Säga upp sig?

Mia_R

Trådstartare
Jag har bytt arbetsgivare ett par gånger i livet och det har varit lite olika. En chef tycker jag var lite väl ful när hon mer eller mindre bara klappade ett par kollegor på ryggen och önskade dem lycka till, ingen insamling, ingen tårta, inte ens en lunch.

Hur gör er arbetsgivare när ni slutar? Hur gör ni? Utkilningstårta? Inget alls? Nu ska några chefer på jobbet sluta och det skickas ut mail om insamlingar, men då jag inte haft något med dem att göra annars ser jag ingen anledning till att jag ska delta i några insamlingar nu heller, de kommer ju aldrig att bidra med något till mig. 😅

Ja, jag försöker fortfarande hålla mina förväntningar i nackskinnet. 😬
 
Oftast så ger chefen en blomma och så skramlar vi i arbetslaget ihop något lite mer personligt ovanpå det. Vi är en liten enhet med endast 8-9 medarbetare så vi känner varandra ganska väl. Utanför vår enhet så är det kanske två eller tre personer på sjukhuset som jobbar nära oss och som vi troligen hade hittat något till om de hade försvunnit.
 
Vi får nån blomma av chefen sin säger något mer eller mindre krystat. Fikat får man fixa själv.
Vi har sista åren börjat en tradition av att man sätter upp sitt jobbidkort eller sin namnbricka på en tavla så att man kan hålla reda på vilka som kommit och gått.
Ibland har man sån tur att nån kommer tillbaka kan ta ned sin bricka igen
 
Nuvarande arbetsplats har företaget oftast fixat någon present, samt kanske en avtackningslunch på restaurang. Ibland har vi även gått ut och tagit en öl eller så. Förra jobbet hade vi så få som slutade (var inte så stor företag) att vi inte riktigt hade några traditioner, men jag sa hejdå och gick. Inget lycka till, ingen present, eller något annat.
 
Jag jobbar pa stort konsultbolag och i var modell ar det ganska vanligt att folk sager upp sig och gar vidare, sa det ar ingen storre grej for oss. Den som lamnar brukar skicka utt ett email pa sista dagen och saga tack och med framtida kontaktuppgifter, och ofta bjuder de ocksa in till avskedsdrinkar pa en lokal pub
 
På ett ställe jag jobbade kom aldrig chefen på avslutningsfika när en medarbetare slutade. Hade bara som rutin att skicka ett standardiserat mail som var samma till alla som slutade med information om hur man skulle lämna in datorn och telefonen. Inget avslutningssamtal eller liknande heller. Kollegorna brukade skramla något och den som slutade fick bjuda på fika själv. Väldigt märkligt beteende tyckte vi allihop.

Var ändå ingen jättestor arbetsplats och personalomsättningen var inte jättestor så det handlade ju inte direkt om tidsbrist och att det tog upp jättemycket tid för chefen att gå på någon enstaka avslutningsfika per år och vissa år inga alls.
 
Det har varit väldigt olika. På nåt ställe fick jag ingenting, bara ett hej då.
På andra ställen har personalen gått ihop och samlat in till en present.

På nuvarande jobb går vi ut och äter tillsammans när någon slutar. Trivselgruppen brukar köpa en present.
 
Ibland har man fått veta på förväg att någon ska sluta, ibland har den bara varit borta utan förvarning 🤷‍♀️ Då jag frågat har andra ofta varit medvetna om att hen ska sluta, men inget har meddelats officiellt så att säga.

Ingen har någonsin blivit avtackad på något vis, om det inte rört sig om att personen blivit pensionerad.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det har beror helt på omständigheter. Någon som jobbat fyra månader eller så och försvunnit i kulisserna har inte fått något avtack alls, någon som stannat en stund kan få blomma och/eller kram av de närmsta kollegorna och någon har själva bjudit på ett bakverk sista dagen men de enda som uppmärksammas i stort är pensionärerna.

Jag hade nog bara sagt hejdå och pussat favoritkollegorna på pannan typ. :D
 
Nar jag slutade pa Amerikanska skolan i Jeddan skramlade de ihop till en present. En kompis akte ner till "guld marknaden" och kopte ett set med en ring, ett halssmycke (med kedja) och ett par orhangen i 18 karats guld och svarta diamanter. (Hon maste ha varit en hejare att pruta ... eller sa var jag mycket popularare an jag trodde:p) Senare kopte jag ett armband som sag ut som om det horde till settet.

Det ar den enda present jag minns ... Jag fick ingenting, kanske fika fast jag inte minns nar jag slutade i Sverige. Har brukar man fa tarta ... men sallan presenter.

I Florida fick jag forresten en present, men jag har glomt vad det var :confused:
 
Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i sex år, och det har varit lite olika (vi har också bytt chef ett par gånger). Förut ordnade chefen med fika och en blomma (oftast en krukväxt, som håller sig längre än en bukett så att säga, som hen försökte välja utefter mottagaren), lite avtackning liksom. När förre chefen slutade, har jag för mig att hen själv fixade fika (minns inte helt säkert, men tror det). Ett par har slutat och liksom bara försvunnit, men det kan ha varit deras eget val (låter det vara osagt). (När förre VD slutade fixade hen extra gott fika och hen fick en present av företaget.) På senare tid har ett gäng kollegor fått sluta, och det har varit lite olika. Nu sist fixade chefen lite fika, och de fick en liten present. Nån insamling till present till nån som slutar har jag iaf aldrig varit med om, vad jag kan minnas.

Jag har sagt upp mig och kommer att sluta snart. Jag förväntar mig ingenting när det gäller avtackning.

När jag slutat på tidigare jobb har det inte märkts, jag har bara gått hem liksom 🤷. Inget jag förväntat mig heller.
Mitt första jobb slutade jag när jag bodde en rätt bra bit bort och inte fått några timmar på ett tag (skickade nycklarna och uppsägningen med en person som jobbade där) - om jag haft ett sista arbetspass så tror jag att kollegorna hade firat av mig lite faktiskt (typ fika) :heart .
 
Har nog aldrig fått något vad jag kan minnas.
De flesta ställen jag jobbat har varit stora företag, om det skulle ges något byggde det på att någon på avdelningen samlade.
När jag fyllde 40 däremot vill jag minnas att kollegor samlade 😀.

Med reservation fmr att jag förväxlade 40 med att sluta på ett ställe, men det tror jag inte. Det var samma år med ett par månader emellan 😇.
 
Jag jobbar kommunalt, hos oss har arbetsgivaren tagit fram en rutin för avtackning och firanden :D Om jag minns rätt gäller för avtackning att arbetsgivaren köper present, blomma och tårta mm bara för de som jobbat 10 år eller mer.

För kortare anställningstid (och de längre) brukar vi kollegor skramla 20:- per person och köpa någon present samt ordna fika men tror kanske att fikat ändå bekostas av arbetsgivaren. Vilka som tillfrågas beror lite på hur länge någon jobbat och vilka man haft mycket att göra med, ibland bara enheten, ofta avdelningen och enstaka tillfällen hela förvaltningen.

Ibland går vi ut och äter lunch också som avtackning, då bjuder vi kollegor den som slutar. Chefen håller alltid någon sorts tal om inte den som slutar undanber sig.
 
På tidigare jobb: aldrig att någon skulle brytt sig. Det jobb jag hade längst (4-5 år) så hade nog chefen inte ens koll på vilken dag jag slutade riktigt.

På nuvarande jobb var det en kollega som sa upp sig efter 5 månader. Då fick hon en blomma av chefen. Jag blev, pga hur det varit tidigare för mig, extremt(!) förvånad av det :p
 
Efter 10år på min förra arbetsplats så var det jag själv som bjöd på tårta när jag slutade 😅 arbetskamrater hade samlat till ett presentkort men inget från arbetsgivaren.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 780
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 583
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp