Säga upp sig?

Jag jobbar kommunalt. På min avdelning (som är ganska liten) slutar folk sällan innan de går i pension. Då avtackas personen med tårta och blomma från arbetsgivaren. Kollegor samlar till en present, som anpassas efter personen som slutar. Vi brukar också gå ut och äta middag tillsammans, där vi skramlar så den som slutar får sin middag betald, men annars betalar var och en för sig.

De få som slutat utan att gå i pension har fått blomma från arbetsgivaren, och så har vi kollegor samlat ihop till en present.
 
På mitt jobb köper arbetsplatsen nån blomma typ. Ofta lite fika också. Jag går gärna obemärkt förbi om jag ska sluta, har födelsedag eller liknande. Behöver inget firande. Jag är heller inte med om det samlas till något, vilket det väldigt sällan gör på min arbetsplats. Jag köper inte presenter eller så till mina nära så då blir det ju konstigt att göra det till arbetskamrater.
 
Väldigt olika. Senaste bjöd företaget på tårta, present och blommor. Företaget innan bjöd jag på fika. Det hade skramlats för present bland närmaste kollegorna och sen fick jag present från företaget/cheferna också. Vissa företag har man bara slutat på utan något särskilt alls. Beror på företaget och hur länge jag varit där tänker jag lite.
 
På mitt jobb kommer det och går folk hela tiden, jag har faktiskt ingen aning om det firas nått speciell när någon säger upp sig, men skulle tro man får fixa fika själv eller om nån av kollegorna gör det. Hade absolut inte förväntat mig något speciellt avtack från chefen😊

Hade avskytt att bli avtackad på Apt eller liknande!
 
På jobbet jag är på nu så beror det på vilken tjänst du jobbar på om det blir avtackning eller inte. Om du jobbar på kontoret så blir det avtackning och det går ut med meddelande till alla, jobbar du på golvet går det omärkt förbi om det inte är pension för då blir det fika och tårta och vi närmaste vet om det.
Samma när någon börjar på jobbet. Kontoret tjänstemän och även praktikanter blir det mail om det och det kommer med på intranätet men när någon anställs på golvet så inte ett pip.
Skillnad på folk och folk tydligen.
 
När jag var yngre jobbade jag som konsult för Manpower i administration och ekonomi. I ett större företag var jag på uppdrag tre gånger efter varandra med samma kollegor och på samma avdelning men lite olika arbetsuppgifter. Första och andra gången fick jag slutade present , tredje gången sa dem att nu får du ingen present du kommer ju ändå bara tillbaka 😄. Då fick jag bara tårta. Rimligt på något vis 😄

De andra gångerna gick det max en vecka innan jag var tillbaka igen. Men efter tredje uppdraget kom jag faktiskt inte tillbaka men det berodde på att jag började plugga istället och tog tjänstledig från konsultföretaget. Har fortfarande lite kontakt med vissa av dem kollegorna så det är kul är ändå mer än 15 år sen jag slutade sista gången 🙂
 
När jag slutade på mitt förra jobb (statlig myndighet) blev det avslutningsfika med min arbetsgrupp där arbetsgivaren bjöd på tårta (jag fick önska vilken slags tårta jag ville ha). Kollegorna skramlade ihop till present som var väldigt personligt uttänkt. Fick en orkidé också kom jag på, den var nog från arbetsgivaren.

På nuvarande jobb (mindre privat företag) brukar det alltid vara en företagsgemensam avtackning, och jag tror de brukar ta mycket hänsyn till hur den som slutar vill ha det. Företaget bjuder på fika eller annat ätbart och står för present (brukar vara något presentkort anpassat till mottagaren).

Man brukar för övrigt också få present vid jämn födelsedag, eller efter 5,10,15 osv års anställning. Jag firade ”5 årsdag” under pandemin och fick hem blombud samt ett presentkort på Hööks. 😄
 
Jag väntar fortfarande på middagen jag blev "lovad" ... :angel:
Sista dagen fick jag 2 snittrosor med hem. Eller ja alla vi som jobbade den dagen delade upp, då det blev över efter ett evenemang. Är väl allt.
Annars har jag fått många samtal där dom ber om hjälp med den ena och andra samt en massa onödigt krångel. Förhoppningsvis blir det en slutlig lösning på det snart en sådär 7-8 månader senare...
Tacken efter att ha jobbat 11år.

Allmänt tror jag inte det varit något speciellt när folk slutat. Är mer folk som blivit sparkade så har väl inte varit aktuellt då heller. 😅

När jag fyllde 30 var det både middag och fick present. På den "gamla goda tiden".:D

Vi var 3 fastanställda och några timmisar när jag slutade.
 
Det har varit olika. En arbetsplats tackade av alla medarbetare ordentligt med fika och blomma/present, en annan lämnade jag bara in nycklar och passerkort. På mitt nuvarande jobb kollar vi av med personen ifråga, vill man inte bli avtackad eller firad på något sätt är det okej.

Värsta arbetsplatsen var dock där chefen glömt av att hen sagt upp mig samt 2 till och kommer in mitt i avtackningen för att börja gorma och gapa om varför vi fikade(vilket var avtackningen som cheferna högre upp bestämt var normen).😶
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 783
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 848
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 588
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp