Sälja/köpa häst...

Humelibumlan

Trådstartare
Jag är (tyvärr) i häst köpar tagen och undrar lite hur ni gör när ni ffa. tänkt sälja en häst?? :smirk:

Jag har annonserat själv efter en lämplig häst att köpa och bett i annonsen att säljaren ska informera om hästens namn och prisklass.
Eller rättare sagt, jag fick ÄNDRA annonsen för de flesta tog varken med hästens namn, stam eller pris? :eek:
En del skriver bara:
jag har en hingst född -04, är du intresserad?
Hur ska jag veta om jag är intresserad? :eek:
Är det en häst efter Mr Drew på skit mamma för 500 000:- eller Pine Chip på Giant Diablo för 20 000:-:smirk:

När vi sen efter 7 mail fått fram infon om stam, pris och allmän info. kommer vi till det mest intressanta- BILDER på hästen!!!
Och med bild så menar jag en bild på ett levande djur, uppställd så man ser hur djuret ser ut. Helt enkelt ett bra kort!
Inte något oidentiferbart brunt raggigt som skymtar fram mellan 4 hästar, 9 träd och 2 buskar, där man med lite vild fantasi kan gissa att det är faktiskt en häst, som ser ut som hela världen bajsat på den :smirk:

Vill man sälja häst så får man väl se till att lägga ner lite arbete, berätta om och SÄLJA hästen till folk, ta bra bilder så man får dem intresserade? För jag sätter mig inte och åker 30 mil för att titta på en häst som jag inte är intresserad av och tänkt köpa om det inte är nå ärkefel på kusen.

Hur gör ni?
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Jag gör ett "prospekt", som jag skickar eller mailar.

Kort på hästen, stam, all data som kan tänkas intressant för köparen.
Utbildning, pris och meddelande att jag skickar en video om vederbörande fortfarande är intresserad.

SEN är jag intresserad av att spekulanter kommer och tittar.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

mimus skrev:
Jag gör ett "prospekt", som jag skickar eller mailar.

Kort på hästen, stam, all data som kan tänkas intressant för köparen.
Utbildning, pris och meddelande att jag skickar en video om vederbörande fortfarande är intresserad.

SEN är jag intresserad av att spekulanter kommer och tittar.
:love: Tänk om alla gjorde så!

Ofta när man ringer så brukar det komma i omvänd ordning, de vill att man skall komma och titta först. Hur jobbigt är inte det?
 
Sv: Sälja/köpa häst...

mimus skrev:
Jag gör ett "prospekt", som jag skickar eller mailar.

Kort på hästen, stam, all data som kan tänkas intressant för köparen.
Utbildning, pris och meddelande att jag skickar en video om vederbörande fortfarande är intresserad.

SEN är jag intresserad av att spekulanter kommer och tittar.
Så skulle jag oxå ha gjort :bow:
 
Sv: Sälja/köpa häst...

När vi skulle sälja hade vi ett färdigt dokument där allt som man som köpare är intresserad av. Vi skickade mail med kortfattad info (det som behövs för att väcka ett intresse) och sedan länkar till hemsidan, där man kunde kolla på filmer, bilder, stam, träningsresultat osv.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

tänk om alla resonerade så ..
själv har ja fått skicka enbekant o fiilma hästen för att ja ska få se den...90 mils resa för mej..
folk är inte intresserade av att VISA sina hästar.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Jag håller med dig. Jag är också i hästköpartagen och fattar inte varför man inte kan skriva stam och lite mer info i annonsen. Hur ska man kunna veta om man är intresserad eller ej?
Jag tittar även på danska annonser och de är mkt bättre. Där står stam, hästid, temperament, utbildningsnivå, färg, det mesta man kan vilja veta.
Det bästa är att det är helt omöjligt att veta prisklass. En som jag ringde till som skrivit "billigt till gott hem" ville ha 84.000 för en outbildad 4-åring med dressyrstam men som såldes som hopphäst.

Det kändes inte direkt som något reapris.
Jag tycker absolut att man ska kunna ta ut "okej" med pengar på unghästar, men som köpare med budget på max 50´vore det skönt att slippa ringa dessa personer.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Glömde en grej - min favorit (obs ironiskt):
Foto där hästen har ett stort täcke på sig.
Hur tänker man då som säljare?
 
Sv: Sälja/köpa häst...

När jag skulle köpa häst för ett antal år sedan fick jag ett mail från en tjej som sålde en häst och när jag fick bilden på hästen var det bara ett stort fält med en liten prick längst bort, som var hästen, haha. Jag bad om ett bättre foto, och fick ett mail med ett bifogat foto på en häst som hoppade ett jättehögt hinder på tävling. Jag frågade om det var hästen (det verkade lite konstigt eftersom att den var fyra år och nyss påbörjad inridning) och ägaren svarade: Nej, men hästen kan en dag bli som den hästen. Jaha?
Man undrar hur de som säljer hästar tänker, och jag tycker att om de vill ha sina hästar sålda borde lägga ner tid på foto där man ser HÄSTEN tydligt, samt att skicka med fakta som är relevant för köparen etc.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

"Och med bild så menar jag en bild på ett levande djur, uppställd så man ser hur djuret ser ut. Helt enkelt ett bra kort!
Inte något oidentiferbart brunt raggigt som skymtar fram mellan 4 hästar, 9 träd och 2 buskar, där man med lite vild fantasi kan gissa att det är faktiskt en häst, som ser ut som hela världen bajsat på den"
:rofl: :rofl: :rofl:

Det där med annonser, det är roligt ibland! Läste senast igår i en gammal Ridsport en annons på ett halvblod.
Den var född -94, hade startat EN 1,00 klass.
Men givetvis hade den otrolig kapacitet!
För mig går det inte ihop! Inte för 60.000:- som säljaren ville ha!
En -94:a som inte har hoppat mer än EN 1,00, hur skulle man kunna hinna utnyttja den "otroliga kapaciteten" om den finns där?:smirk:
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Humelibumlan skrev:
Så skulle jag oxå ha gjort :bow:

Jo, jag har också varit spekulant och åkt runt och tittat på hästar, så jag vet hur det kan gå till.

Att jag gör ett så noggrant förarbete är att jag vill inte ägna tid till att visa häst som folk ändå inte är intresserade av.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

mimus skrev:
Jag gör ett "prospekt", som jag skickar eller mailar.

Kort på hästen, stam, all data som kan tänkas intressant för köparen.
Utbildning, pris och meddelande att jag skickar en video om vederbörande fortfarande är intresserad.

SEN är jag intresserad av att spekulanter kommer och tittar.

:bow:
Kan du lära upp andra säljare till samma sak tror du?
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Du vet väl att den otroliga kapaciteten kommer fram om man trycker hästen lite lätt mellan öronen? ;)

Helt seriöst så kan sådana annonser vara en aningens irriterande. :smirk:
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Hej!

Jag gör också ordning ett prospekt med info om vad stona/mödernet lämnat och info om hingstarna närmast stona + info om hingsten hon är dräktig med (om det är ett avelsto förstås). Det brukar bli lite papper/filer att skicka/maila - tur att vi har bredband när mail med video och så ska med! ;)
En del köpare kan och vet säkert det mesta kring hästen de är intresserade av, men jag har märkt att många potentiella köpare uppskattar det man skickar.

Mvh / A

PS Vet att det är svårt att få info själv när man letar häst. Jag fick ett sådant prospekt en gång själv och för mig är det självklart att försöka ge köparen så mycket info som möjligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sälja/köpa häst...

Humelibumlan skrev:
eller Pine Chip på Giant Diablo för 20 000:-:smirk:

Vill du va snäll och ringa mig om du hittar den annonsen????? :D

Annars kan jag spåna vidare på din tråd här...
Tycker att i det hela taget så är "hästförsäljarna" ganska dåliga på marknadsföring...

Ta bara hingstkatalogerna.

Vad säger det dig om HUR exteriört intressant t.ex. just Pine Chip är om man endast har en bild när han är på banan???

Eller vad säger det en stoägare att se Cortus med sadel och ryttare snyggt på tygeln???

Så vi har samma där..
Tror att det är ytterst få som kan detta med bilder och uppställning.
Många skulle behöva gå kurs för Nisse på...(nej inte manpower) Askö.

Där har vi ett proffs som verkligen KAN visa häst.

AM
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Det är inte helt lätt att vara säljare heller! Jag har en annons ute och jag tror att det är två som har ringt, resten har mailat. Jag lägger ner en massa tid på att skriva ett långt och utläggande mail med mkt info om hästen och bifogar bilder. En del så kallade intresserade kan inte ens maila tillbaka och säga att det inte var intressant, eller så kryper det fram att dom nog inte har råd. Det känns som att det här med att svara på mail är näst intill onödigt, då det verkar som att dom som är riktigt seriösa ringer.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Jag har precis varit ute i annonsdjungeln som hästköpare (hittade mitt underverk för någon månad sedan efter att ha tittat på ca 15 hästar) och personligen skickade jag ALDRIG mail till någon säljare utan ringde direkt istället. Tycker nästan det är lite oseriöst att maila?!

Och hade jag varit i säljarens situation så hade jag aldrig satt ut min mailadress...
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Kände också nu när jag letade häst att läser jag en annons till där det stor "kan gå långt med rätt ryttare" så spyr jag. :crazy: Särskilt när texten stod under "valack född 92, mest skogsriden, ej tävlad pga tidsbrist".
 
Sv: Sälja/köpa häst...

Jag tycker att de som säljer travhästar ofta är "sämre" på att marknadsföra sina hästar än vad de som säljer ridhästar är. (Och jag har ju sett båda sidorna). Vet inte om det beror på att de som säljer sina ridhästar ofta (inte alltid) kanske behöva sälja sin häst innan de har ekonomi att köpa en ny?

Nu har jag ännu inte sålt någon häst, men när jag har köpt så har jag velat ha en video hemskickad först - just för att se om hästen verkar vara något för oss. Alla har inte haft filmer "färdiga" men har iaf ställt upp och skickat filmer utan knot. Vår första ponnys ägare gjorde en jättebra film som innehöll det mesta. De visade hästen vid hand "ren", red dressyr, hoppade något hinder och så fick man se ponnyn i stallet.
 
Sv: Sälja/köpa häst...

poff skrev:
Det är inte helt lätt att vara säljare heller! Jag har en annons ute och jag tror att det är två som har ringt, resten har mailat. Jag lägger ner en massa tid på att skriva ett långt och utläggande mail med mkt info om hästen och bifogar bilder. En del så kallade intresserade kan inte ens maila tillbaka och säga att det inte var intressant, eller så kryper det fram att dom nog inte har råd. Det känns som att det här med att svara på mail är näst intill onödigt, då det verkar som att dom som är riktigt seriösa ringer.

Jag svarade på en annons via mejl och skrev utförligt vad jag var ute efter. Det ger ju vägledning till säljaren då h*n hade flera hästar till salu och jag ville veta om det fanns någon som skulle passa oss. Jag får ett kort mejl tillbaka att jag skall ringa på ett mobilnummer och där är det telefonsvarare jämt! Jag vet ju inte ens om det är värt att fortsätta försöka ringa flera gånger om dagen, vet ju inte ens om h*n har en häst som passar och inte till vilket pris heller annonsen var diffus och därför var jag tydlig med vad jag var ute efter.

Så hur seriös jag än är så "slapp" h*n sälja häst till mej.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 837
Senast: QueenLilith
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 960
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 580
Senast: Vitavi
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp