Säkert trästaket utan el?

Sv: Säkert trästaket utan el?

ett ordentligt staket behöver inte vara nästan tät. det räcker med max tre slanor, om du använder plank.
såvida du inte har houdini hästar.

Håller med dig, eftersom jag inte kommer ha några föl eller shettisar eller så kommer jag nog göra 3 slanor. Men får se lite, staketet håller kanske bättre om det är så pass tätt att de inte sticker ut huvudet mellan slanorna och hänger mot dem (tex för att käka gräs långt ut).

och du, bara för att ha sagt det så har jag koll på vad mina hästar har för sig hela dagen, så ingen risk att dom äter ihjäl sig på kraftfoder..;)

Låter bra :)
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

@ moholmarabs: Låter bra, tack så mkt! Skickar ett mejl...

@pmm: Ser bra ut :)

@muraja: Jo, ser fint ut och känns rejält med trästaket! Fast vita passar nog inte så bra hos oss, får bli naturfärgade tror jag.
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Stolparna går nog inte att köpa i någon hästbutik, men de borde ju gå att hitta hos något byggvaruhus! Det här ser ju liknande ut och säljs på lågpris bygghandel här hemma. 95*95mm är de.
08795095_534x534.jpg


De har även de här, 120*140mm
08799140_534x534.jpg
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Gärdesgård är alltid snyggt. Har aldrig varit ngn häst som rymt från det. Inte ens försökt.
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Kör på el. Vad kan hända?
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

till pmm:
din sista bild de som du kallar 120x140 ar vad jag menar med de sk. landscapetimbers.. toppen.. var kan jag hitta dem och hur langa ar de?

Jag vet ett staket som jag gjorde (runt huset) dar hade jag 4x4 tum i hornen och sedan de dar 120x140 som stolp. med flata sidan jams med sa att saga. Da var det enkelt att skruva fast bradorna.

Pa tal om skruva, jag har funnit det sliter mindre pa staket om man anvander skruv att satta upp bradorna med. OM det skulle vara sa att en hast sparkar av en brada, da ar det ju bara att skruva ut, byta brada och skruva in igen.
Med spik blir det ju en massa drag etc.

Ja nu vet jag vad som finns, ivag till byggvaruhus jag gar...

kat
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

KL

Ojdå, försvann från min egen tråd... Har varit lite mycket på sista tiden! Tack iaf allihopa för de senaste tipsen - nu vet jag vad ett landscapetimber är :) Verkar enklare att skruva fast slanor på än på vanliga runda stolpar!

@Linisen: Tror inte vi orkar släpa tillräckligt med sten för en gärdesgård :o Även om det inte är så stort blir det ett par kubikmeter sten...
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Sten? Detta är väl en gärdesgård:
Fence_from_Smaland_.JPG


(men jag skulle personligen aldrig använda sådant staket till mina hästar. En knäckt/lossnad slana från en sådan är som gjord för att spetsa en häst som galopperar utmed staketet (jag har sett bilder på sådana olyckor...).
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Haha, ok då fattar jag - såg en stengärdesgård framför mig... Men håller med om att en sån gärdesgård skulle kunna vara en säkerhetsrisk.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 985
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 542
Senast: Dopy
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp