Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Jag tar personligen hellre risken att någon blir sur för man prutar än att inte ens höra mig för om en häst som låter perfekt. Du blir väl knappast gladare om en spekulant provrider ett par gånger och sedan försöker pruta och får ett nej och sedan får höra att de tyvärr inte har råd.
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

-om det står i en annons "hem viktigare än pris" - hur tolkar du det? När det gäller ev prissänkningar etc.
Jag tolkar det som att priset är förhandlingsbart.

-Vad lägger du i meningen "pris kan diskuteras vid snabb affär"?

Att priset är förhandlingsbart vid snabb affär ;) Omöjligt att säga hur mycket.

-lämna ut häst på prov om du tycker köparen verkar rätt?

Eventuellt.

-den ev köparen vill att hästen transporteras till annan anläggning för att prova hoppa för tränare alt lite bättre hinderpark?

Helt okej.

-vad tycker du om folk som vill få ner priset/prutar?
Har aldrig sålt häst och kommer aldrig göra, men jag ser inget fel i det. Vissa säljare sätter drömpriser.
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Jag tar personligen hellre risken att någon blir sur för man prutar än att inte ens höra mig för om en häst som låter perfekt. Du blir väl knappast gladare om en spekulant provrider ett par gånger och sedan försöker pruta och får ett nej och sedan får höra att de tyvärr inte har råd.

Jag håller med er båda!
Jag har faktiskt sålt en häst där köparen sa redan per telefon vad deras budget var och frågade om dom var välkomna ändå.
Fine, det fick dom och eftersom dom var ärliga från början så som det var.

Jag hade blivit SKITSUR om allt hade varit bra och det sen visar sig att dom MÅSTE pruta för dom har inte råd med hästen!
Då hade dom kunna dra dit pepparn växer.

Men jag tycker det är skillnad mot att fråga per telefon/mail, innan man ens sett hästen att "Vad kan du göra på priset?"
Då e det piss of som gäller!:devil::angel:
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Man får allt uttrycka sig på ett vettigt vis och sedan ska man inte ge sig in i leken med 50.000 kr i handen när ursprungspriset är 150.000
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Är det så vanligt att pruta 2% just, kostar hästen 100.000 så rör det sig alltså om 2.000 kr, är det ens värt att bekymra sig om en enstaka tusenlapp eller två?

Jag tänker snarast på 5.000 kr eller så i prutmån när det gäller hästar i klassen ca 40.000 + och så där en 10.000 om de närmar sig 100.000.

Jag är helt oerfaren när det gäller prutning dock.

Mja, det är nog mer själva principen att man alltid "ska" pruta på det man köper...en del håller självklart inte med om det (utom när de själva åker till Thailand på semester...) men faktum är att det inte är "fult" att pruta. En säljare kan omöjligtvis veta exakt vad en häst är värd, därav sätter de flesta ett överpris. Dock kan inte heller en köpare veta vad hästen är värd, därför är det brukligt att närma sig ett slutpris via prutning. Då kan det kanske vara lämpligt att, förutsatt att hästen är som man vill ha den, inte slå på storprutet direkt och försöka få ner en 70' kronors häst med 10' på en gång. Utan mer satsa på ett par procent. Förutsättningen är alltid att man som köpare har pengar att betala hästen oavsett prutning. Därmed gör man med ovan metod en bättre affär och man blir helt enkelt mer nöjd med sin hästaffär vilket gynnar säljaren i slutänden.
Det är väldigt mycket ett socialt spel när det kommer till prutning. Problemet i hästvärlden är att folk verkar ta illa upp om man vill pruta. Det är precis som att man uppfattar det som en tillrättavisning av prissättningen och därmed en tillrättavisning av personens kunnande om sin häst eller marknaden som sådan eller vad det nu kan vara. Istället för att se det som en ren affärsmässig uppgörelse så tar man åt sig prutningen som en slags kritik.
Det handlar ju inte om det alls utan bara att båda parter ska göra en bra affär och känna sig nöjda när var och en går hem till sitt.

När det gäller dyrare hästar har jag upplevt att det är ännu svårare att pruta ibland. Oftast vill man ha igen varenda krona när man utbildat exempelvis en hopphäst som går stadigt 1.50 och är inte alls särskilt intresserad av att gå ner i pris. Däremot billigare hästar runt 50.000-100.000 brukar gå att pruta ner rejält, men det beror förmodligen på att det finns så otroligt många hästar i just den prisklassen.

Summa summarum, pruta alltid 2-5% på en häst. Gör det med vett och etikett!
Och såklart, var inte spekulant på en häst som ligger 20' över budget. Det är bara dumt och säljaren kommer garanterat att bli irriterad...

Ett hett tips för närvarande är att fynda drömhästen i Tyskland, Frankrike eller Holland. Euron är idag så låg att man får flera procents rabatt redan pga valutakursen! :)
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

-den ev köparen vill att hästen transporteras till annan anläggning för att prova hoppa för tränare alt lite bättre hinderpark?
Jag skulle tycka det var lite konstigt att vilja rida för tränare vid provridningen. Då vill man väl själv känna på hästen och se hur den fungerar. Fine, man kan ta med sig sin som kollar och rider själv, men jag hade nog undrat vad det var för ena på besök.

Men är det så konstigt egentligen om man tar med sig tränare? Man får ju alltid höra att man ska ta med sig en hästkunnig person när man ska titta på hästar. Man kanske vill ha tränarens åsikt och den kanske kan avgöra bättre än man själv om hästen verkligen är nåt för det man tänkt med hästen (om man tex vill ta sig högt upp i klasserna i dressyr).
Att rida för sin tränare under provridningen kanske är lite samma sak, kanske inte ett riktigt träningspass, men kommer hästen passa köparens mål, och det kan ju förmodligen tränaren hjälpa en att se.
 
Sv: Sälja häst och köpa häst. Inte lätt.

Mja, det är nog mer själva principen att man alltid "ska" pruta på det man köper...en del håller självklart inte med om det (utom när de själva åker till Thailand på semester...) men faktum är att det inte är "fult" att pruta. En säljare kan omöjligtvis veta exakt vad en häst är värd, därav sätter de flesta ett överpris.

Håller fullkomligt med.

Dock kan inte heller en köpare veta vad hästen är värd, därför är det brukligt att närma sig ett slutpris via prutning. Då kan det kanske vara lämpligt att, förutsatt att hästen är som man vill ha den, inte slå på storprutet direkt och försöka få ner en 70' kronors häst med 10' på en gång. Utan mer satsa på ett par procent. Förutsättningen är alltid att man som köpare har pengar att betala hästen oavsett prutning.

Du får ursäkta mig, men personligen tycker jag det är löjligt att ens försöka pruta 700 kr (1%) och i och för sig har jag svårt att tänka mig att en tusenlapp hit eller dit skulle spela roll men att ha som förutsättning att köparen verkligen har pengarna om denne ska vara berättigad att pruta känns sisådär, hur kollar man upp det?

Det du kallar storprut 10.000 ser jag som ett normalt prutförsök och kanske 3-5.000 som en normal prutning på den nivån. Summan ska liksom spela någon roll på slutresultatet.


Därmed gör man med ovan metod en bättre affär och man blir helt enkelt mer nöjd med sin hästaffär vilket gynnar säljaren i slutänden.
Det är väldigt mycket ett socialt spel när det kommer till prutning.
Ja inte gynnar det köparen att pruta 700 kr, det räcker många gånger inte ens till bensinpengarna... Visst är prutning ett socialt spel, men då ska man ha något att spela om ;)

Problemet i hästvärlden är att folk verkar ta illa upp om man vill pruta. Det är precis som att man uppfattar det som en tillrättavisning av prissättningen och därmed en tillrättavisning av personens kunnande om sin häst eller marknaden som sådan eller vad det nu kan vara. Istället för att se det som en ren affärsmässig uppgörelse så tar man åt sig prutningen som en slags kritik.

Här håller jag fullkomligt med, nu verkar många vara villiga att pruta, men när folk blir sura för att man diskuterar priset redan innan man tittar på hästen i termer: "Ja jag såg din annons men den ligger x.000 över vår budget, ska vi släppa det med en gång eller är det vits att gå vidare?". Då kan både säljare och köpare spara mycket tid genom ett enkelt nej eller få en spekulant som man annars skulle missat, intresset för annonsen var kanske mindre än väntat.

Har man pengarna och kan tänka sig att betala dem för rätt häst så är det bara dumt att försöka pruta redan innan och kanske bli avvisade direkt. Man kan inte veta i förhand vad man själv anser hästen är värd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 183
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 328
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 326
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 524
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp