Sälja icke godkänd bil?

G-uldlock

Trådstartare
Jag har haft problem med min bil ett bra tag nu. Den går inte igenom besiktningen pga felaktig ljusbild höger fram. Har bytt lampor, hela lyktan, tvättat och ja rent ut sagt chansat på att den skulle gå igenom.
Idag är sista dagen för sista efterkontrollen, sen är det en helt ny kontrollbesiktning som gäller.

Pga en totalt kaosartad vecka på jobbet och en mycket tung helg, psykiskt, finns det typ ingen chans att jag ska hinna eller orka fixa bilen tills besiktningen stänger.
Då planen är är sälja bilen, oavsett, funderar jag nu på att sälja den, precis som den är. Utöver lyktan ärbilen i helt ok skick. Den skulle kanske behövas en mindre översyn och det där missljudet som är i motorn vis start skulle behöva kollas upp.
Och eftersom varken tid eller ork finns att åtgärda detta ställer jag mej nu frågan, Ska jag sälja den som den är, typ just nu?

Det är en småbil, av populärt märke, som är helt okej, och de kostnader som behövs läggas på bilen är inte superstora. Tror jag hade fått ut ca 8000:- för den kanske 10000:- om jag fixare den, vilket jag dock inte kan just nu.

Är jag dum om jag säljer den som den är? Bil är jag inte i jättestort behov av just nu, men min psykiska välmående hade mått så otroligt mycket bättre om jag blev av med den. Den är till viss del orsaken till den dåliga spiral jag just nu lever i...

Åsikter, tankar mottages tacksamt.
 
Sv: Sälja icke godkänd bil?

Jag har haft problem med min bil ett bra tag nu. Den går inte igenom besiktningen pga felaktig ljusbild höger fram. Har bytt lampor, hela lyktan, tvättat och ja rent ut sagt chansat på att den skulle gå igenom.
Idag är sista dagen för sista efterkontrollen, sen är det en helt ny kontrollbesiktning som gäller.

Pga en totalt kaosartad vecka på jobbet och en mycket tung helg, psykiskt, finns det typ ingen chans att jag ska hinna eller orka fixa bilen tills besiktningen stänger.
Då planen är är sälja bilen, oavsett, funderar jag nu på att sälja den, precis som den är. Utöver lyktan ärbilen i helt ok skick. Den skulle kanske behövas en mindre översyn och det där missljudet som är i motorn vis start skulle behöva kollas upp.
Och eftersom varken tid eller ork finns att åtgärda detta ställer jag mej nu frågan, Ska jag sälja den som den är, typ just nu?

Det är en småbil, av populärt märke, som är helt okej, och de kostnader som behövs läggas på bilen är inte superstora. Tror jag hade fått ut ca 8000:- för den kanske 10000:- om jag fixare den, vilket jag dock inte kan just nu.

Är jag dum om jag säljer den som den är? Bil är jag inte i jättestort behov av just nu, men min psykiska välmående hade mått så otroligt mycket bättre om jag blev av med den. Den är till viss del orsaken till den dåliga spiral jag just nu lever i...

Åsikter, tankar mottages tacksamt.

Jag hade sålt, räknat med prutning och varit av med problemet :o Det brukar finns händigt folk som kan 'fixa själva' och inte har problem med obesiktade bilar.
 
Sv: Sälja icke godkänd bil?

Jag känner att det lutar åt det hållet. För jag är just nu mest fruktansvärt trött på den!
 
Sv: Sälja icke godkänd bil?

Jag i princip gav bort en bil som bara skapade ångest hos mig (eftersom det upptäcktes ny fel hela tiden). Så har du inget behov av den, sälj!
 
Sv: Sälja icke godkänd bil?

Jag köpte en bil för 15 000, obesiktigad och oskattad. Halvåret senare gav jag den besiktigad, skattad och lite kvaddad på höger sidan för 1500 kr i mellanskillnad på en annan bil. Jag avskydde bilen och ville bara bli av med den.

Nu kan man inte skylla den lite skadade höger sidan på bilen utan mest på stolpen som bara sådär hamnade i sidan när vi snurrade på vägen ;) Fullt körbar dock, man behövde i princip bara byta dörren.
 
Sv: Sälja icke godkänd bil?

Äsch, gör dig av med skiten.

Det finns många som vill göra ett fynd om de kan få pruta och känna sig duktiga genom att laga upp och fixa. Prissättningen får ju vara utifrån felen, men självklart är bilen säljbar.

Det som skapar ångest och stress ska man göra sig av med snabbt som attan, vilken tur att det bara är en bil och inte en vänskap (eller liknande).
 
Sv: Sälja icke godkänd bil?

Nu har jag efter påtryckningar från min far bokat tid på verkstan för att åtgärda felet. Har fram till den 20 att åtgärda innan helt ny kontrollbesiktning måste ske.
Jag hade gärna hoppat verkstan men ja... Får nog ut 4000:- mer för bilen i och me detta tror flera jag pratat med under dagen, så om vetkstan går på 2000:- har jag fortfarande fått ut 2000:- mer...

Men målet är att bli av med bilfan innan veckan är slut...
 
Sv: Sälja icke godkänd bil?

Det är alltid lättare att sälja en bil som nyss gått igenom en besiktning, i värsta fall om ingen vill köpa (om den inte skulle gått igenom) och man vet att den kanske t ex inte är värd så mycket, då är skroten kanske ett alternativ också? Nu tror jag inte att så är fallet för dig, lycka till med bilen. :)
 
Sv: Sälja icke godkänd bil?

Nu har jag efter påtryckningar från min far bokat tid på verkstan för att åtgärda felet. Har fram till den 20 att åtgärda innan helt ny kontrollbesiktning måste ske.
Jag hade gärna hoppat verkstan men ja... Får nog ut 4000:- mer för bilen i och me detta tror flera jag pratat med under dagen, så om vetkstan går på 2000:- har jag fortfarande fått ut 2000:- mer...

Men målet är att bli av med bilfan innan veckan är slut...

Sälj den... Syrran och hennes sambo sålde sin bil, de var brutal ärliga med vilka fel det var på den, att den antagligen inte skulle kunna gå igenom besiktningen som skulle ske inom en vecka och räknade upp alla fel och ändå var det en som betalade 2000 och hämtade den på plats. De konstatera att det blev billigare än försöka skrota den.. ;) De fick skjuta igång köparen när hen åkte men hen var nöjd och det var de oxå! :D
 
Sv: Sälja icke godkänd bil?

Jag sålde en volvo240 för 500 kr på 30 sekunder. Var bara så skönt att bli av med eländet. Sen gick den reparerade bilen i flera år till :)
 
Sv: Sälja icke godkänd bil?

Vad är det för fel på ljusbilden? Om du bytt både strålkastare och lampor kan det väl inte vara så mkt mer än en justering kvar? bilmodell och lamptyp? gissar på halogen med tanke på bilens uppskattade värde.
/Sambon David
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 149
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp