Sälja/köpa häst...

Sv: Sälja/köpa häst...

Katinka skrev:
Jag har precis varit ute i annonsdjungeln som hästköpare (hittade mitt underverk för någon månad sedan efter att ha tittat på ca 15 hästar) och personligen skickade jag ALDRIG mail till någon säljare utan ringde direkt istället. Tycker nästan det är lite oseriöst att maila?!

Och hade jag varit i säljarens situation så hade jag aldrig satt ut min mailadress...
Men när annonsen inte säger så mycket så vill man veta lite till, då passar mejl bra för att ställa några enklare frågor för att bli säkrare, innan man lägger ner mer tid. Tex om inte priset framgår är det bra att få veta det, det är faktiskt viktigt! Priset är ju inte det första man frågar efter på telefon eftersom säljare då oftast tycker att man är oseriös.

Pratade en gång med en säljare i över en timme och sen kläcker h*n ur sig att hästen kostade betydligt mer mot vad de flesta andra valacker i den åldern kostar, det var tydligen för att ägaren ville ha det priset, den som svarade hade endast hästen där för träning. Ingenting hon sagt om hästen skulle kunna få mig att betala den summan, helt ordinär häst. Känns som om jag slösat bort den tiden och samtidigt har man ju pratat länge för att man trodde att det kunde vara något, då blir man ju oerhört besviken när det kommer ett fantasipris :( .

(4-årig islandsvalack, 4g, nyss inriden, påbörjad töltsättning 80' + röntgen och vet.)
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Ja, maila för att fråga om priset har du rätt i förstås. Tänkte inte på det eftersom jag mestadels letade på annonsdirekt.se och där är ju hästarna indelade i prisgrupper. I Ridsport står det ju knappt pris utsatt på någon häst och det är verkligen jättesvårt att veta vad en säljare tycker att just deras häst är värd (ofta alldeles för mycket...:smirk: ). Är ju inte direkt kul att ringa på en annons och behöva fråga "vad kostar den" det första man gör för att inte behöva prata x antal minuter för att sedan upptäcka att hästen kostar ca 100 000 kr mer än vad man har råd med... :crazy:
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Katinka skrev:
Ja, maila för att fråga om priset har du rätt i förstås. Tänkte inte på det eftersom jag mestadels letade på annonsdirekt.se och där är ju hästarna indelade i prisgrupper. I Ridsport står det ju knappt pris utsatt på någon häst och det är verkligen jättesvårt att veta vad en säljare tycker att just deras häst är värd (ofta alldeles för mycket...:smirk: ). Är ju inte direkt kul att ringa på en annons och behöva fråga "vad kostar den" det första man gör för att inte behöva prata x antal minuter för att sedan upptäcka att hästen kostar ca 100 000 kr mer än vad man har råd med... :crazy:
"Huvet på spiken"! ;)
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Hej!

Om vi ser det ur den andra synvinkeln då? När säljaren bara lämnar mobilnummer och mail, jag har ingen lust att ringa på en häst jag inte vet var den finns, vad den kostar och dessutom på mobil.. Jag mailar hellre om jag hittar någon intressant häst (har hänt 3 ggr på 4 år, jag är ganska kräsen), får veta mer om den och kan sen ringa om den fortfarande är intressant, annars mailar jag självklart och säjer att den inte är det./ Lavinia, som helst mailar alla.. (svår telefonskräck)
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Det är väl klart att man kan maila i de situationerna! :) Tycker inte det är konstigt att man som köpare mailar och frågar sådana saker om inte säljaren varit kompetent nog att skriva en annons som innehåller det som "alla" vill veta... (ålder, mkh, pris, vart hästen finns osv) Mitt förhållande till mailsvar i annonser är mer att JAG inte vill svara på massor av mail om jag har ute en annons (jag har givetvis skrivit ALLT i annonsen ;) ) för jag tycker att det 9 gånger av 10 är "blaha-mail" där den som mailar inte ens funderar på att köpa det som jag säljer och är man riktigt intresserad så ringer man upp säljaren istället för att höra lite närmare om det som säljs. Du förstår säkert hur jag menar... :)
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Håller med precis! Jag skriver ut ålder, stam, mkh, utb. ståndpunkt, pris, bild + lite till och hänvisar dessutom till min hemsida där mamma och två syskon finns på bild. Får ändå en massa blaha mail, då känns det helt klart seriösare när folk ringer.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Jag håller också med . Fn. har jag ute tre hästar till salu. och jag är så vansinnigt trött på mail där det står ungefär: hej, kan du berätta lite mer om ******* häsningar S***. Då är mina annonser ändå väldigt utförliga , ALLTID med pris. I början skrev jag långa, utförliga svar, men nu skiter jag i det. Jag räknar med att seriösa köpare antingen ringer eller lämnar ett tel. nr. som jag kan ringa upp. Dessutom har jag flera gånger fått "kan du berätta lite om...." mail på helt olika hästar från samma mailadress, men med olika underskrifter. Jag tror att vissa människor har för lite att göra och roar sig på andras bekostnad. Det bästa vore väl om både säljare och köpare försökte vara ärliga och nogranna. Jag vill gärna veta lite om köparen också!
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Humelibumlan skrev:
En del skriver bara:
jag har en hingst född -04, är du intresserad?
Hur ska jag veta om jag är intresserad? :eek:
Är det en häst efter Mr Drew på skit mamma för 500 000:- eller Pine Chip på Giant Diablo för 20 000:-:smirk:

När vi sen efter 7 mail fått fram infon om stam, pris och allmän info. kommer vi till det mest intressanta- BILDER på hästen!!!
Och med bild så menar jag en bild på ett levande djur, uppställd så man ser hur djuret ser ut. Helt enkelt ett bra kort!
Inte något oidentiferbart brunt raggigt som skymtar fram mellan 4 hästar, 9 träd och 2 buskar, där man med lite vild fantasi kan gissa att det är faktiskt en häst, som ser ut som hela världen bajsat på den :smirk:
:rofl: Klockren beskrivning! Hur många gånger har man inte råkat ut för detta när man letat häst? :D

Själv har jag bara sålt en häst på annons. Annonserade i ridsport och på nätet och var noga med att skriva ut pris, ort och länka till hemsidan där jag hade många bilder (tagna speciellt för försäljningen) och utförligare info om hästen. Hade dessutom en hög med filmer redo att postas när annonsen kom ut. Fick inte så många svar, men dom som ändå ringde var ju säkra på att dom var intresserade eftersom dom redan visste hästens hela historia, vilket underlättade både för oss och för eventuella köpare.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Vi har ju hemsida, det hjälper till lite, men tycker att det är svårt med fina foton. Ibland har vi tagit en hel rulle bilder och skickat (om det är långväga spekulanter) på benställningar, fram och bak, sida, huvud, etc. Tyvärr är inte alla köpare heller så himla seriösa, jag har nog tiotalet bilder och ngn video ute hos folk i Sverige som jag sedan aldrig hört av. Priset tog kvinnan från Gotland som ringde hit (Skåne) och bestämde tid lördag morgon, vi fick ändra en hel del í dagsschemat, eftersom vi skulle på bröllop, sedan dyker människan givetvis inte upp OCH gitter ointe ens skicka ett SMS eller ringa ett sketet telefonsamtal och berätta att hon inte var intresserad. Jag kan ta ett, nej tack, men ovanstående tycker jag är priset av nonchalans... Är uppfödare och säljer i snitt tre hästar/år oftast till folk som vet vem vi är eller vad dom vill ha.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

hehe det bästa är som säljare får: "kontakta mig ang häst du säljer" och inget mer.. inte ens korrekt adress att maila på.. och telenummer har de inte gett :) så finns nog luddiga köpare o säljare där ute.

I min annons som säljare skriver jag ut viktigaste i korta drag sen mailar jag tydlig info och om de har spec. frågor tillägger jag med svar på dem :)
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Lavinia skrev:
Hej!

Om vi ser det ur den andra synvinkeln då? När säljaren bara lämnar mobilnummer och mail, jag har ingen lust att ringa på en häst jag inte vet var den finns, vad den kostar och dessutom på mobil.. Jag mailar hellre om jag hittar någon intressant häst (har hänt 3 ggr på 4 år, jag är ganska kräsen), får veta mer om den och kan sen ringa om den fortfarande är intressant, annars mailar jag självklart och säjer att den inte är det./ Lavinia, som helst mailar alla.. (svår telefonskräck)

Håller med dig där. Ringer inte upp ett mobilnr när jag inte vet var hästen finns eller vad den kostar, vilket är ganska avgörande för intresset. Sen kan man ringa om intresse kvarstår, efter att ha svalt många gånger. /Mumin - med ännu värre telefonskräck..
 
Sv: Sälja/köpa häst...

På Annonsdirekt är annonserna visserligen indelade i prisgrupper men samma häst ligger ofta i flera annonskategorier och dessutom med nonsenspriser avgivna. Exempel, annons jag nyss såg på välstammat sto f 93 med egna meriter i Nat LA, pris 10 kr.

Blir väldigt irriterad över sånt, skriv vad ni vill ha för hästen!
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Är också på jakt efter en ny häst och börjar bli riktigt trött på hästmänniskor och hästannonser!
Om man ska sälja ett avelssto så tycker iallafall jag att det är en väldigt bra ide att skriva stammen på hästen redan i annonsen. Jag är inte intresserad av att behöva ringa/maila för att ta reda på det.

Håller helt med dig om bilder i hästannonserna. Jag vill inte se en j*vla huvudbild på hästen eller en häst med ett stort täcke på sig. Mest gillar jag bilder på hästar som beskrivs som hästar med stor kapacitet, bra dressyrämne, utbildad i dressyr, lovande tävlingsämne och så får man se en bild på en häst med huvudet rakt upp i himlen eller ihopdragen av en graman:rofl: Stor chans att jag ringer på en sån annons:smirk: Ska det vara så svårt att ta en bild rakt från sidan på en häst?

Ringer/mailar inte på annonser där priser inte är angivna. Jag orkar inte sitta och lyssna på en människa i flera minuter för att sedan inse att jag ändå inte kommer att ha råd med hästen.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

*knappen*
Något irreterande:
Fick tips om en uppfödare som ska lägga av (han hade annons ute) och mailade honom, beskrev vilka vi var, att vi sökte en häst född 04 eller 05 och i vilken prisklass.
Fick svar att jo visst hade de flera hästar i min prisklass som skulle kunna passa.
Frågade då om det var ok om min kompis och tränare/kusk ringde upp honom för vår räkning och jo det gick oxå bra.
Kompis/ kusk ringer och Uppfödaren tycker vi ska komma och kolla i helgen, så nu i helgen så jobbade alla undan på morgonen för att hinna till denna gubben innan det blev mörkt. Ville ju se hästarna i rörelse och provköra dem vi var intresserade av..
Kompis/kusk ringer på lördag förmiddag och säger att vi kommer och att vi vill provköra...
Ja men se, efter mycket slingrande kommer det fram att han bara har 2st födda 04 som är i vår prisklass (E:skit hingst) 05 är ju dyrare måste vi förstå, dessutom har han ljugit, hästarna var ju inte ens inkörda :mad:
Tänk om man köpt osett och han säger att de är inkörda och tränat länge..
Var inte ens så intressat att vi åkte o tittade :smirk:

Även i annonsen (travrondens vinternummer) står det att samtliga -04 är inkörda! :mad:
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Han kan ske hade räknat med att det skulle gå lite segt att sälja så att han hann med att köra in..
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Du har väl sett att alla ston annonseras som avelsston, speciellt om de gått sönder! "Avelssto 157 cm, okänd härstamning"...
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Lejonelle skrev:
Han kan ske hade räknat med att det skulle gå lite segt att sälja så att han hann med att köra in..
Öh? :confused: Men då kan jag kanske annonsera ut Humlan och skriva att hon travat in en mille.. :angel:

Han skrev i annonsen- Alla är inkörda och de var inte ens tömkörda, han sa det inte första gången vi ringde, utan när vi sa vi ville provköra, dåå skyllde han på att det var knöggligt i backen först, innan det kröp fram att de inte var inkörda.. :smirk:
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Ja varför inte :) tydligen är det ju helt ok att annonsera ut som som man har TÄNKT att hästarna ska kunna klara av.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Humelibumlan skrev:
Han skrev i annonsen- Alla är inkörda och de var inte ens tömkörda, han sa det inte första gången vi ringde, utan när vi sa vi ville provköra, dåå skyllde han på att det var knöggligt i backen först, innan det kröp fram att de inte var inkörda.. :smirk:
Klart man blir irriterad :mad: Ni sa inte att han fick stå för bensinkostnaden då? ;)


OT
Handlar inte om häst men stallplats (saxat ur r-sport): "För häst och ponny. På anläggning med ridhyr o skrittmaskin. Kan erbj hel- el halv-pension. Även ridning o lektioner. För mer info Mobilnr gärna SMS."

Var i vårt avlånga land kan det här vara då? :angel: Tycker lite synd om annonsören, bortkastade pengar och dessutom måste h*n ju svara på alla SMS från de som undrar var det är.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

HAn kanske tänkte köra in dom?? :idea:
Eller att Ni skulle göra det på plats?? ;)

HUMLAN!! Du som varit med så länge...har du inte lärt dig?
Sortera bort 80 procent MINST av vad travgubbar lovar om..:crazy:

AM
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 837
Senast: QueenLilith
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 960
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 580
Senast: Vitavi
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp