Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Svamlan

Trådstartare
Vi är i hästköpartagen och som vanligt är det svårt. Förut vimlade det av intressanta objekt och nu, när det väl är dags att börja titta på allvar - ja då hittar man inte en enda inom rimligt avstånd. Min fråga är vad du som säljare av häst/ponny kan tänka dig gå med på i dessa dagar där många hästar ligger ute till salu många månader...och hur ni andra som letar häst tänker kring följande:

-om det står i en annons "hem viktigare än pris" - hur tolkar du det? När det gäller ev prissänkningar etc.

-Vad lägger du i meningen "pris kan diskuteras vid snabb affär"? Tänker där på ungefärlig summa att gå ner...

-lämna ut häst på prov om du tycker köparen verkar rätt?

-den ev köparen vill att hästen transporteras till annan anläggning för att prova hoppa för tränare alt lite bättre hinderpark?

-vad tycker du om folk som vill få ner priset/prutar?

Bara nyfiken:)
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Relevant prutning kan vara intressant om det är läge. D v s man känner av säljaren först. Jag vet människor som fått åka hem utan chans att köpa ens till utgångspris, för att de prutat på ett så fult sätt. Jag tycker att man utgår från att hästen är värd det de begär enligt specen. Om hästen sedan avviker från det annonsen anger, då finns läge att pruta. Alternativt snyggt meddela att jag anser att hästen är värd mindre än vad som begärts. Är säljaren då intresserad av en prisdiskussion kommer denne att fråga vad man kan tänkas vilja ge.

Pruta per telefon - ingen affär. Någonsin.
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Om någon velat att jag skulle köra hästen till ett ställe med bättre hinderpark så hade jag inte velat visa för den spekulanten. Säljer jag en hopphäst så förväntar jag mig att köparen har kunskap nog att se om hästen har kapacitet även på lite sämre hinder... Jag vill helst inte sälja till okunniga köpare. Men det är ju skillnad på vintern när det är snö och is,då måste man ju till ridhus.

Prutning kan ju vara ok ibland,jättesvårt att säga i vilka situationer, men jag tar aldrig illa upp om någon frågar om priset. Men köparen får ju vara beredd på att jag säger nej.

Absolut inte lämna ut på prov.

Billigare vid snabb affär, kanske 5000 billigare? svårt att säg beror ju på utgångspriset.
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

om det står i en annons "hem viktigare än pris" - hur tolkar du det? När det gäller ev prissänkningar etc.
Att det finns en prutmån för "rätt" köpare.

-Vad lägger du i meningen "pris kan diskuteras vid snabb affär"? Tänker där på ungefärlig summa att gå ner...
Har ingen aning om summa, men skriver man så så tolkar jag även det som att det finns "prutmån" och att man vill bli av med hästen ganska omgående.

-lämna ut häst på prov om du tycker köparen verkar rätt?
Nej, det skulle jag inte göra och har aldrig gjort.

-den ev köparen vill att hästen transporteras till annan anläggning för att prova hoppa för tränare alt lite bättre hinderpark?
Det beror på hur långt jag skulle behöva åka. Det är alltid nyttigt att se en häst på en annan anläggning än där den bor. Vi har blivit erbjuden av säljare att dom gärna transporterar tex till där vi tränar.

-vad tycker du om folk som vill få ner priset/prutar?
Jag har själv prutat... Köparen har alltid rätt att säga "nej, jag går inte ner i pris"
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

-om det står i en annons "hem viktigare än pris" - hur tolkar du det? När det gäller ev prissänkningar etc.
+
-lämna ut häst på prov om du tycker köparen verkar rätt?
Skulle inte köpa om jag inte får hyfsad rabatt/får hästen på prov, får man inte det är man rimligen fel köpare i ägarens ögon (om det säljaren som annonserar om öppet köp. Själv skulle jag aldrig lämnat ut på prov, möjligen öppet köp.
-Vad lägger du i meningen "pris kan diskuteras vid snabb affär"? Tänker där på ungefärlig summa att gå ner...
Ju längre man dröjer dess lägre pris, ägaren lär gå från bråttom till panik. Minst 5.000 i prutmån (om nu hästen inte är väldigt billig).
-den ev köparen vill att hästen transporteras till annan anläggning för att prova hoppa för tränare alt lite bättre hinderpark?
Ingen högprio att titta på, nu lär jag aldrig köpa en hopphäst.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

-om det står i en annons "hem viktigare än pris" - hur tolkar du det? När det gäller ev prissänkningar etc.

Jag tycker att det är besvärligt när folk skriver fraser i annonser som ska "tolkas" eftersom det blir så oklart. Just den här frasen tolkar jag som att om det är fler som är intresserad, kommer dom att välja den som erbjuder vad som verkar vara bästa hemmet, inte den som bjuder högst. (Inom rimlighetens gränser.)

-Vad lägger du i meningen "pris kan diskuteras vid snabb affär"? Tänker där på ungefärlig summa att gå ner...

Inte en aning och jag tycker inte om det där uttrycket alls i annonser, det inger inte förtroende för säljaren enligt mig. Får det hela att kännas lite skumt.

-lämna ut häst på prov om du tycker köparen verkar rätt?

Inte!

-den ev köparen vill att hästen transporteras till annan anläggning för att prova hoppa för tränare alt lite bättre hinderpark?

Näpp ville dom testa hästen o att tränaren skulle titta så fick dom göra det hemma hos mig.

-vad tycker du om folk som vill få ner priset/prutar?

Jag har aldrig sålt men däremot köpt och jag har aldrig prutat på någon häst, eftersom jag har tyckt att det begärdes rimliga priser. Däremot har jag förhandlat lite om vilken utrustning som ska ingå och om vi kan göra ett "paketpris" vilket ju är en sorts prutning kanske.
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

-om det står i en annons "hem viktigare än pris" - hur tolkar du det? När det gäller ev prissänkningar etc.
Jag tycker det är en dum formulering. Skulle aldrig använda den själv. Och om jag svarar på en sån annons så skulle jag inte bry mig om formuleringen. Vem säljer till ett dåligt hem liksom ?

..-Vad lägger du i meningen "pris kan diskuteras vid snabb affär"? Tänker där på ungefärlig summa att gå ner.
Beror helt på vad priset ligger på ifrån början.

-lämna ut häst på prov om du tycker köparen verkar rätt?
Absolut inte.

-den ev köparen vill att hästen transporteras till annan anläggning för att prova hoppa för tränare alt lite bättre hinderpark?
Ta med tränare som tittar och ger råd efteråt kan man ju göra, men ha en regelrätt träning känns inte okej. Skulle ge mig ett väldigt osäkert intryck. Jag skulle inte förstå vitsen med att ta hästen till en annan anläggning för att testa på "bättre hinderpark" vad är man orolig för ? Att den ska stanna på titthinder eller ? Också osäkert intryck och att man vill ha en hoppmaskin utan att egentligen kunna så mycket själv

-vad tycker du om folk som vill få ner priset/prutar?
Spontant så ogillar jag det. Det beror på varför de prutar. I regel är det ju för att de vill ha så mycket häst för så lite pengar som möjligt och att det är nån sorts princip att pruta "det är ju köparens marknad". Kommer det en person som verkligen kan motivera prissänkning så skulle jag kunna överväga det
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

-om det står i en annons "hem viktigare än pris" - hur tolkar du det? När det gäller ev prissänkningar etc.

Ingen aning... Skulle själv aldrig använda mej av frasen.

-Vad lägger du i meningen "pris kan diskuteras vid snabb affär"? Tänker där på ungefärlig summa att gå ner...

Beror på ursprunglig summa... Men att det självklart finns en prutmån...

-lämna ut häst på prov om du tycker köparen verkar rätt?

NEJ

-den ev köparen vill att hästen transporteras till annan anläggning för att prova hoppa för tränare alt lite bättre hinderpark?

Om det inte är för långt att åka så varför inte, min häst hoppar alla hinder, jag har inget att dölja med min häst... Jag tar tom själv gärna fram "titthinder" vid provridning just för att visa att hästen hoppar allt...

-vad tycker du om folk som vill få ner priset/prutar?

Det är mer regel än undantag, även om jag ibland inte har prutmån på mina hästar... Ibland får de pruta ibland inte...
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Tack för lite tankar och svar. Jag tycker själv det är oerhört svårt med de fraser jag nämner...som köpare har man ingen aning vad säljaren eg menar med "pris diskuteras vid snabb affär". Och som det ser ut nu så är det ju snarare så att väntar man några veckor kommer hästarna ut i gen 20 000 kr billigare...därför känns det som att man som köpare många ggr kan ha viss prutmån.

Ang visa hästen på annan plats så frågar jag just för att vi bett säljaren komma med hästen till ett annat ställe, ca 20 min bort. Det är en 7-årig häst som säljs med "stora utv möjligheter att bli en bra tävlingshäst" typ. Men den är inte startad alls i dressyr och bara ett fåtal ggr i hoppning med varierat resultat vilket enl äg helt var beroende av henne (red fel väg etc). Därför är vi intresserade av att se hur den beter sig på annan plats.

När det gäller pruta så har just denna häst funnits till salu ett par månader och enl mig begär de ett alldeles för högt pris då den ej är tävlad. Hade den gått LB/LA ett par ggr i hoppning hade det varit helt rimligt men inte nu. Desslutom ingår ingen utrustning alls då...så jag hoppas faktiskt att de är villiga att gå ner en del i pris om vi nu gillar den efter provritt två hos oss.

Allt är så klart beroende av villkoren - ska man själv köpa ny häst vill man ju bli av med den man har om man nu inte har egen gård och kan samla på dem, Sen kostar det också...hade denna häst kostat 15 000 mindre från början hade den kkanske sålts fortare och äg inte behövt stå med uppstallningskostnader mm.

Jaja - vi får se hur det går.
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Fast jag hade kollat innan provritt 2 att äg är villig att gå ned i pris annars är det ju slöseri med allas tid.
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Nu ska jag inte köpa häst, däremot sälja - vilket gör att jag har stenkoll på marknaden ;)

-om det står i en annons "hem viktigare än pris" - hur tolkar du det? När det gäller ev prissänkningar etc.

Jag tolkar det som att om det står mellan två (eller flera) köpare så kan jag välja att sälja till den köpare jag tycker passar bäst, känns bäst, verkar bäst - även om den andra köparen erbjuder mig ett högre pris.

-Vad lägger du i meningen "pris kan diskuteras vid snabb affär"? Tänker där på ungefärlig summa att gå ner...

Det är bråttom, antingen att säljaren är i behov av att få fram pengar, eller att det inte finns stallplats/bete, eller att det har hänt något som gör att säljaren inte kan ha kvar hästen och måste bli av med den snabbt.


-lämna ut häst på prov om du tycker köparen verkar rätt?

Aldrig. Alldeles för riskabelt! Någon form av öppet köp kan jag tänka mig, men inte att "låna ut" hästen i några veckor. Jag skulle dessutom skriva kontrakt på det och ha veterinärbesiktning innan och efter, om köparen lämnar tillbaks hästen.

-den ev köparen vill att hästen transporteras till annan anläggning för att prova hoppa för tränare alt lite bättre hinderpark?

Inga problem alls, det är något jag utgår ifrån. Köparen får dessutom gärna vara med och lasta hästen om den vill.

-vad tycker du om folk som vill få ner priset/prutar?

Jag vet vilket pris jag vill ha, och vilket pris som är mitt lägsta. Lägre än det kommer jag inte att gå hur mycket det än prutas. En bra affär har två vinnare.
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Fast jag hade kollat innan provritt 2 att äg är villig att gå ned i pris annars är det ju slöseri med allas tid.

Håller med, om man redan nu vet att man inte vill betala utsatt pris tycker jag att man tar den diskussionen innan. Jag vet inte om jag hade gått med på att transportera iväg hästen för provridning men om så var fallet skulle jag åtminstone vilja veta att intresset är seriöst.
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

-om det står i en annons "hem viktigare än pris" - hur tolkar du det? När det gäller ev prissänkningar etc.
Att säljaren inte nödvändigtvis säljer till en bra ryttare? Märklig formulering.

-Vad lägger du i meningen "pris kan diskuteras vid snabb affär"? Tänker där på ungefärlig summa att gå ner...
Antingen är det bråttom att få in pengar eller också vill man skippa en krånlig vet.besiktning. I båda fallen tror jag man kan få ner priset rätt rejält, då säljaren är lite beroende av dig som köpare att få ut kosingen.[/b]

-lämna ut häst på prov om du tycker köparen verkar rätt?
Nope, aldrig.

-den ev köparen vill att hästen transporteras till annan anläggning för att prova hoppa för tränare alt lite bättre hinderpark?
Jag skulle tycka det var lite konstigt att vilja rida för tränare vid provridningen. Då vill man väl själv känna på hästen och se hur den fungerar. Fine, man kan ta med sig sin som kollar och rider själv, men jag hade nog undrat vad det var för ena på besök.

-vad tycker du om folk som vill få ner priset/prutar?
Jag tycker inte alls om det. Jag har ju inte satt ett pris på min häst som jag inte anser den vara värd, utan förväntar mig att de som hör av sig har råd och lust att betala det jag vill ha. Men det verkar som att alla har prutmån när de prissätter, för varenda kotte ska ju pruta idag - helst redan på telefon.
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Fast många sätter ju ut hästar för helt orimliga priser.... Visst - man bestämmer ju själv vad man tycker hästen är värd, men vill ingen betala det så är den uppenbarligen inte värd det.

Tycker det är intressant att vi lägger så pass olika innebörd i "hem viktigare än pris"...själv tolkar jag det som att "kan du erbjuda ett gott hem kan vi tänka oss sänka priset". Men det bevisar ju hur svårt det är.

Ang rida för tränare vid provridning så tänker jag mig att det kanske kan vara bra om den man rider för också tittar på hästen lite och ser om h*n tror man passar i hop eller om det är åt skogen:D. Alla är ju faktiskt inte så proffsiga på hästar som folket här inne på bukefalos...Behöver inte vara en träning på det viset...
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Vi är i hästköpartagen och som vanligt är det svårt. Förut vimlade det av intressanta objekt och nu, när det väl är dags att börja titta på allvar - ja då hittar man inte en enda inom rimligt avstånd. Min fråga är vad du som säljare av häst/ponny kan tänka dig gå med på i dessa dagar där många hästar ligger ute till salu många månader...och hur ni andra som letar häst tänker kring följande:

-om det står i en annons "hem viktigare än pris" - hur tolkar du det? När det gäller ev prissänkningar etc.

-Vad lägger du i meningen "pris kan diskuteras vid snabb affär"? Tänker där på ungefärlig summa att gå ner...

-lämna ut häst på prov om du tycker köparen verkar rätt?

-den ev köparen vill att hästen transporteras till annan anläggning för att prova hoppa för tränare alt lite bättre hinderpark?

-vad tycker du om folk som vill få ner priset/prutar?

Bara nyfiken:)

Så här tolkar jag det:
- Hem viktigare än pris = det finns förhandlingsläge om priset men omöjligt att veta hur mycket, dock är det en stor risk att du inte blir "godkänd" som köpare. Alltså, spela ut alla kort om vem du är, vad du vill med hästen och vad du kan erbjuda för slags hem. Men förälska dig inte i hästen efter första provridningen. Stor risk för att bli besviken när säljaren hittar den "perfekte" köparen.

-Pris kan diskuteras vid snabb affär = Helt enkelt vad det låter som. Säljaren behöver bli av med hästen snabbt, förhandlingsläge finns. Normalt prutläge på en häst brukar ligga runt 2%, här kanske 5-10% funkar.

-Lämna ut hästen på prov = skulle jag aldrig nappa på. Det är en risk även för köparen att "prova" en häst. Om du triggar igång latenta skador eller om hästen skadar sig hemma hos dig hamnar du i en snygg sits. Antingen blir du tvingad att köpa en skadad häst eller får betala veterinärräkningar för en häst du inte äger.

-att prova en häst på en ordentlig anläggning med hinder ser jag som självklart! Om inte annat för att känna av om hästen är oren, vilket är svårt att känna på en ojämn äng eller åker...det bör man ha rätt till som spekulant. Annars bör man dra öronen åt sig!

-jag tycker det är helt ok att pruta, hur mycket beror på situationen. Men 2% är vanligt att man prutar, sedan kan det finnas förhandlingslägen som i situationerna ovan som kan innebära lite mer prutning. Blir säljaren sur pga att man som köpare prutar så har man kanske lite "för mycket känslor" för sin häst (missförstå mig rätt) och risken är ganska stor att säljaren därmed har övervärderat hästen.

Lycka till med hästköpet! Var noga med kontraktskrivning och veterinärbesiktning (alltid bäst att göra det på en klinik).
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Jag tror nog att det är skillnad på att "rida för tränare" och "låta en tränare titta och se om man passar ihop". Rida för tränare låter som ett regelrätt träningspass och för mig låter det tokigt. Däremot att låta tränaren vara med är inte ett dugg underligt just för att se om man passar ihop.
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Relevant prutning kan vara intressant om det är läge. D v s man känner av säljaren först. Jag vet människor som fått åka hem utan chans att köpa ens till utgångspris, för att de prutat på ett så fult sätt. Jag tycker att man utgår från att hästen är värd det de begär enligt specen. Om hästen sedan avviker från det annonsen anger, då finns läge att pruta. Alternativt snyggt meddela att jag anser att hästen är värd mindre än vad som begärts. Är säljaren då intresserad av en prisdiskussion kommer denne att fråga vad man kan tänkas vilja ge.

Pruta per telefon - ingen affär. Någonsin.

Jag kunde skrivit detta själv.. :D:bow:

För första gången har jag dessutom fått mail på en fölunge där första mailet ville ha mera bilder, och när jag skrev att jag kunde åka upp på betet bara det slutade regna och nämnde att det annars fanns massor av bilder på min FB-sida så fick jag till svar att intressenten kikat där men tyckte att fölet är alldeles för dyrt så vad var mitt lägsta pris. Ehhh..

Jag svarade bara att jag behöver inte bli av med mina fölungar, än finns det plats för ett par årgångar om jag så måste och att prutning aldrig sker med mig via mail. ;)
Sen dyrt, tja allt är relativt, personen i fråga hade letat upp en annons som låg 'långt bak' och svarade på den (dvs inlagd för länge sen så denne trodde väl att min panik närmade sig), trots att jag har en till annons som då låg typ som 3-4 annons på den sidan. :grin:
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Är det så vanligt att pruta 2% just, kostar hästen 100.000 så rör det sig alltså om 2.000 kr, är det ens värt att bekymra sig om en enstaka tusenlapp eller två?

Jag tänker snarast på 5.000 kr eller så i prutmån när det gäller hästar i klassen ca 40.000 + och så där en 10.000 om de närmar sig 100.000.

Jag är helt oerfaren när det gäller prutning dock.
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Relevant prutning kan vara intressant om det är läge. D v s man känner av säljaren först. Jag vet människor som fått åka hem utan chans att köpa ens till utgångspris, för att de prutat på ett så fult sätt. Jag tycker att man utgår från att hästen är värd det de begär enligt specen. Om hästen sedan avviker från det annonsen anger, då finns läge att pruta. Alternativt snyggt meddela att jag anser att hästen är värd mindre än vad som begärts. Är säljaren då intresserad av en prisdiskussion kommer denne att fråga vad man kan tänkas vilja ge.

Pruta per telefon - ingen affär. Någonsin.

Jag kan se relevansen i att pruta per telefon, har man exempelvis 50.000 tusen att köpa häst för och hästen kostar en bit till kanske 55.000 men låter intressant så ser jag inget fel i att höra om priset i förväg, hellre det än att åka ock titta på den i onödan och slösa både med säljarens och sin egen tid.

Det är ohyfsat att åka och titta på hästar man inte har råd med.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 193
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 328
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 326
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 525
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp