Sälja/köpa häst...

Sv: Sälja/köpa häst...

Säkert en Stockholmare........:devil: De tror ju inte att det finns en värld utandör 08- området......
 
Sv: Sälja/köpa häst...

*lånar kn*

(Har inte hunnit läsa hela tråden)

Jag har själv svårt att finna tid till att svara på alla mail... ofta "ungar" som vill ha bilder att visa för kompisarna. Jag får ca 40 mail i veckan så ni kan ju själva räkna ut hur mkt tid det blir. Jag vill PRATA med personen som är intresserad av mina hästar. Det är lika viktigt för mig att mina hästar får en bra köpare som det är för er att få en bra häst...

Min första fråga är alltid: VAD SÖKER DU? Det spar mig väldigt mkt tid, då slipper jag prata /maila om hästa som ändå inte alls passar in på det personen vill ha...
 
Sv: Sälja/köpa häst...

*knapplån*
Har oxå hästar ute på försäljning och dom bästa är när man har haft mailkontakt med en köpare och efter 4-5 mail då kryper det fram att dom är bara ute efter en FODERVÄRDSHÄST... och har inga pengar att köpa för... Jag sätter väl inte ut mina hästar på annons under SÄLJES och pris i annonsen för att ja vill låna ut dom på FODER??

Sen kan det vara lite komtiskt när man har en dressyrhäst som man bara skriver att den tycker om attt hoppa (inget om kap eller liknande) att en hoppryttare ringer och frågar om hästen har kap 130 cm-140 cm, jag blev arg och sa det beror väl på hur duktig man är som ryttare:mad: ! Om den nu har kap för 130cm-140cm så hade jag nog skrivit det i annonsen (då hade den inte kostat under 50.000 :smirk: )
Det värsta tycker jag är när säljarna "överklassar" sina hästar! Tror att dom är jätteduktiga och ska ha skitmycket för dom! Man kan ju börja undra när det sår i en annons tävlad tom LC hoppning och utbildad Msv (och är 15 år)... hmm har den varit dum på tävling eller har den hoppat ett hinder eller gjort en rörelse som ingår i MSV!

Sen har vi det som är standard när det gäller köpare... bestämmer tid och kommer inte! :mad:
 
Sv: Sälja/köpa häst...

*knapplån*

Mot slutet när vi tittade på häst den här omgången, bestämde jag inte tid för provridning. Jag bestämde tid för att TITTA på hästen. Och tog bara hästar som stod rimligt nära (tur att man bor i hästtäta Skåne).

Efter ett par turer blir man ju så dj*a trött på att komma förväntasfull till en provridning bara för att inse att det är Åsnan Iors raggig släktning man förväntas köpa för fyndpriset 65 000 kr...

För att inte tala om de hästar som har en så illa tillpassad sadel att de knappt kan röra sig från stallet till ridbanan - utan ryttare, så skitig utrustning att det är äckligt att ta i. Idioter till stallägare som känner att de måste lägga sig i och berätta ALLT om den hästen som ska säljas (även om säljaren står bredvid och skruvar sig av obehag).

Varianter på temat är prishöjning när man kliver ur bilen, provridning på halta hästar - listan kan göras lång...

Fy, vad många hästar det är SYND om...
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Har oxå letat häst i höst o har blivit lurad att köra antal mil för hästar som inte alls håller vad säljaren lovat. Jättetråkigt o dyrt o tidsödande.. Hur kan säljaren tro att han tjänar på att lura dit en, man vill ju inte ha hästen mer för att man väl är på plats när förväntningarna inte stämmer!? sen har jag full förståelse för att det är jobbigt med alla oseriösa spekulanter som ni säljare råkar ut för med, har därför alltid varit noga med att återkomma o tala om om jag är intresserad eller ej.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Jag har haft ett par unghästar på annons och anger där stam, ålder, kön, blivande mkh samt pris, har även bra bilder utsatta vid annonserna ( hästarna står uppställda från sidan) + vad mödernet tidigare har lämnat. Ändå får man svar från väldigt många som hade tänkt sig en sådan häst MEN inte i den prisklassen ( obs att de då ej har sett hästen i verkligheten, och de är inga "fantasipriser"). När man väl har fått några "seriösa" spekulanter vill de ha en video på hästen som de LOVAR att skicka tillbaka. Av de tolv filmerna jag skickade iväg ( i aug-sept) har jag fått tillbaka två, de andra har ej hörts av överhuvudtaget trots att de sa att de skulle höra av sig när de tittat på filmen. Fyra spekulanter var och tittat på hästarna live, ingen har hörts av sedan dess trots att vi bestämde att de skulle höra av sig inom ett par veckor oavsett om de var intresserade eller ej. Hästbranschen måste vara unik med alla dessa nonchalanta människor, iaf de jag har råkat på. Det finns dock ett litet fåtal som verkligen är normala, har i dagarna hittat en sådan person som hörde av sig efter en vecka som vi bestämde. Min uppmaning är att om ni som köpare vill bemötas proffsigt så måste man som säljare få samma sak tillbaka, annars tröttnar man.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Nej, jag tror inte att hästbranschen är ett dugg unik. Kanske i andra riktningen, att köparna tolererar med från säljare än de gör i andra sammanhang. Fråga en bilhandlare om hur många kunder som hör av sig och säger "nej vi är inte intresserade" eller skickar tillbaka bilder på objektet. Den bilen är glömd, kunden har hittat en annan. När jag sålde mitt hus och det blev budgivning frågade jag mäklaren om köparnas bud var bindande - icke, sa han. Dom kan hoppa av när som helst (och gör tydligen det rätt ofta också).

Fram till dess att handpenningen ligger på bordet och kontraktet är skrivet så är hästen osåld och ni måste jobba för att sälja.

Med all respekt - jag förstår att man blir less på nonchalanta köpare - men som köpare vill jag ha och förväntar mig en viss service om jag köper från ett företag. Detta oavsett om jag köper en begagnad bil, en frys eller en häst. Min affär är viktig för mig, oavsett om säljaren har mycket större och viktigare kunder. Och blir jag dåligt bemött kan jag vara löjligt långsint och handla av andra firmor i tio år eller mer. Likaså, om jag blir nöjd kommer jag tillbaka.

Privatpersoner emellan är det ju lite annorlunda men även där är det i min åsikt säljaren som är beroende av köparen och inte tvärtom. Därför så tycker jag att om ni säljare vill få era hästar sålda får ni vara rädda om era KUNDER och behandla dom som KUNDER och inte som något nödvändigt ont.

Den person som nu är krånglig, inte vet vad hon vill ha och inte skickar tillbaka videon kanske är den som om två år rekommenderar sin kompis att vända sig till er?
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja/köpa häst...

Hade jag haft ett företag och sålt bilar eller någon annan vara hade jag inte alls tyckt att det var konstigt att kunderna inte hörde av sig igen.Håller också med om att det är köparnas marknad och att säljarna ska uppträda därefter. Bästa betyget är ju alltid när kunden kommer tillbaka och inte varan. Jag kanske är för blåögd själv då jag som privatperson tror på när någon säger att: vi hör av oss oavsett hur vi bestämmer att vi ska göra inom två veckor eller om de lovar att skicka tillbaka en videofilm om man inte är inresserad. Jag hade skulle själv inte sagt en sak till en privatperson som jag inte försöker hålla, visst kan man glömma saker, men det kan inte vara slumpen att så många glömmer att höra av sig eller glömmer att skicka tillbaka filmer. Då är det väl bättre att inte säga att man ska lämna tillbaka eller höra av sig, då förväntar jag inte att de ska göra det. Så fungerar iaf jag.Det handlar inte om att jag lägger ner jobb på att skicka filmer och att det kostar ca 60:- per skickat band, utan mer om nonchalansen. Hade de frågat hade jag kunnat skicka med returfrimärken om det är den kostnaden som tar emot.
En kompis till mig har en dansk kontakt som förmedlar hästar, hon påstår att de är mycket enklare och att ffa går snabbare med besluten. De bestämmer sig ofta på plats om de är intresserade eller inte. Hade tyckt att de hade varit kul att följa mina hästar hos svenska ryttare, men jag får nog ge upp det.Som jag skrev innan finns det vettiga köpare, men tyvärr är de enligt min erfarenhet i minoritet.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

*KL*

Jag måste verkligen haft tur när jag köpte häst i början av sommaren.
Hade en tight budget då jag inte alls hade planerat att köpa men blev av med min foderhäst som jag haft i två års tid ganska hastigt.
Ringde på en ganska oansenlig annons av den enda anledningen att hästen var stor >170cm och relativt ung och outbildad, vilket passade min plånbok.
När jag ringde så frågade jag försiktigt lite om hästens bakgrund och vad den kunde innan jag utförligt berättade min historia och vad jag var ute efter för sorts häst. Efter ett givande men kort samtal bestämde vi preliminärt att jag skulle komma och titta om fyra dagar. Det var ca 30 mil enkel resa så jag skulle återkomma dagen efter när jag kollat alla detaljer och möjlighet att åka. Ringer upp dagen efter och säljaren säger att hon ärligt talat inte visste om hästen skulle kunna leva upp till mina förväntningar. "Han kanske är för klumpig" sa hon helt enkelt. Jag svarade att jag ändå ville komma och titta. Det slutade med ett mycket trevligt möte mellan häst, säljare och mig. Jag bestämde mig nästan på direkten men åkte hem och lovade att ringa inom max två dagar. Jag ringde samma kväll för jag kunde inte hålla mig längre än så.

Det absolut bästa med denna säljare var ärligheten och att de tyckte så mycket om sin häst och därför var mycket noga med var han hamnade. Hästen hade varit ute på annons i två månader och flera personer hade varit där för att provrida men ALLA hade varit mer eller mindre oseriösa. Bland annat hade en kille ringt och velat köpa hästen i "present" till sin flickvän :eek:

När vi var överrens så veterinärbesiktades hästen på klinik och sedan körde säljaren själva hästen de 30 milen hem till mig för att vara säkra på att han skulle hamna på ett bra ställe.

Sedan dess hörs vi av med jämna mellanrum och de undrar hur han mår osv.

Jag kan förstå om man som uppfödare/handlare inte har tid och möjlighet att vara så noga som "mina" säljare var. Men som köpare känns det verkligen tryggt att veta att säljaren sätter hästen först och ekonomiska smådetaljer sedan. Jag tror att man som säljare tjänar på att vara noga med att berätta så mycket som möjligt och att inte "krångla" med priser utan vara rak och ärlig från början utan överpriser. Duktiga köpare kommer ändå aldrig betala för mycket och de som är villiga att betala överpriser kanske inte är de bästa hästmänniskorna...

lite tankar från mig bara...
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Jag tycker att det var säljaren som hade mest tur att du ringde på annonsen, du låter som en seriös köpare, en sådan som alla säljare letar efter. Oavsett om du velat ha hästen eller inte så hade du tänkt höra av dig. Naturligtvis vill alla att deras hästar ska få ett bra hem, men om folk ringer på annonser där priset står utsatt till 50000 och de efter en bra stunds trevligt samtalande om hästen undrar om det går att pruta och att de hade tänkt sig en häst runt 25000 så är det ju bara slöseri av bådas tid. Jag har en viss prutmån på mina hästar om jag verkligen tror att köparen och hästen får det bra ihop och det skulle vara en fråga om priset, men det finns begränsningar.Hoppas att jag hittar en sådan köpare som du!
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Tack det var väldigt snällt sagt av dig!!!
Jag inser när jag läser här att det är ganska bökigt det här med att köpa och sälja häst. När jag gav mig ut på jakt så väntade jag mig månader av krångel och snackande. Så jag tycker ändå att jag hade tur. Främst kanske för att hästen också visat sig vara just en sån individ jag letade efter.
Sen att jag just ramlat av och brutit armen och några revben efter en rejäl brallning, det gills inte :angel:
Han är ändå, än så länge, min drömhäst...:)

Jag önskar dig all lycka och hoppas att du stöter på seriösa köpare med hästens bästa i åtanke.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Precis! :) Man frågar ju inte först efter priset!

Men priset är ju också viktigt. Om jag hittar en annons med en väldigt intressant häst så är det ,i alla fall för mig, viktigt att veta om jag överhuvudtaget har råd att fundera på köp eller om jag kan glömma det direkt. Det är ju slöseri med både min och säljarens tid att inte förrän efter otaliga samtal mm mm få reda på priset och det visar sig vara alldeles för högt för mig.

Så sätt ut priset :)
 
Sv: Sälja/köpa häst...

*knapplån*
När jag köpte min _billiga_ häst berättade säljaren att det bland annat varit en tjej där och tittat som hamnade bakochfram i sadeln när hon satt upp...:eek: :o :rofl:

Och min häst som är så viktkänslig!!! Hon måste ha blivit brydd...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 837
Senast: QueenLilith
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 960
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 580
Senast: Vitavi
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp