas till hela organisationen med undantag av produktionspersonalen. Nu fick jag lite mer tid och kunde då sammanlänka ett par av mina kollegor och ro projektet i hamn. Det dög dock inte den här gången heller eftersom jag inte skulle räknat på kostnader. Eftersom jag och mina kollegor tolkade det kryptiska mailet som att det var en första förstudie för en utökning av produktionskapaciteten så valde vi ut två scenarion och gjorde grova beräkningar på vad det skulle kosta att genomföra dem.
Vad man än gör så är det fel. Man får luddiga instruktioner och vid frågor får man svar som, 'det ska du inte bry dig om gör bara din del' eller 'det är nya tider nu förvirrad'. Jag får ofta höra att jag inte ska arbeta med vissa saker men när det går fel så är det mig alla ringer för att jag ska rätta till. Kan jag inte det blir det ett jävla liv trots att jag inte vet något om saken. Jag lappar och lagar, rycks mellan olika typer av arbete. Produktionspersonalen klagar på att jag inte sköter mitt egentliga jobb men jag hinner inte mer än det mest akuta. Jag har haft ett projekt liggandes i över ett år utan att hinna börja på det. Projektet är grundläggande för att vi ska kunna utveckla verksamheten inom ett område men det kräver att jag får tid att jobba med det kontinuerligt utan att kastas iväg åt annat håll.
Varje dag då jag går hem känner jag att jag gjort ett dåligt jobb eftersom jag knappt börjat på det som egentligen skulle gjorts under dagen.
Kärleksfullt uttalande , gumman, du sitter i djävlig skit.

De som överlever i en sådan arbetsmiljö är de som kan fjärma av sig och stänga av sig.

Du måste sluta ta ansvar, fjärma av, lära dig att bli cool. Du måste ta en sak i taget. Släppa resten. Lär dig hantera stress . Yoga.

Du har förmodligen bra betalt. Andas nu. Absolut ingen övertid. Ta en halvtimme extra på varje uppgift du gör för att få mer tid, ja kanske tio minuter. Kanske gå på toaletten tio minuter varje timme och andas. Jämnt. Ta ledigt på fredag med dina övertidstimmar. Ta ledigt, ta pauser, andas. Ledigt en dag varje vecka.

Inte bra, du får kanske dåliga betyg men skit i det. Andas, andas och vila jämnt. Ingen övertid och det finns ingen möjlighet att göra rätt. Nu vet du det . Du har ingen möjlighet att göra rätt så släpp det.
 
Jag tycker du ska använda din chef.

Lägg fram att du har svårt att se vad som ska prioriteras, chefen får sätta prioriteringen. När andra sedan vill att du ska ta ditt eller datt, får du helt enkelt peka på att prioriteringen är solklar. Så får chefen i så fall ge andra direktiv. På så sätt blir chefen medveten om hur ditt arbete ser ut.

Meddela också att ditt eget jobb med din egen avdelning blir lidande, hur vill chefen lösa detta?

Kort sagt: låt chefen fatta beslut hur din situation ska lösas. Då får chefen också ta ansvar för resultatet av det beslutet.
 
Jag har redan varit sjukskriven för just utmattning ett par gånger och borde väl sagt upp mig sist men då skulle de här ägarna precis ta över och jag hoppades på att det skulel bli bättre. Resultatet blev tyvärr att situationen blev ännu sämre.

Jag sitter just nu och funderar på vad jag ska skriva till facket. Jag känenr att ajg behöver deras stöd i det här.
Fokusera på dig själv, stresshantering, en sak i taget, ta pauser och vila. Uppträd korrekt. Då vinner du respekt.

Det är flera härskartekniker du är utsatt för, förmodligen utan mening.

Ett , du har ingen möjlighet att göra rätt. Dubbel bestraffning
Två, påförande av skuld och skam.

Läs på om härskartekniker, ta proffessionell hjälp.

Du verkar ju ha blivit syndabock. Tyvärr hjälper facket inte alltid eftersom de ser till fabrikers bästa. Det verkar som om du är en farligt duktig person.
 
Jag har redan varit sjukskriven för just utmattning ett par gånger och borde väl sagt upp mig sist men då skulle de här ägarna precis ta över och jag hoppades på att det skulel bli bättre. Resultatet blev tyvärr att situationen blev ännu sämre.

Jag sitter just nu och funderar på vad jag ska skriva till facket. Jag känenr att ajg behöver deras stöd i det här.
Prata med facket låter som en jättebra lösning.
 
Jag tycker du ska använda din chef.

Lägg fram att du har svårt att se vad som ska prioriteras, chefen får sätta prioriteringen. När andra sedan vill att du ska ta ditt eller datt, får du helt enkelt peka på att prioriteringen är solklar. Så får chefen i så fall ge andra direktiv. På så sätt blir chefen medveten om hur ditt arbete ser ut.

Meddela också att ditt eget jobb med din egen avdelning blir lidande, hur vill chefen lösa detta?

Kort sagt: låt chefen fatta beslut hur din situation ska lösas. Då får chefen också ta ansvar för resultatet av det beslutet.
Problemet är att chefen sitter lika mycket i skiten som jag och håller även h*n på att gå i däck. Jag klarar inte av att försvara för mig själv att pressa henom hårdare då det är en människa jag verkligen tycker om. Även om jag skulle göra det så kommer inte situationen att bli bättre för mig eftersom ägaren går in och detaljstyr verksamheten vid sidan av chefen
 
Du har förmodligen bra betalt. Andas nu. Absolut ingen övertid. Ta en halvtimme extra på varje uppgift du gör för att få mer tid, ja kanske tio minuter. Kanske gå på toaletten tio minuter varje timme och andas. Jämnt. Ta ledigt på fredag med dina övertidstimmar. Ta ledigt, ta pauser, andas. Ledigt en dag varje vecka.
Jag har inga övertidstimmar. Det slutade jag med för länge sedan. När min arbetsdag är slut så är den slut om jag stannar över så går jag hem tidigare elelr kommer senare dagen efter. Jag behöver sova på eftermiddagen för att orka med kvällen och det är jag stenhård på.
 
Nej det går inte. Det handlar inte bara om att släppa jobbet när jag går hem. Jag vet att jag är dålig på det men det är inte det stora problemet i den här situationen.
För ett par veckor sedan fick vi en förfrågan om ett jobb. Jag talade om för säljaren att vi inte hade möjligthet att utföra hela jobbet. Ägaren får reda på det och blir vansinnig eftersom vi bett säljarna att leta efter den typen av arbete. Personen tar inte reda på varför vi inte kan göra det utan skickar arga mail med stora bokstäver 15 utropstecken osv. Saken är den att vi kan hantera säg 2000 av detta men har inte kapacitet för 10000, självklart är siffrorna bara en antydan om storleksordning. I det arga mailet kräver ägaren en förklaring till varför vi inte kan göra jobbet och ska ha svar på 1 timme och 40 minuter. Jag skriver snabbt ner en löpande text, som jag visar min närmaste chef och sedan mailar över. Texten duger inte för jag skulle gjort en fullständig analys inklusive beräkningar för hur mycket vi kan hantera i nuläget, vad som krävs för att vi ska kunna köra hela ordern osv. Detta får jag reda på i syrliga ordalag via ett mail som skickas till hela organisationen med undantag av produktionspersonalen. Nu fick jag lite mer tid och kunde då sammanlänka ett par av mina kollegor och ro projektet i hamn. Det dög dock inte den här gången heller eftersom jag inte skulle räknat på kostnader. Eftersom jag och mina kollegor tolkade det kryptiska mailet som att det var en första förstudie för en utökning av produktionskapaciteten så valde vi ut två scenarion och gjorde grova beräkningar på vad det skulle kosta att genomföra dem.
Vad man än gör så är det fel. Man får luddiga instruktioner och vid frågor får man svar som, 'det ska du inte bry dig om gör bara din del' eller 'det är nya tider nu förvirrad'. Jag får ofta höra att jag inte ska arbeta med vissa saker men när det går fel så är det mig alla ringer för att jag ska rätta till. Kan jag inte det blir det ett jävla liv trots att jag inte vet något om saken. Jag lappar och lagar, rycks mellan olika typer av arbete. Produktionspersonalen klagar på att jag inte sköter mitt egentliga jobb men jag hinner inte mer än det mest akuta. Jag har haft ett projekt liggandes i över ett år utan att hinna börja på det. Projektet är grundläggande för att vi ska kunna utveckla verksamheten inom ett område men det kräver att jag får tid att jobba med det kontinuerligt utan att kastas iväg åt annat håll.
Varje dag då jag går hem känner jag att jag gjort ett dåligt jobb eftersom jag knappt börjat på det som egentligen skulle gjorts under dagen.
Du är mobbad.....

Vem som helst kan bli mobbad överallt.

Att ta det till facket är en enorm påfrestning och är inte säkert att det hjälper. Om andra klarar den miljön så blir du unik som inte klarar miljön .

Skit helt enkelt.

Uppträd korrekt.

Dubblera tiden som du ska göra saker även om de står och skriker ovanför ditt huvud.

Låt chefen administrera ditt arbete.

Satsa på att bli en gås , där allt bara rinner av som vatten.
 
Problemet är att chefen sitter lika mycket i skiten som jag och håller även h*n på att gå i däck. Jag klarar inte av att försvara för mig själv att pressa henom hårdare då det är en människa jag verkligen tycker om. Även om jag skulle göra det så kommer inte situationen att bli bättre för mig eftersom ägaren går in och detaljstyr verksamheten vid sidan av chefen
Ja fast nu är vi där igen.

Det är inte ditt ansvar att din chef har en taskig arbetssituation. Chefen har betalt.

Du har ansvar för att inte du går in i väggen. Chefen har ansvar för att inte hen går in i väggen och att inte du går in i väggen.

Fattar du?
 
Jag skulle så gärna bli en gås men tyvärr har jag inte förmågan till det.
Nej jag är inte mobbad eller i så fall är alla det eftersom alla har det såhär. Ägaren behandlar alla likadant och jag är inte ensam om att må dåligt.
Jag ska ta det till facket för att se vad de kan hjälpa mig med i en situation där jag säger upp mig. Att få till en förändring ser jag som omöjligt.
 
Du är mobbad.....

Vem som helst kan bli mobbad överallt.

Att ta det till facket är en enorm påfrestning och är inte säkert att det hjälper. Om andra klarar den miljön så blir du unik som inte klarar miljön .

Skit helt enkelt.

Uppträd korrekt.

Dubblera tiden som du ska göra saker även om de står och skriker ovanför ditt huvud.

Låt chefen administrera ditt arbete.

Satsa på att bli en gås , där allt bara rinner av som vatten.
Men även om du inte gillar facket, varför försöka påverka TS? Om HON känner att det är en vettig lösning, låt henne göra det. Det är trots att dit man ska ta arbetsmiljöproblem.
 
Jag skulle så gärna bli en gås men tyvärr har jag inte förmågan till det.
Nej jag är inte mobbad eller i så fall är alla det eftersom alla har det såhär. Ägaren behandlar alla likadant och jag är inte ensam om att må dåligt.
Jag ska ta det till facket för att se vad de kan hjälpa mig med i en situation där jag säger upp mig. Att få till en förändring ser jag som omöjligt.
Jag tycker inte heller att det låter som mobbing, det låter som en förfärlig arbetsorganisation som skulle drabba vem som helst.
 
Jag var nyligen i en situation som påminner om din, skulle vara kundsupport men förväntades prestera i TM utan provision och fick ständigt skäll av både kunder och chefer. De saker jag blev kallad och de jävliga situationerna jag hamnade i pga. hur företaget drevs, fy alltså. Dessa företag är ökända av en anledning. Jag sa upp mig för att jag inte såg någon annan utväg. Jag fick sömnstörningar (otäcka mardrömmar jämt), stickningar i händer och fötter, jag förlorade all glädje och ork, jag brukade låsa in mig på toaletten och gråta i några minuter varje dag.
Alla företag är dock inte på det viset. och visst det kan vara lite tufft att vara arbetslös, men det är bättre än att förlora allt för att et skitföretag skall få tjäna pengar på din bekostnad. Inget företag borde få människor att må så dåligt att de inte orkar leva. :down:
 
Senast ändrad:
Jag skulle så gärna bli en gås men tyvärr har jag inte förmågan till det.
Nej jag är inte mobbad eller i så fall är alla det eftersom alla har det såhär. Ägaren behandlar alla likadant och jag är inte ensam om att må dåligt.
Jag ska ta det till facket för att se vad de kan hjälpa mig med i en situation där jag säger upp mig. Att få till en förändring ser jag som omöjligt.
Så är det ibland, om mobbingen, tja va fan, det är ju bara hörsägen på ett forum. Facket, tja det är ju färre och färre som är med i facket och en får vad en betalar för.

Lycka till, det blir säkert bra.
 
Men även om du inte gillar facket, varför försöka påverka TS? Om HON känner att det är en vettig lösning, låt henne göra det. Det är trots att dit man ska ta arbetsmiljöproblem.
Men snälla någon, hur kan jag hindra TS? Nu tror du väl ändå för mycket om mig. Att driva saker mot företaget där många jobbar och kanske trivs när det tydligen inte ens är mobbing? Vad ska TS driva då via facket? Släpper denna tråd nu.
 
Men snälla någon, hur kan jag hindra TS? Nu tror du väl ändå för mycket om mig. Att driva saker mot företaget där många jobbar och kanske trivs när det tydligen inte ens är mobbing? Vad ska TS driva då via facket? Släpper denna tråd nu.
Jag tänker inte ta det till facket för att driva något mot företaget utan vill söka stöd för min situation och ta reda på vad som egentligen gäller. Att driva något mot företaget är enlig mig lönlöst eftersom problemen är som de är.
Jag vill även att de ska få en insyn i arbetsmiljön för mina kollegors skull. Om de känner att de inte orkar längre så finns redan beskrivning av samma sak som de själva upplever. Jag tror det kan ge mer tyngd om någon annan i framtiden vill driva något mer seriöst mot företaget.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har blivit kontaktad av en "konkurrent" om att gruppchefen hos X vill träffa mig för en tjänst. Jag letar egentligen inte nytt jobb, har...
2
Svar
21
· Visningar
3 262
Senast: Elektronen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Under två veckor så hittade jag inte ett enda jobb att söka. Humöret störtdök och hopplösheten växte mig över huvudet. Jag vet så väl...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb En vän har ledsnat på sitt nuvarande jobb och funderar på att säga upp sig. Hen har länge velat byta bransch och har sökt enstaka nya...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 368
Senast: TygerTyger
·
Skola & Jobb Nu är det dags för ett anonymt nick, det är hemskt många år sen sist men motiverat pga ärendets art så att säga. Om ni kommer på vem jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 985
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp